Antieke Multiplex zender

• Topicstarter Topicstarter Pjoeter
  • Startdatum Startdatum
P

Pjoeter

Guest
Hoi, Ik heb nog een oude multiplex zender ( 4 ch ) liggen.
Nu is mijn vraag wat voor een zender is dit?
En kan deze eventueel uitgebreid worden?

Mijn gedachte was om dat ik over 7 dagen mijn dragonhely krijg, ( waar dus ook een zender bij zit ) deze zender daarvoor in te zetten als die standaard zender niets is.
Ik heb de originele zend en ontvangst kristallen nog. :)

Op de zender staat "modul multiplex europa sport-serie"
Maar eigenlijk net te weinig info om op het www informatie te kunnen vinden. :?

Ik zoek zo even mijn kamera op voor een fotootje.

Alvast bedankt :P :P

Ik vind het woord "antiek" nogal bezwaarlijk :wink: . Oké, de zender stamt uit begin 80er jaren, maar kan best nog vele jaren mee. De latere Combi 80 zender had een identiek impulsdeel (met 7 kanalen). Van dit type zijn er nog vele exemplaren in gebruik.

Uitbreidingsmodulen voor deze zenders zijn uiteraard al lang niet meer leverbaar en als het echt een 4-kanaals Europa Sport is, ontbreken er ook nog onderdelen op de print, waaronder de stekkers voor kanaal 5 en 6.

afb14506.jpg

Ik bedoelde antiek als zijnde een gezegde,
maar als het mee zit is het footootje gelukt. :| [/img]

Soms zou ik willen dat ik die "oude" Europa sprint/sport zenders niet verkocht had. Deze hadden soms meer mogelijkheden dan mijn MPX Cockpit zender. Ik had hem wel helemaal uitgebreid met tot 6 kanaals en de mixers en combiswitch erin.

Het is er nog eentje met hemelsblauw achterdeksel! Hoe kregen ze het bedacht...

Stekkers kanaal 5 en 6 aanwezig?

Ja, het is er inderdaad eentje met een blauw achterdeksel.
Ik heb ook een plaatje gemaakt van het binnenwerk.
Ik ga hem zo plaatsen.. :wink:

Hier is de foto van het binnen, Doch het verkleinen van de foto heeft niet veel goeds gedaan aan de detail's :wink:

afb14512.jpg

Zou deze met "kunstgrepen" uit te bereiden zijn?

Als ik hem zo voor mij heb liggen heb ik linksboven
printplaatje met een stekerdoosje, waar de connectoren heen gaan van de potmeters.
Ik tel hier maar 4 ingangen.
Dan is er volgens mij ook geen mogelijkheid tot uitbreiden..toch? :cry:

Toch zal ik hem wel even moeten ombouwen naar mod2, dit zal wel geen probleem opleveren.
Hoop ik. :D

Ja, volgens mij heb je er een van voor de Europa sprint die met 7 stekers en de volledige kanalenbezetting werden geleverd. Uitbreiden wordt dan moeilijk. Anders zou je nog zelf een schuifkanaaltje kunnen maken, maar nu heb je ook niks om dat op te prikken.

Ik heb er zelf nog 2, eentje met 5 kanalen en eentje met 2 8O. Wil altijd nog proberen om de extra opties te pakken te krijgen, bij wijze van retro dingetje. Soms zie je eens wat in de 'dump', maar verder niks meer aan onderdelen verkrijgbaar. Prima zenders verder.

Dit zijn werkelijk sublieme zendertjes. Mijn vader vliegt er al van ongeveer '77 mee, zonder enig defect. Er werd mij wel eens gezegd dat ik zo'n oude boel niet meer mocht vertrouwen, maar dat vind ik onzin. Met deze zender hebben we nog NOOIT storing gehad, NOOIT een tekort in rijkwijdte, eigenlijk hebben we er nog nooit problemen mee gehad. Vandaag wordt dit zendertje nog gebruikt in een SIG piper J3 cub (2m60 versie). Het enige probleem dat we ooit gehad hebben is de laadstekker (dezelfde stekker als voor het leraar leerling systeem) die uit het printje was gescheurd.

@ corrien: inderdaad, zo'n prachig blauwe achterdeksel :D

Vind ik toch wel leuk om dit soort dingen te horen, helemaal omdat dat dingetje voor een jaar of 10 geleden gevonden werd door mijn vader bij het....grofvuil 8O :( :mad: :evil: zonde maar toch :lol: , te zamen met een ofroad nitro buggy en een paar treinen ( HO )
Ik heb alles draaiende gekregen zelfs de treintjes, die waren helemaal groen uitgeslagen, maar ze hebben weer gereden. :P :P
( ik had voor dat ik mijn jongste telg kreeg een treinbaan op zolder.....je moet wel eens offers maken.) :roll: :roll:
Ook de buggy heb ik draaiende gehad, deze ligt nu op zolder om van zijn pensioen te genieten. :)
De zender heb ik nog even gebruikt ( ja ik weet het het.....35 mhz enz...) voor de buggy hij deed het perfect, alleen wat langzaam. :?
Nu kon dit ook wel aan de ontvanger liggen of aan de stuurservo's,.... kwait nait. :?:
Maar mischien ga ik hem voor de heli een nieuwe kans gunnen. :P :P

@peytr

Je zei eentje van 5 kanaals?
Was dat standaard of omgebouwd?
Mits omgebouwt, wil dat? :?:
Want het enige wat ik zoek is gewoon 1 of kanaaltjes extra voor wat leuke extra's.
Ik noem maar wat, zoals een retract en of verlichting aan/uit of mischien wel een lier of iets dergelijks. 8)
Gewoon voor dat soort dingetjes.
Of mischien een CP heli :P :P :P

Hi
Ik heb precies dezelfde zender en hij ligt al jaren op mijn zolder( Hij is NIET te koop).
ik heb er mee leren vliegen en dat ding heeft jaren trouwe dienst achter de rug, hij mag nu slapen, zoiets hoor je niet te plagen door hem wakker te schudden......er zijn zoveel zenders te koop voor een redelijke prijs van dezelfde kwaliteit, maar als je hem toch wil gebruiken ,laat hem eerst testen of die nog op frequentie staat, (de ontvanger ook), anders pest je je freq- 8O buren ook nog... Maar ik blijf het vloeken tegen de hedendaagse techniek vinden...... :lol:

@ Aad
Ik weet niet zeker OF ik hem ga inzetten,maar mocht het wel zover komen dan laat ik hem zeker testen.
Zowiezo het bereik, maar ook voor eventuele storingen voor derden.
This en blijft oud spul en kan kan wel eens storen, kijk alleen maar naar mijn schoonmoeder.. :P :P :P

Mod 2 ombouwen ging dus niet zo simpel. 8O
De hele zender leeggetrokken, en de stuurknuppels in zijn geheel omzetten, en dan de stekertjes weer op hun plek. :lol:
Maar het is gelukt, alleen de gas trim en de pitch trim heb ik nu aan de buitenzijde zitten en de knuppels staan iets verder naar binnen. 8O :?
Ach een kniesoor die daar op let. :P :P

Nu moet hij nog werken, maar dat zie ik volgende week wel want zaterdag de 5e krijg ik mijn heli binnen.....YES. :P :P :P

Dan bouw die sticks maar snel weer terug. Het ombouwen naar mode 2 is heel eenvoudig bij deze zender. In de kruisknuppeleenheid zitten veertjes die doormiddel van een hefboom de sticks in neutraal houden. Als je dit veertje losmaakt dan valt die hefboom los en kun je hem eruit halen. hierna die hefboom overzetten naar de andere stick en klaar is kees. oja ook nog snel effe de ratel omzetten. Totaal 5 minuten werk.

OWWww...... Heli vliegen met half versleten potmeters(die dingen in die kruis-stick)........

Jij durft........

Aad, nu ga je te ver :evil: !!! Daarnet al "vloeken tegen de hedendaagse techniek" en nu dit weer over mijn vroegere liefde :? !

Oké, het is geen computerzender, maar voor een niet-computerzender is de elektronica nog steeds bij-de-tijd. En versleten potmeters van dit type????? Nog noooooooooooooooooooooit voorgekomen. Er was zelfs in Nederland een groot bedrijf (medische apparatuur) dat uitsluitend deze potmeters wilde hebben. Zo, nu piep je wel anders, hè :roll: :wink: ?

Nee Aad, haal die zender maar gauw van zolder en geef 'm een EREPLAATS in je hobbyruimte.... 8) .

OK, ik heb de knuppels omgezet. :)
Ging goed, Bedankt Theo. :P
Maar eh....5 minuten is toch langer geworden..... :?
Als je met je buik over de grond moet kruipen voor zo'n $#$% ( censuur ) veertje. :? 8O :P :P

Nogmaals bedankt, nog even de kast weer leeg om de rest terug te zetten :oops: :roll:

Back