Apart circuit voor BEC?

Ik heb een flybarless T-rex 600 ESP en die wil nog wel eens wat meer stroom trekken uit de standaard BEC (6A linear Align). Nu heb ik daarvoor de Castle BEC pro gekocht en deze week komt ook de Castle 85HV binnen. Ik ga niet direct over op 12S maar dat ligt wel in het verschiet.

Nu vraag ik me af in hoeverre het veiliger/beter is om een aparte lipo voor de BEC in de heli te stoppen. In principe is de kans dat er met de hoofdlipo wat fout gaat net zo groot als dat er met de BEC-lipo wat fout gaat. Zoals de meeste hier wel weten is de faillure rate van de Align 100A ESC vrij hoog dus de kans dat er met de hoofd-lipo wat mis gaat is veel groter. Daarom had ik geen problemen met de standaard BEC lipo als extra back up maar in de nieuwe configuratie heb ik toch een stuk meer vertrouwen in het Castle spul.

Wat zouden de meer ervaren vliegers doen? Puur logisch beredeneerd denk ik dat je net zo goed voor 1 lipo kunt gaan aangezien de kans in theorie net zo groot is dat er met een van beide wat zou gebeuren.
 
Tsja, puur vanuit logica en gezond verstand: er kan met een accu wat fout gaan en er kan met electronica ook iets fout gaan. Hoe groot de kans daarop is, kan ik ook niet zeggen, maar logisch gezien kun je accu's monitoren (bijhouden hoe het staat met gezondheid en capaciteit), electronica niet, en is een aparte ontvangeraccu dus altijd beter.

Even iets heel anders:

In principe is de kans dat er met de hoofdlipo wat fout gaat net zo groot als dat er met de BEC-lipo wat fout gaat.

BEC staat voor "Battery Eliminator Circuit", ofwel "electronisch circuit om de (ontvanger)accu weg te kunnen laten". Dus de term "BEC-LiPo" is op zijn zachtst gezegd, nogal onzinnig. Correcter zou zijn: "Ontvanger accu", of zo, aangezien het er verder niet toe doet met welk soort accu de ontvanger gevoed word.

Just my 2 cents,

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Voordeel van een aparte accu is, dat je besturing blijft werken mocht je een een uitval krijgen op je spanningslijn. Zoals Brutus dus al aangeeft is het altijd beter om een aparte voeding te hebben voor de besturing.

Ik gebruik een aparte BEC die is aangesloten op de hoofdaccu, simpelweg omdat mijn regelaar geen BEC heeft.
 
Je hoofd-accu moet veel stroom leveren en dat vergroot de kans op problemen als je daarmee (via een bec oid) je ontvanger ook van spanning voorziet.
De kans dat je aparte ontvangeraccu defect raakt is kleiner.

Ik gebruik in mijn 90 size elektro heli ook een aparte kleine ontvanger accu (lipo) in combinatie met een regulator om de spanning omlaag te brengen naar ca. 5.5V .

De reden dat veel anderen dit niet doen is vaak het gewichtsvoordeel. Voor mijn vliegkunsten merk ik die extra 100 a 150gram (op een vlieggewicht van zo'n 5kg) echt niet ....

Bas
 
Het gaat hier dus om een BEC ( heb hem toevallig zelf ook ). Gebruik je dus een extra lipo, dan is het nut van de BEC eigenlijk verdwenen.

Als je op meer dan 6S vliegt is de kans zeer klein dat je BEC niet meer gaat werken(accu falen), m.u.v een defect in de BEC zelf.

Het veiligste is om de BEC kabels zo dicht mogelijk op de accu te monteren/solderen. Alles wat hierna komt heeft dus geen invloed op een eventuele autorotatie vanwege ESC falen bijv.

Het nut van een aparte voeding zie ik niet zo. Een bufferpack daarintegen wel.
 
Is een Apparte ontvanger accu(klein 800 mah 7.4 volt) ook aan te raden voor 450 size of niet?? want las vaak als je de regelaar al op 80 procent van zn kunnen belast, en de bec dan ook een piek moet leveren je regelaar opfikt.. is niet zo fijn als dan ook de besturing oplost...
 
@ Anko, en slechts ter indicatie/vergelijk

Ik heb een 650 mAh LiPo met spanningsregelaar in mijn 450, ruim voldoende voor anderhalf uur pure vliegtijd. Weegt bijna niks. Maar de vergelijking is wat scheef, want mijn 450 is een IC versie.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Een aparte ontvangeraccu is altijd aan te raden.

De ESC heeft dan een optocoupler en storingen uit het ESC-motor-vliegaccucircuit kunnen dan de ontvanger moeilijker bereiken. Eventuele problemen met de vliegaccu leiden dan niet tot wegvallen van de besturing.

Zelf gebruik ik het liefste een Ni-** accu. Dan is in tegenstelling tot bij het gebruik van twee Li-Po cellen geen spanningsstabilisator nodig.

Minder is altijd beter. Wat niet in het toestel zit, kan ook niet kapot gaan.
 
Het gaat hier dus om een BEC ( heb hem toevallig zelf ook ). Gebruik je dus een extra lipo, dan is het nut van de BEC eigenlijk verdwenen.

Als je op meer dan 6S vliegt is de kans zeer klein dat je BEC niet meer gaat werken(accu falen), m.u.v een defect in de BEC zelf.

Het veiligste is om de BEC kabels zo dicht mogelijk op de accu te monteren/solderen. Alles wat hierna komt heeft dus geen invloed op een eventuele autorotatie vanwege ESC falen bijv.

Het nut van een aparte voeding zie ik niet zo. Een bufferpack daarintegen wel.

Wat is precies het nut van een bufferpack? Hoe moet ik dat zien?
 
Bij de BEC van de Jive kun je een bufferpack schakelen. Voordeel, mocht de Jive toch weigeren dan heb je nog voldoende ontvanger/servo stroom om veilig te kunnen autoroteren. Je hoeft dus geen volwaardig RX accu mee te slepen. Rond de 40 a 50 gram als in 800mah is voldoende.

Hoe dit zit met BEC zoals de CC BEC Pro, geen idee. Misschien weet iemand dat?

Een 2S lipo met (goede)regulator is naar mijn mening net zo betrouwbaar als een goede BEC.Echter, een BEC geeft vaak hogere stromen door en het voltage van een 6S, 8S etc lipo zal bij normaal gebruik nooit onder het minimum van de BEC zakken. Uitzonderingen hierbij zijn vaak de BEC's die in de ESC's zitten. Die zijn gem. genomen niet bijzonder sterk.
 
De meeste 450's worden gewoon op de interne BEC van de regelaar gevlogen.
Als de vliegaccu er mee stopt dan heb je toch vrij weinig aan sturende servo's.
Tenzij je een meesterlijke autorotatie techniek bezit.
Gewoon een goede regelaar kopen met minimaal 3A en zorgen dat je regelaar altijd meer dan 80% uitgestuurd staat, liefst 100%.
Het is dan ook beter om je tandwiel verhouding aan te passen om je headspeed te regelen.

Grt,
Eric
 
Wat veel mensen ook niet blijken te beseffen is het feit dat de BEC amperage ook niet alles zegt.
Uiteindelijk moet hij de stroom kunnen leveren maar bij welke reducering van de spanning ?
Het is logisch dat wanneer de ingangsspanning hoger ligt bij dezelfde stroomafname de regelaar meer vermogen moet disciperen.
een voorbeeld bij een BEC spanning van 5V:
* de voedingsspanning is 5S, er wordt constant 3A geleverd bij veel servobewegingen : 5S*4.2V = 21V.
21V-5V = 16V , dit bij 3A geeft 48W wegstoken.
* de voedingspanning is 6S , bij dezelfde 3A afname:
25.2V-5V = 20.2V , dit bij 3A geeft 60,6 W wegstoken.
En ga zo maar verder.

Ik wil maar even aanhalen dat de "A" niet alles zegt, kijk ook eens bij welke spanning je dit gaat doen of je kan eitjes bakken op je regelaar.
Een aparte BEC neemt natuurlijk de warmte van de regelaar weg die dient om vermogen te leveren, maar ik vind het in grote modellen veiliger met een ontvangerbatterij zonder die BEC toestanden. Daar is het gewicht van de extra batterij (meestal) geen probleem.
Indien je toch hogere spanning wil voor de servo's en in dit geval is een 5* NiMh meestal van het goede teveel, neem dan voor hetzelfde gewicht een 2S lipo pakje mee met een goede regulator.
Gewoon mijn mening.
Luc
 
Laatst bewerkt:
Luc,

Je verhaal gaat alleen op voor lineaire BEC systemen.
Tegenwoordig worden vaak schakelende BEC systemen toegepast, zeker als het om hogere spanningen gaat. Deze "verstoken" het vermogen niet, maar transformeren de hoge spanning naar een lagere. Er wordt dus geen vermogen "verstookt", de warmte komt alleen uit een stukje verlies tgv het rendement.

Groet,
Gerben
 
Dat klopt, de CC bec pro is inderdaad een geschakelde BEC. Ik zeg wel steeds BEC omdat de fabrikant hem zo genoemd heeft maar hij kan natuurlijk net zo goed op een aparte lipo en dienen als regulator. Ik ben het wel met 666yeti666 eens; de enige reden voor een BEC is in principe gewicht en ruimte besparing. Gewicht zal ik als beginner niet merken maar qua ruimte zit ik wel vrij krap. Er zit ook al een V-bar in en erg veel ruimte is er simpelweg niet meer binnen het frame. En het liefst heb ik wel alles binnen het frame voor de veiligheid. Nog maar even creatief puzzelen weer ;)
 
Ik heb in mijn 450 geen gebruik gemaakt van de BEC in de regelaar, om de simpele reden dat deze bloedheet wordt bij een beetje spelerij.

Heb nog een tijd een ontvangeraccu gehad, maar ben nu overgestapt op een losse 3 A bec, deze blijft ijskoud bij iedere mishandeling.

Dus naar mijn idee zal de BEC van de regelaar achterwege gelaten moeten worden, en een losse bec erin zetten.
 
Ik ken de CC geschakelde bec nog niet maar dat lijkt me een goede vooruitgang tov hun oude systeem. Je met al best gek doen om een 3A geschakelde bec onderuit te halen en een zwaardere zal het niet snel opgeven.
 
De oude CC10 was eigenlijk maar rond de 3A op 6S. De nieuwe heeft daar dus geen last van.

Student, ik moet de eerste nog tegenkomen die de BEC van de Jive niet wilt gebruiken. Ook op een 450 kun je makkelijk de BEC gebruiken mits je ESC wel wat koeling krijgt of overcap. heeft. De standaard 450 PRO esc met een scorpion -6 is qua power leuk, qua warmte van de regelaar niet ;)
 
Back
Top