Twee dingen doe ik niet helemaal zoals het hoort, dus daar zou het aan kunnen liggen:
- Als voeding voor de glowplug heb ik gewoon een 1,5V AA batterij die ik met twee klemmetjes aan de motorbehuizing en aan de glowplug bevestig. Dat zou toch goed moeten zijn?
Krokodilklemmen? Zelf ook jaren gebruikt. Dat zou dus moeten werken, maar wat voor 1,5 volt batterij precies?
levert een gewone AA batterij wel genoeg stroom voor de gloeiplug?
Want ik heb de plug doorgemeten en die geleidt wel gewoon stroom.
Nee, van geen kant
Ik gebruikte in mijn brandstoftijd een 2 volt loodaccu van 5Ah met een stuk van anderhalve meter 0,75 mm2 tweelingsnoer ertussen, met daarin een snoerschakelaar.
Hieronder zie je de accu half verscholen achter het onderste propblad. Hier gebruik ik zo'n aansluitknijper, want dit was een 10 cc motor. De schakelaar zie je in het snoer zitten. Venturi houd ik dicht met m'n linker hand tijdens het choken, bij zo'n grote motor wel 5 slagen. Om te voorkomen dat er dan al ontsteking plaatsvind staat m'n schakelaar uit.
Zie je de rode vingerbeschermer?
Omdat bij mijn wedstrijdklasse er 10 punten extra te verdienen waren voor het binnen 1 minuut na het startsein airborne zijn, hebben we deze startmethode ontwikkeld.
Tegenwoordig haal ik een schakelaar over en na 30 seconden begint de motor te draaien. Op 35" airborne. Altijd.
- Als starter gebruik ik gewoon mijn boormachine met regelbaar toerental. Als ik het maar bij lage toeren houdt, zou dat toch ook goed moeten zijn?
Dat is absoluut NOT DONE. Zo'n klein motortje start je gewoon met de hand. Met iedere vorm van mechanische startmotor kun je wel iets kapot maken. Ook geen stok of schroevedraaier gebruiken. Echt NIET DOEN.
Startprocedure:
Prop zo vastzetten dat, op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort sluit, de propbladen ongeveer in de stand 'twitig voor twee' staan. Betekent dat, met zuiger in het BDP, de prop verticaal staat. Zo start je van rechts naar links en haal je, door je elleboog naar buiten te draaien, je vinger uit de propcirkel voordat het volgende blad langskomt (Je begrijpt vast wel waarom

, als musicus gebruik ik wel al heel lang een vingerbeschermer )
Tank vullen, bovenkant tank ongeveer op de hoogte van de sproeier, zodat de brandstof niet vanzelf naar de motor loopt. Dan de regelnaald sluiten en vervolgens ~ 2 1/2 slag open. Eventuele gasregeling helemaal open zetten.
Vinger op de venturi, prop linksom slaan totdat de brandstof in de slang de sproeier heeft bereikt. Blijft de peut in de slang heen en weer gaan, dan vinger op de venturi, prop tot verticaal duwen, vinger eraf, prop terug naar horizontaal en dat blijven herhalen tot de slang vol zit.
Dan met nog 2 a 3 slagen wat brandstof in de motor zuigen. ('choken')
Startbatterij aansluiten.
Als je nu de prop vasthoudt en door de compressie draait, moet je een duidelijke 'bonk' voelen.
Zo niet, nog en keer choken. Nog steeds geen reactie, dan checken of de gloeiplug werkt. Kijk in de uitlaatpoort op de zuiger, daar zou je een flauwe oranje gloed moeten zien.
Heb je al teveel gechoked, dan hoor je door de open uitlaatpoort duidelijk gesputter.
Geen gesputter (= te droog), dan met je vulspuitje een druppel brandstof rechtstreeks op de zuiger brengen.
Eerst zorgen dat je die 'bonk' voelt, anders wordt het nooit wat.
Als dat eenmaal het geval is, start iedere motor bij de eerste of tweede tik.
Veel modelvliegers slaan deze handelingen over of doen ze in een verkeerde volgorde en begrijpen vervolgens niet

waarom hun motor niet vlot wil starten. Jij nu dus wel.

Als het goed is loopt de motor door. Komt deze proestend en hikkend tot stilstand, dan staat de naald te ver open.
Toert de motor helemaal op om vervolgens af te sterven, staat de naald te dicht.
Begin met iets te ver open, zodat de motor blijft lopen, dan zover dichtdraaien dat de motor op zijn top draait maar niet afslaat. Alle '4 takt' (dat schorre geluid) is dan netaan verdwenen.
Na een minuut de slang dichtknijpen zodat de motor stopt.
Helemaal laten afkoelen en overnieuw beginnen.
Na een keer of vijf de loopduur iets verlengen (2 minuten), opletten of de motor gedurende die periode niet van z'n afstelling loopt. Zoniet, kun je steeds langer gaan. Na een kwartier totale looptijd zou de start al makkelijker moeten gaan (1 choke en... aan) en kun je de eerste vluchten gaan proberen.