APD regelaars, 500W tot 20kW, 750k tot 2M e-rpm, 32bit

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 4 dec 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 4 dec 2018
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb er een paar binnen.
    Dit zal de meest verkochte worden.
    De 40A continu, 100A piek, 6S.
    Gewicht met condensator, 4 gram.

    Morgen even wat draadjes erop solderen, flashen en dan kijken wat ie doet.
    Goede tegenhanger voor veel chinese regelaars denk ik.
    Voor 34,95 ligt ie bij je in de bus.

    CIMG3594.JPG

    CIMG3595.JPG

    GJ
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.250
    Locatie:
    Velserbroek
    4 gram? hebben ze nog kleiner? indoor seizoen komt er ook weer aan! :koud:
     
  5. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.628
    Waarom flashen? Waarom niet eerst in originele staat testen? Zo krijgt Jan met de pet geen goed beeld ervan.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    @Ron, je linkjes werken niet, tenminste niet de Europese linkjes.

    Waar ik ze gekocht heb is HRC-Lipo in Frankrijk.
    Was binnen 3 dagen in huis.
    https://hrc-lipo.com/prestashop/202-APD-Advanced-Power-Drive-france-esc-pdb-xclass

    Theo, ze zijn gemaakt voor multicopters en werken met een ander protocol, Proshot en Dshot, dus het PPM signaal herkennen ze niet.
    Tenminste niet de 40 tm 120A versies.
    De F5B versie, 200F3x is al door de fabriek geflashed en komt gebruiksklaar.
    Maar het flashen is niet moeilijk hoor, er is een beschrijving hoe het moet en dan kan je nog kiezen tussen 3 soorten software, multicopter, standaard vliegtuig en F5B.
    Bij F5B is de startup sneller en de rem hard.
    Ook is de response sneller omdat die alleen maar aan en uit moeten.
    Het grappige is dat er ook al een telemetrie uitgang op zit, ik weet alleen niet wat voor taal die spreekt, ik wacht nog op antwoord uit Australie.
    En als de motor de verkeerde kant op draait zit er een soldeereilandje dat je even door moet verbinden en dan draait ie de andere kant op.
    Ideaal.

    En kleiner dan 4 gram zijn ze er niet.
    Het printje zelf weegt net geen 3 gram, de condensator net over de 1 gram.
    Bij een indoorkistje zou je de condensator weg kunnen laten, dan heb je een plat stripje van 5mm dik, 15mm breed en 30mm lang.
    En ik weet niet of hij op 1 of 2S werkt, dat moet ik dus uitzoeken.
    En ze hebben geen BEC.
    Ze zijn in eerste instantie ontwikkeld als industrieƫle regelaars voor auto's, treinen, fietsen en zo en die hebben geen bec.
    Ze hebben ook geen koelplaat en ook niet nodig.

    Morgen even 1,5 mm2 snoertjes halen bij 2Brothers, dat is genoeg voor de motordraden.
    En 2,5 mm2 voor de voedingdraden.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2019
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedankt GJ, en gecorrigeerd.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    De kabels zitten er aan.
    Signaal en ground, 3 motorkabels van 1,5 mm2 en 2 accukabels van 2,5mm2.
    Met vergrootglas en bril op erop gesoldeerd.
    Morgen eens kijken, ik krijg gemengde signalen, uit Australie dat de regelaar geflashed moet worden en uit Frankrijk dat hij al de goede firmware heeft.
    Dus eerst maar eens kijken wat ie doet als ik hem gewoon aansluit.

    CIMG3599.JPG
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Toch maar even vandaag getest.



    GJ
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Vanochtend aan het flashen gegaan.

    Eerst alle kabeltjes op de regelaar gesoldeerd.
    Vreselijk werk omdat het allemaal wat klein is.
    Maar de 4 draden zitten, ground, rx, tx en 5 volt.
    CIMG3600.JPG

    En zo ligt het naar de USB connector toe.
    CIMG3601.JPG

    Je hebt wat software nodig om te flashen en een .hex bestand, daar staat alle informatie in voor de regelaar.
    Onderstaand staat ook nog een video van hoe het gaat.

    Hier zie je het scherm als je in de regelaar zit.
    Dat STM is de chip
    1.JPG


    Hier de mogelijkheden die er zijn,
    Download to device is eigenlijk, uploaden naar de regelaar.
    2.JPG

    Je selecteert het soort software dat je in je regelaar wilt hebben, in dit geval de standaard pwm versie.
    Dan start de motor rustig op en remt ook normaal.
    3.JPG


    Hier staat alles klaar om ge-upload te worden.
    4.JPG

    Hij is bezig....
    5.JPG

    En na een seconde of 10 is ie klaar.
    6.JPG

    Nu alles loshalen en dan kijken of ie iets doet.
    Onderstaand de video van het flashen.



    GJ
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Het resultaat van het flashen.
    Helaas doet de standaard pwm (volgens mij is het PPM maar OK) software het niet.
    Ik heb al contact gehad met de Aussies en die zeggen dat het eindpunt niet goed staat in de zender maar dat is niet zo want dan krijg je een andere melding.
    Er zit iets niet goed in de software.
    Dus heb ik de F5B software er maar op gezet.
    Het resultaat.



    GJ
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb de Aussies gemaild of de standaard pwm software wel werkt op hun regelaars en of ik goede .hex files kan krijgen voor een normaal vliegtuig of eventueel het C-bestand zodat ik zelf de software aan kan passen maar elke keer als ik een lastige vraag stel zijn ze niet thuis.
    Vind ik toch niet echt fijn.
    Morgen nog even afwachten en anders gaat er een wat dringender mailtje naar New South Wales.

    GJ
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is een tegenvaller...
    Eindelijk mail uit Australie.

    The normal PWM has not been tested with the 40A ESCs. The 40A ESCs are designed for multi-rotors only.
    If the F5B firmware is working, then you are very lucky! :)

    You can adjust the ramp-up speed, and brake (ramp-down) speed using the F5B firmware, by adjusting the ramp rates in your radio transmitter.

    De 100 en 120A schijnen de normale firmware wel te pakken maar ik heb het nog even specifiek nagevraagd.
    En ik krijg een sample van een nieuwe regelaar, een 60A continu, 120A piek.
    Ik heb toch nog even gezeurd om het bestand in C of C+, geen idee wat ze gebruiken, zodat ik zelf de software aan kan passen, zal mij benieuwen.

    Ze lopen achter met beantwoorden van mail omdat ze het ineens vreselijk druk hebben..



    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2019
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat is het type FET dat ze gebruiken ?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat varieert per regelaar.
    In de 40A 6S zit deze
    https://www.nexperia.com/products/mosfets/power-mosfets/PSMN1R3-30YL.html

    In de 120A 12S zit deze:
    https://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=FDBL86361_F085

    En op de 200A 14S zit een Infinion 5N08012

    Het zijn allemaal FETs die ook in de industrie gebruikt worden en de Infinion had ik al eens in een professionele controller gezien.
    Dat was een hele kleine controller die iets van 20 Kilowatt kon regelen en hij was maar iets groter dan een gemiddelde 150A HV- regelaar in de modelbouw.

    Ze schreven afgelopen vrijdag ook nog:
    In the future, we plan to have all these ESCs with adjustable settings, but as you know, this will take some time.
    Dus er komt een tooltje om de regelaars zelf in te kunnen stellen, dat hebben ze ook al bij hun Pro-series regelaars.

    Ik heb ook al het orginele niet gecompileerde bestand dus als ik zin heb ga ik daar eens in kijken en dan een .hexfile maken voor "normale" vliegtuigen met een zachtere start en normale rem.

    GJ
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb een avond en nacht zitten rommelen maar denk dat ik het voor elkaar heb.
    Kijk en huiver:

    De regelaar nu geschikt voor "normale" vliegtuigen en daaronder met de F5B firmware zoals ie eerst was.



    En de F5B firmware


    Dit weekend testen en kijken of ie heel blijft.
    De motor gaat een ampere of 60 trekken en de regelaar is 40A continu en 100A piek.
    We zullen het wel zien.


    GJ
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Uithoorn
    Verder getest...
    6S 80 Ampere.....
    Kijk goed naar de FET rechtsonder.
    Een grote vonk en het was klaar.
    Nou kan het zijn omdat er geen condensator zat.
    Het gebeurde toen ik het gas terug nam, dus dan gaat de motor als generator werken en ze zeiden ook dat daarom de condensator erop moest, om die piek te dempen.
    Dus dan maar de volgende flashen en wel een condensator erop.


    CIMG3625.JPG


    GJ
     

Deel Deze Pagina