Apollo Saturnus 5 AIRFIX

Discussie in 'Diorama's' gestart door erikborgers, 15 nov 2014.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een klein jaartje terug kocht ik de, ooit samen met mijn vader in mijn jeugd gemaakte, bouwdoos van een Apollo Saturnus 5 van Airfix.

    Een model met als grappige eigenschappen dat je hem helemaal elkaar kunt "schroeven", zodat je alle losse trappen en ook de maanlander en bemanning, los kunt zien. Je kunt natuurlijk alles aan elkaar plakken, maar dat is dan wel een beetje jammer.

    Mijn voornemen was de raket in losse stukken, zoals hij er ook in amerika bijhangt in het space centre van cape caneveral en op wat andere plekken, ineen soort exploded view te modelleren. Of je dit een diorama mag noemen, ik denk het niet, het zit een beetje tussen een normaal model en een diorama in.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    De doos van de buitenkant

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kwaliteit

    Ik las ergens dat de mold 40 jaar oud is, dus wellicht dezelfde die ik zo in de eind jaren 70 in elkaar zette (zou ik 11 geweest zijn), maar erg modern is hij zeker niet. Het betreft kit A11170. Weinig detail en ruwe naden. Vooral op de grote motoren is dat vervelend, want die brokkelen ook een beetje aan de rand.

    Er zijn natuurlijk mooiere uitvoeringen in de markt (er is een 1:96 model in de handel, met veel meer details!), maar dit pakket kost maar enkele tientjes, is iets bescheidener van omvang (110.6 meter raket gedeeld door 1:144 = 77 cm, in exploded view wordt hij zo'n klein metertje) en ... nostalgische waarde.

    Voornemen: kijken of ik er met wat verfraaiingen en veel plamuur en verf werk iets moois van kan maken.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    handleiding

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals te zien is de tendens overal: twee helften tegen elkaar, motoren eronder en klaar. Mijn plan is wel daar iets meer uit te halen. Detail toevoegen nalv foto's om het allemaal wat complexer en realistischer te laten ogen. Er lopen nogal wat buizen, draden en reservoirs van binnen!
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    In het echt

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    De onderdelen

    Ik zal nu van de bodem tot het topje wat foto's laten zien. Dit nog voor monteren van de decals en het eindmonteren op een plaat, waar mogelijk ook niet alles meer goed te fotograferen is. De steunen waarmee de buitenste 4 motoren konden worden bewogen zijn toegevoegd van messingbuis. Ook zijn er extra leidingen bijgemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    De hoofdmotoren

    De eerste trap (SI-C) was in feite een groot bak vaste brandstof met 5 motoren. Als ik het goed heb kon de apollo er ook nog met 4 toe, voor een succesvolle missie. Zoals op de foto boven te zien is, zien de motoren er van binnen nogal groen uit. Of dat komt door de tand des tijds, origineel hittebestendig materiaal, of wat dan ook is, geen idee. Ik heb het effect nagemaakt met groene poederverf op verder metallic geschilderde motoren. Ook nog zwart en rood poeder.

    Ik pas voor dit model eigenlijk vrijwel nergens veroudering toe, de apollo's waren tenslotte 1 malige gebruiksvoorwerpen, zo uit de fabriek en vast mooi opgepoetst voor de lancering, maar ik neem aan dat de motoren er al wel flink wat uurtjes testen op zouden hebben zitten. Ook aan de buitenkant heb ik de motoren daarom ze wat veroudert met dry brushing en poeder.

    Het een beetje fatsoenlijk rond krijgen van de motoren en de naad verbergen en gaatjes in de naad repareren was erg lastig. Tamiya putty en autoplamuur. Maar erg makkelijk is het niet, omdat het oppervlak zwaar geribbeld is. Tenslotte geverfd en de motoren (na veroudering) eronder geplakt. Maar je blijft de naad zien :-(
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bovenkant eerste trap

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    De bovenkant van de eerste trap (gebouwd door Boeing) en aangedreven door F1 engines die draaien op brandstof RP-1 en vloeibare zuurstof. Ik vermoedt dat je hier bovenop dat reservoir kijkt. Volgens de instructie is het messing, maar foto's zie je soms meer leerbruin of grijs. Ik heb het op messing gehouden, waar wel iets van de glans is afgehaald met poederverf.

    Het was vrij lastig om die messing verf er goed op te krijgen. Na 5 lagen met de kwast leek het nog steeds nergens op. Toen heb ik mijn airfix verspuitje er bij gepakt en het ging geweldig. Nou ja: totdat ik de boel uiteindelijk na het verven in elkaar plakte, want die ring is er erg lastig in te krijgen. Ik had hem kleiner moeten schuren. Gevolg was een messing achtige smeer op de binnen zijwanden (mede door contact met aangebrachte lijm), die ik toch met wat verven met wit weer redelijk goed heb gekregen.

    Bovenop zie je als je goed kijkt een fijne ring van gaatjes (0.7 mm), zoals ook te zien op foto's. Ik ga er vanuit dat die er niet later door het museum zijn ingeboord, maar op de een of andere manier de delen bij elkaar hielden (pinnen?). Hoe dat dan ging bij het scheiden weet ik niet.

    Veel informatie over de raket overigens op

    Historic Spacecraft - Saturn V Rockets

    Even opletten bij die site, want de plaatjes zijn soms "mouse over" en daardoor kun je heel mooi zien wat de verschillende onderdelen/trappen zijn.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    tussenstuk

    Dit deel bevatten "retrorakketten"en hielp bij het scheiden van stage 1 en 2. Het ontbreekt in veel musea, zodat je de motoren van stage 2 extra goed kan zien. Voor mijn diorama wil ik het wel gebruiken, ik schuif de delen gewoon wat verder uit elkaar.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ook hier weer gaatjes geboord (boven en onder). Aan de binnenkant heb ik een fantasie werkje gemaakt. Dit heeft niets met de werkelijkheid te maken, maar het onttrekt de lelijke naden en maskeert het gevoel van onnatuurlijke leegheid bij de kijker, tenminste dat hoop ik maar. In werkelijkheid hebben er ook vast veel kabels en pijpen gelopen.
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Stage 2 (S-II)

    Stage 2 bevat 5 kleinere motoren, de J2 motoren. Dit deel is gebouwd door de North American's Space Division. Hier 1 brandstof tank met 2 compartementen, een voor vloeibaar waterstof en een voor vloeibaar zuurstof. Deze engines brandden 6 minuten, nadat stage 1 uitgebrand en afgescheiden was.

    Deze achterkant was ook hier weer enorm kaal en, alhoewel zeker niet natuurgetrouw, heb ik hem een stuk complexer gemaakt door luiken (?) en leidingen toe te voegen, geïnspireerd door de foto's. De motoren zijn weer verouderd, de rest heel lichtjes.

    Ook hier zijn weer boorgaatjes toegevoegd aan de randen.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina