Antennelengte 40MHz AM

Zo, nu heb ik mij al een half uur lam gezocht en nog steeds weet ik het antwoord niet. Ik heb een 40MHz AM zender-ontvanger setje liggen, waarvan de antenne van de ontvanger is afgeknipt. Wie kan mij vertellen hoe lang ongeveer de antenne moet zijn bij een 40MHz AM ontvanger.

Het gaat om een Futaba FP-R122JE die bij een Megatech Junior zender zit (T2PCK A)

Groeten,
Mischa

In principe heeft de frequentie 40MHz er niet zoveel mee te maken, de fabrikant kiest gewoon een bruikbare antennelengte en past daarop het ingangscircuit van zijn ontvanger aan.
De antennelengte van RC ontvangers (op 27/35/40MHz) ligt bijna altijd ergens tussen 50cm en 100cm.
Dus als je de juiste lengte niet kunt achterhalen, zou ik gewoon een draadje van 75cm nemen, de lengte is niet zo kritisch dat een iets te korte of te lange antenne niet zou werken, de reikwijdte zou iets minder kunnen zijn, maar zo weinig dat je daar in de praktijk waarschijnlijk niets van merkt :wink: Veel mensen denken dat als de antenne de helft korter is, dat dan ook de reikwijdte de helft minder is, dat is dus niet waar, het verschil is veel kleiner.
Maar als iemand de juiste antennelengte even kan opmeten is dat natuurlijk de mooiste oplossing :wink:

Ok, daar ben ik mee geholpen. Ik had namelijk bij mijn T4 een 40MHz AM zendersetje gekregen. Dit wilde ik gaan gebruiken om mijn nitro-auto voor de verkoop wat interessanter te maken. De antenne hiervan is nog maar zo'n 20cm, maar ik heb nog een stuk antennedraad liggen van ca 40 cm. Dat zou dus voldoende moeten zijn. Mooi aan elkaar solderen, krimpkousje er omheen en inbouwen maar.

Bedankt voor jullie hulp mannen !

fbk zei:
....De antennelengte van RC ontvangers (op 27/35/40MHz) ligt bijna altijd ergens tussen 50cm en 100cm.
Dus als je de juiste lengte niet kunt achterhalen, zou ik gewoon een draadje van 75cm nemen, de lengte is niet zo kritisch dat een iets te korte of te lange antenne niet zou werken, de reikwijdte zou iets minder kunnen zijn, maar zo weinig dat je daar in de praktijk waarschijnlijk niets van merkt :wink: Veel mensen denken dat als de antenne de helft korter is, dat dan ook de reikwijdte de helft minder is, dat is dus niet waar, het verschil is veel kleiner.
Maar als iemand de juiste antennelengte even kan opmeten is dat natuurlijk de mooiste oplossing :wink:
Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens. Het is wel juist dat de lengte van de antenne niet super kritisch is, een centimeter meer of minder geeft niets. Zelfs een paar centimeter niet. Maar als de ontvanger een antenne moet hebben van 100cm en jij zet er één van maar 75cm aan dan zou je toch heel goed in de problemen kunnen komen. Dergelijke verschillen zijn meestal wel degelijk merkbaar. De reikwijdte wordt duidelijk minder. Voor auto's zal dat niet veel problemen geven die gaan niet zo ver weg maar de hele zaak zal ook veel gevoelliger voor storingen kunnen worden. Daar zullen de auto's ook last van hebben!
Dus Mischa, leest nu eerst dat stukje wat ik al opgegeven heb eens door en repareer (of beter vervang) dan je antenne.
Succes.

De antennelengte van een R112JE is 50 cm (en bij de 40 MHz-versie is de kleur van de draad grijs). Houd deze lengte aan als je optimaal bereik wil hebben.

Hoewel bij de meeste ontvangers het verlengen van de antenne weinig problemen geeft, moet je dat bij de R122JE niet doen. Het bereik wordt dan drastisch minder. Ook als de antenne beduidend korter is heb je minder bereik, maar dat geldt voor elk type ontvanger.

Ernst Grundmann zei:
Maar als de ontvanger een antenne moet hebben van 100cm en jij zet er één van maar 75cm aan dan zou je toch heel goed in de problemen kunnen komen. Dergelijke verschillen zijn meestal wel degelijk merkbaar. De reikwijdte wordt duidelijk minder. Voor auto's zal dat niet veel problemen geven die gaan niet zo ver weg maar de hele zaak zal ook veel gevoelliger voor storingen kunnen worden. Daar zullen de auto's ook last van hebben!

In zo'n geval zal de reikwijdte iets minder kunnen worden, maar echt niet zoveel.
De gevoeligheid voor storingen wordt juist minder in dit geval, omdat de ontvangstgevoeligheid is afgenomen.
Probeer maar eens een ontvanger zonder antenne, wedden dat ie ongevoelig is voor storingen, hij kan ze simpelweg niet meer ontvangen :wink:
Maar de juiste lengte is altijd de beste lengte, daar zijn we het wel over eens :wink:

fbk zei:
In zo'n geval zal de reikwijdte iets minder kunnen worden, maar echt niet zoveel…..De gevoeligheid voor storingen wordt juist minder in dit geval, omdat de ontvangstgevoeligheid is afgenomen……Probeer maar eens een ontvanger zonder antenne, wedden dat ie ongevoelig is voor storingen, hij kan ze simpelweg niet meer ontvangen :wink:

Ik zou niet eens een ouderwetse gulden hierop durven te verwedden, er zijn nog genoeg ontvangers die bij gebrek aan signaal de servo’s alle kanten op laten schieten, zeker in combinatie met een brushed elektromotor. Als de ontvangst “dood is” wil het nog niet zeggen dat het verderop in de lijn, ook “stil” is :wink: . Er komt nog genoeg [misschien wel het merendeel] van “storingen” via een andere weg dan de HF-ingangs-kring en de antenne. Overigens lijk mij met de ervaring die ik heb met modelauto’s [laag bij de grond] dat een “niet goed werkend antenne-systeem” harder in negatieve zin aankomt, dan bij ontvangers die hoog in de lucht vertoeven [een veronderstelling van mij, het laatste komt meer overeen met jouw hobby/ervaring als zendamateur].

Frank,
Je haalt nu weer dingen door elkaar. Natuurlijk zal een ontvanger zonder antenne ook heel weinig of geen storingen binnen kunnen krijgen. Het probleem is echter dat je wel een antenne hebt maar één die te kort is. Hierdoor zal het ingangsfilter van de ontvanger niet optimaal werken. De antenne is een deel van die filter.
Het juiste signaal, dat wat je juist wilt dat de ontvanger binnen krijgt, kan hierdoor juist zwakker binnen komen. Andere (stoor) signalen kunnen dan sterker zijn ten opzichte van het juiste signaal. Die stoorsignalen kunnen dan echt problemen gaan geven m.a.w. de storingsgevoellighied wordt groter!
Ik heb in de loop van de ruim 30 jaar dat ik aan modelbouw doe honderden ontvangers afgeregeld. Het is mij dus al vele malen opgevallen dat je behoorlijk veel winst kan behalen met het optimaal afregelen van de ingangsfilter. Moet je een kortere antenne gebruiken dan kan dat wel maar dan moet je de spoel van de ingangsfilter wel opnieuw afregelen. Dan zal je alleen een wat kleinere reikwijdte overhouden. Als de ingangsfilter niet opnieuw afgeregeld wordt zal je nog minder reikwijdte hebben en een grotere storingsgevoelligheid.

Drift-junkie,
Wat je daar schrijft kan ik voor een heel groot deel beamen. Een bijkomend probleem voor auto rijders is dat er ontzettend veel gereflecteerde signalen de ontvanger binnen kunnen komen. Die signalen kunnen de ontvangst positief maar ook negatief beïnvloeden. Het nare is dat het op het ene moment positief kan zijn en een paar meter verderop juist negatief.
Dat soort problemen hebben we in de lucht niet maar daar hebben we weer een ander probleem. Daar kunnen we vrij makkelijk andere zenders ontvangen die wel 5km of meer weg kunnen zijn. In de vrije lucht worden de zendersignalen veel minder beïnvloed en komen zo dus ook veel verder. Zo kan het dus gebeuren dat iemand gaat vliegen en op een bepaalde hoogte in de problemen komt omdat hij daar gestoord wordt door iemand op hetzelfde kanaal. Die andere zender kan dus wel 5km en meer verder op bezig zijn!

Om meer zekerheid te krijgen hoeveel invloed een iets te korte antenne heeft, heb ik vandaag een praktijktest gedaan.
Ontvanger is een Jeti Rex5MPD, 35MHz. Standaard antennelengte is 50cm.
Zender MC20 met geheel uitgeschoven antenne op de grond in het gras gelegd.
Met het model weggelopen, ESC met BEC systeem, 2 servo's, 2S Lipo.
Net zover weggelopen totdat de failsave van de ontvanger in werking komt.
Resultaat van de metingen:
ontvangerantenne 50cm: ca. 400m.
ontvangerantenne 40cm: ca. 360m.
Conclusie: 20% inkorten van de antenne geeft ongeveer 10% minder reikwijdte.

Uiteraard weer afhanlkelijk van veeeeeeeeeeeeeeeele factoren, en dus helaas geen leidraad....

Maar goed, je kunt beter het teveel, afknippen , dan oprollen heb ik ooit gelezen, en dat heb ik gewoon ook maar gedaan...

Geen last van verlies,kan niet vertellen wat voor en of achter is , en nog strak signaal..
Ik heb dan ook een auto, dus dat maakt ook weinig verschil.. Voor de vliegjongens onder ons kan dat wel eens anders zijn!!

Uiteraard gelden deze getallen uitsluitend voor deze ene meting en niet in z'n algemeenheid. Het geeft echter wel de trend weer, die klopt met de ervaringsfeiten. Bij een antennelengte van 100 cm (wat standaard-ontvangers hebben) zal het inkorten tot 80 cm eveneens bij de meeste ontvangers tot zo'n 10% reikwijdteverlies leiden. Hiervan merk je dus relatief weinig. Het scheelt echter wel, dus voor outdoor vliegen houd je de antennelengte zo nauwkeurig mogelijk bij de oorspronkelijke lengte.
Ik vind zelf trouwens wel, dat je zo'n meting beter met ingeschoven zenderantenne kunt uitvoeren. Je wil tenslotte uitsluitend iets weten over de ingangsgevoeligheid van de ontvanger en je wil zo min mogelijk last hebben van terreininvloeden. Veel fabrikanten schrijven trouwens ook voor, dat je elke vliegdag op deze manier zo'n range-check moet uitvoeren.
Aan de andere kant is wandelen natuurlijk gezond en je weet meteen het absolute bereik bij 1 meter boven de grond. Overigens haalt deze ontvanger met z'n korte antenne een indrukwekkende afstand. Met een standaard-ppm ontvanger is namelijk 400 meter ook wel zo'n beetje het einde. Als er dan ook nog een elektromotor-met-regelaar aan boord is, mag je zelfs minder verwachten.

Wat bij dit soort discussies vaak niet wordt meegenomen is wat mensen over het algemeen uitvoeren met de antennedraad als deze te lang is om in het model te passen. Bijv. de Economic ontvanger van de topic starter: deze heeft een antennelengte van 1 meter. Probeer die maar eens gunstig onder te brengen in een automodel. Dat lukt dus niet. De meesten wikkelen het overtollige deel maar op een kluitje en plakken dat dan tegen de ontvanger aan. Er zijn zelfs fabrikanten, die er een opwikkelklosje voor lever(d)en. Anderen proberen bifilair te wikkelen of de draad over het chassis heen en weer te voeren. Dit is al wat beter, maar is nog steeds ongunstig. Met name in de 80er jaren en ook met name met deze Economic ontvangers heb ik veel geëxperimenteerd en ook veel gewandeld om vast te stellen wat nu eigenlijk het beste ontvangstresultaat opleverde in automodellen. Dit was indertijd veruit de meest gebruikte 2kanaals ontvanger. Er werden dan ook meer dan 5000 Economic sets per jaar verkocht (waar zijn die allemaal gebleven?). Bij elektro kon je dan eenduidig stellen, dat het hanteren van de schaar de beste resultaten leverde. Inkorten tot zo'n 50 cm en dan opnieuw afregelen gaf veruit de beste ontvangst. Ook bij niet-opnieuw afregelen waren de resultaten beter dan bij andere oplossingen. Bij andere constructies had je vaak wel meer bereik, maar ook veel meer storingen. De door de motor geproduceerde ellende wordt namelijk door zo'n stuk antenne, wat waar-dan-ook en hoe-dan-ook in het model is ondergebracht, nog steeds prima ontvangen terwijl het zendersignaal niet of nauwelijks wordt opgepikt. Het is in zulke gevallen beter om met minder bereik genoegen te nemen, dan te streven naar meer bereik met storingen. Bijkomend voordeel van het inkorten is ook nog, dat je minder last hebt van buurkanalen.

Corrien zei:
Bijkomend voordeel van het inkorten is ook nog, dat je minder last hebt van buurkanalen.

Dat klopt inderdaad, ik gebruik deze "truuk" met het eerste type Pico3/4 ontvangertje van Multiplex. Normaal nergens last van, maar indoor in Alphen had ik steeds storing van de andere zenders.
Omdat ik oversturing vermoedde van de natuurlijk zeer sterke signalen van de andere zenders zo dichtbij de ontvanger, heb ik de toch al korte antenne (45cm) ter plekke nog korter gemaakt, nu ongeveer 30cm, probleem opgelost!
Oppassen nu bij buiten vliegen natuurlijk, maar binnen geen problemen meer :wink:

Back