APC prop : niets klopt, rpm, trekkracht?? Why??

Tadango

Forum veteraan
Ik heb een APC 8x3,8 prop en ik meet volgas 250 gram trekkracht (meter slingert een beetje maar dit is minimum) Nu loopt hij maar 6200 toeren / min. Volgens elk programma moet hij dat pas leveren ver over de 8000 rpm. Wat klopt hier niet :) Als ik de troom (5,2A) meet en ga rekenen met mijn motor (3 lipo's) zou het rendement op 30% liggen als hij echt meer 6200 toeren draait. Het is een zelfbouw CD-Rom motor dus daar kijk je niet van op maar de motor word niet warm. Na 10 min goed stunten met 2A gemiddeld (op 11V) zou de motor toch iets warm moeten zijn als 70% omgezet is en warmte. De motor is steen koud dus rendement moet hoger liggen. Als ik de trekkracht neem van 250 gram en toeren van 8000+ rpm dan komt mijn rendement uit op 60% of meer. Dit lijkt beter te kloppen. Dan vraag ik me alleen nog af waarom ik maar 6200 toeren meet. APC props doen wel vaker gek. APC 9x6 trok 38A terwijl een normale 9x5 maar 26 trok, zoek het verschil :?

Heeft iemand anderd een idee?

Welk(e) programma(s)?

Deze rekendingen zijn trouwens vaak alleen een vingerwijzing...

aha, daarom heb jij altijd veel te hoge rendementen in alles wat jij zegt over je motoren :? :wink: . Nooit van stuwkracht afgaan om het toerental te bepalen!, geeft altijd grote fouten. Van rpm stuwkracht bepalen gaat nog, maar is echt slechts een indicatie.

Deze calculator klopt aardig bij slowflyprops;
http://www.maltemedia.de/schub/

overigens, warmte is geen indicatie over wat het rendement zou zijn. Tuurlijk, in extreme gevallen wel, maar ik heb ook cdr's die heet lopen en toch een hoog rendement hebben. Het koeloppervlak bij een cdr is groot, dus kan ie veel warmte kwijt. Bij direct drive is het rendement sowieso laag als je met grote props werkt....

Ik ben er dus van overtuigd dat het rendement van je motor inderdaad rond de 30% ligt... absolute cijfers vind ik nog steeds betrouwbaarder dan wat gegis over warmteontwikkeling....sorry :wink:

Niels

Okee, kan ik inkomen maar ik vlieg in 12 min. er 280 mAh erdoor. Dan kom ik gemiddeld op 1,4A. Ik vlieg dan bijna steeds rechtomhoog op 1/2 gas. Als je dan 1,4A gemiddeld neemt is het rendement toch hoger dan 30% dacht ik. Ik reken meestel met Motocalc. Die komt in al(nu niet meer dan) mijn gevallen prefect uit. Waarom zegt motocalc dat ik op 6200 rpm met een APC 8x3,8 maar 151 gram trekkracht heb? Die website zegt 233 en ik zeg 250. Motocalc rekent met andere props wel precies goed. Naja, 30% of 60%, ik vlieg heel wild met weinig amps :)

Back