Antennedraadjes 2,4GHz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bosreus, 14 jun 2022.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo,
    De twee antennedraadjes van een 2,4GHz ontvanger horen onder 90graden te staan, wat voor oplossingen gebruiken jullie hiervoor? Gaarne foto hiervan.
    Thx
    Hans
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Bijvoorbeeld zo:

    [​IMG]

    Maar zo zijn er nog 100 variaties te bedenken. Die 90 graden kan ik elk vlak zijn, horizontaal, verticaal, onder een hoek enz. Zolang de hoek tussen de beide antennes maar 90 graden is.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    In mijn Bugsier 3 liggen de twee antennedraden horizontaal in twee U-vormige bochten ter hoogte van de waterlijn in het voorschip. Ongeveer 15-20 cm van de motor en regelaar. Zenderhoogte 1,5 mtr boven waterlijn. Tot nu toe (50 mtr afstand) geen ontvangstproblemen. Zender is een met FrSky 2,4 Ghz module aangepaste MPX Cockpit MM. Ontvanger ook FrSky. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2022
  4. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Wat sommige mensen niet beseffen dat slechts het uiterste deel van de antenne, te weten ca. 25mm, de eigenlijke antenne bij 2,4Ghz is. Dit gedeelte heeft geen afscherming en lijkt te zijn gestript. En alleen dit stukje werkt als antenne en moet in de genoemde hoek van 90° te staan. Zelf heb ik in mijn modellen een stukje buitenkabel omhulling lang ca. 30mm tegen de binnenzijde van de houten romp geplakt: 1 in de lengterichting en de andere in de hoogte van de romp. Tegen uitschuiven van de antenne kan je dit zekeren met plakband.
    Overigens krijg ik foto's met het logo upload_2022-6-14_16-32-46.png ook nooit open.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Het album waar mijn tekeningen en foto's in staan was zo ingesteld dat alleen ik de inhoud kon bekijken. Hoe dit is gebeurt en waarom weet ik niet want het is juist de bedoeling dat ieder lid van dit forum het kan bekijken wat voorheen ook zo was. Als alles goed is gegaan heb ik dat veranderd en moeten jullie de foto nu wel kunnen zien.
    Wat longflight schrijft over de antennes is helemaal juist. Alleen de eigenlijke antennes moeten onder 90 graden t.o.v. elkaar staan. Bij de 2,4GHz is de eigenlijke antenne ongeveer 32mm lang.
     
    longflight vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina