Antennes op Immersion Diversity receiver

Ik heb momenteel een immersion rc diversity duo receiver 5.8GHz. Nu gebruik ik de 2 bijgeleverde omnidirectionele antennes. Ik heb nu twee 5dbi omnidirectionele antennes klaar liggen. Zender is de 600mW versie 2012.

Is het nu mogelijk om op de zender en op 1 van de antennes van de receiver een 5dbi antenne en nog een 14dbi patch-antenna op die 2e connector aan te sluiten zodat ik ver geraak in 1 richting als ik wil en tegelijk dichtbij rond kan vliegen?

Of geeft dit problemen voor de receiver als er 2 types van antennes op aansluit? Naar wat ik heb gelezen zijn het effectief 2 aparte modules die samen werken en degene met de beste ontvangst wordt gebruikt...

Ja, dat is de bedoeling van deze Duo ontvanger. Het zijn totaal afzonderlijke ontvangers, dus je kunt per channel een andere antenne plaatsen. De diversity regelaar zoekt zelf het beste beeld en signaal van 1 van de 2 ontvangers en het beste signaal is dan te zien. Ideaal voor zowel gericht/veraf en tevens rondom/dichtbij (altijd nog een paar km haalbaar).

IK zou ook eens op dit forum kijken naar antenne informatie. Hier wordt veel uitgelegd over de voor en nadelen van de verschillende antennes... het hangt er behoorlijk vanaf waarmee je vliegt, hoe je vliegt en in welke omgeving er meestal gevlogen wordt.
De meesten vliegen met Circulaire antennes. ( meest constant beeld en ook goede afstanden, zeker op 5.8 ).

Maar als ik dan cloverleafs gebruik, dan is de 2e receiver nutteloos?

Je heb al 2 ontvangers in 1 kasje

Clover zend circular uit
Rubberduck verticaal. Dus 3 db verlies

Zet je op je video zender. Een clover. Ga je circular uitzenden

dus kan je op je op je duo een clover zetten om
Eerste km ??? rond om je heen kan vliegen
En kan je er een circulare richt antenne bij gaan zoeken als je nog verder van je af wil vliegen

Rob

Hi

We nemen een circular ant. En 1 die verticaal uitzend

Stel. Circular spreekt engels
Een verticaal ant. Hollands

Je kan heel slecht engels verstaan
Gaan de circular ant en hollandse ant met elkaar praten
Verstaan ze elkaar erg slecht

Dus zend je circular uit. Ontvang dan ook circular

Rob

Deze gaat er binnenkort nog bijkomen (naast de reeds bestelde 5.8GHz cloverleafs):

XW-5X-FP18, HD27018 Luxul 5.8GHz Wireless High Gain Flat Panel High Gain 18 dBi Antenna

18dBi patch ook Right-Hand circular polarized, dus alles gelijk dan met de RHC polarized cloverleafs. Dus dan mag ik uitgaan (in een open veld) van 1km omtrek en toch enkele km in de richting van de patch ;-), nu nog zien of de zender/ontvanger zo ver geraken (spektrum dx7s icm ar8000). Range test zal ik binnenkort eens met de auto doen :-)

Deze gaat er binnenkort nog bijkomen (naast de reeds bestelde 5.8GHz cloverleafs):

XW-5X-FP18, HD27018 Luxul 5.8GHz Wireless High Gain Flat Panel High Gain 18 dBi Antenna

18dBi patch ook Right-Hand circular polarized, dus alles gelijk dan met de RHC polarized cloverleafs. Dus dan mag ik uitgaan (in een open veld) van 1km omtrek en toch enkele km in de richting van de patch ;-), nu nog zien of de zender/ontvanger zo ver geraken (spektrum dx7s icm ar8000). Range test zal ik binnenkort eens met de auto doen :-)

Je besturing zal daarmee zeker een factor 5 tekort komen. Goeie patch overigens... weet je de prijs al?

15 degree Beamwidth

das niet veel

Met tracker zou ik zij de gek. 40 degree aanhouden
Los op een 3 poot. 60 degree Beamwidth

Rob

Hi

Volgens mij is die patch helemaal niet zo goed

Rob

Heb je er ervaring met deze specifieke antenne?
Degene die ik ken en ervaring mee heeft is er zeer tevreden over. (behalve de prijs)
Als je afstand wilt halen ontkom je er niet aan om een smalle beam te hebben, waarbij ook het voordeel optreedt minder last te hebben van storende invloeden van buiten de beam.

Richten gaat net zo goed met het handje als met een tracker...(maar de techniek achter de tracker is wel leuk). Ook met een redelijk smalle beam.

Ik heb er ook expliciet voor gekozen om ver te gaan in 1 richting. Op zich is die 15 graden width op een afstand van 1km ongeveer 263m breed. Dit is meer dan voldoende om te kunnen omdraaien. Het is niet de bedoeling om dan ver uit de richting af te wijken...

@ verbrander: 190 dollar kost de antenne, dus niet zo goedkoop :-)

Precies, die beam widt hoeft helemaal geen belemmering te zijn... immers je vliegt er niet mee voor je neus.

Ja.. wist al dat hij duur zou zijn... hoopte dat hij intussen kwa prijs een stukje gedaald zou zijn. ( een jaar geleden op het verlang lijstje gestaan gezien de goede performance/ervaring)
Maar je hebt patch antennes en patch antennes... en deze doet wel datgene wat aan specs opgegeven wordt.

We kunnen er helaas nog niets over zeggen ;)

Maar uhmm ja heb er even mee gevlogen. Al zat ie met plakband en een 15cm coax aan de duo.

Heb inmiddels ook een recht en haaks koppelstukje.
Maar ben er nog niet echt ver mee geweest. komt nog.

ik vertrouw op jou. 10K op 5.8 Denk niet dat ik dit jaar nog een poging ga ondernemen.
9.3 was ook wel even genoeg.

Back