Aquacraft UL-1: Romp herstellen en verstevigen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Bastiaan1, 9 jan 2013.

  1. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Beste hobby-ers,

    Eindelijk heb ik een tweede hands Aquacraft UL-1 Superior gevonden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas is een versie 1: met de bekende problemen met de polyester romp:
    - Romp is erg dun, weinig verstevigingen,
    - Op plek van de turnfin bevestiging is de romp te zwak
    - Overgang tussen drijvers en middelste stuk boot (transom) is een hoek van 90 graden: zeer slecht voor krachten over te brengen.

    Nu is 1 hoek van een drijver beschadigd (en onprofi vanaf de buitenkant proberen te herstellen) en lees ik op diverse amerikaanse forums dat de drijvers het beste van de binnenkant gelamineerd kan worden. Hier heb ik plannen voor om dit te doen met de volgende spullen:
    Mr. Boat - Kant en klare epoxysets - Mr.Boat Epoxy glasweefselpakket icm met 25grams matjes.

    Aan de voorzijde van de transom zijn ook kleine scheurtjes zichtbaar, ik lees op forums dat men hier giethars in schenkt nadat men gaten heeft geboord. Helaas krijg ik dit niet goed op de foto'. Volgens mij is hier de ruimte te klein om hier matjes in te leggen.

    Omdat het bekend is dat dit een euvel is waar alle UL-1's van voor juni 2011 mee te maken hebben, vraag ik me af om iemand hier ervaring mee heeft?

    En welke soort giethars moet ik nemen, waarvan ik zeker kan zijn dat deze geen reactie aangaat met het polyester van de romp?


    Alvast bedankt,

    Mvg Bastiaan
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    @Bastiaan:
    Zo te lezen heb je echt uitgezien naar de UL-1 superior en vervolgens blijk je op een aantal punten niet helemaal tevreden. Zo merk je op dat de romp erg dun is en op de plek waar de turnfin komt te zwak. Tevens ben je niet tevreden over de overgang drijvers en middelste stuk, aangezien die een hoek van 90gr maken. Waarom ben je niet tevreden met die hoek?
     
  3. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Omdat voor het verloop van het krachtenspel ten gevolge van het zijdelings op-en-neer bewegen (varen in plane, alleen de drijvers en de prop raken het water) ervoor kan zorgen dat de hoek groter wil flexen, met als gevolg een scheur in de binnenkant van de 90 graden hoek.

    Dit heb ik ook van het Offshore Electric forum (OSE),
    op basis van ervaringen van anderen, en ik zie ook cracks bij mijn boot bij de overgang tussen drijvers en transom. Met deze raad erbij en toch een reparatie voor de deur, wil ik dit in 1x ook goed doen.

    Zie ook: forums.offshoreelectrics.com/showthread.php?6249-Darin-s-UL1-Race-Prep
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Heb het draadje op OSE gezien. Met 24-uurs Epoxy van Wilsor (verkrijgbaar: Quartel o.a.) die ook gebruikt wordt voor het lamineren kom je een heel eind. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van gieten, wel van opschuren en netjes lamineren met dun GFK/ CFK weefsel (40gr/m²), één of waar nodig meerdere laagjes. Inderdaad op de plek waar de turnfin komt een stukje vuren o.i.d. erin lamineren is een prima oplossing.
     
  5. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Helaas kan ik niet overal bij met de matjes, vandaar dat ik een alternatief aan het zoeken was, en ik ook ergens heb gelezen dat men gaten in de romp boort om vervolgens daar een kleine hoeveelheid epoxy in te schudden.

    Er schijnt een verschil te zijn tussen giet-epoxy en lamineer-epoxy?

    Kan iemand me hier meer over vertellen?

    Mvg Bastiaan
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Matjes...;-) ...liever -> weefsel. Bij matjes denk ik aan die ongeordende 'soep' die verkrijgbaar is bij de Halfords (o.a.) om de auto te repareren. Weefsel heeft een mooie gelijkmatige structuur en weerstaat op die manier trekkrachten die erop uitgeoefend worden (en soms ook impact van buitenaf, denk aan kevlar -> kogelwerend).

    Giet-epoxy/ lamineer-epoxy: -> Zelf ken ik het vershil niet, wellicht heeft iemand anders het antwoord. Persoonlijk zou ik er niet mee zitten waar nodig een klein luikje te snijden. De vraag is of het echt nodig is op die plekken.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2013
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bastiaan,

    Ik ben het eens met Eric; een luikje erin maken zorgt ervoor, dat je goede toegang hebt tot de plek die versterkt/gerepareerd moet worden.
    Dan weet je zeker dat het dáár tenminste heel zal blijven...

    Als ik me niet vergis, laat Aquacraft hun ontwerpen (net als zovele firma's) in het verre oosten maken, waarschijnlijk van vinylester.
    Reparaties van glasweefsel en epoxy hechten hier, na schuren en ontvetten, uitstekend op.

    Groeten, Jan.
     
  8. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Eric/Jan,

    Ik ben er ook van overtuigd dat ik diverse (minstens 2, op 2 verschillende plekken links en rechts) openingen moet maken. Aan de rechterkant moet dit gat groot genoeg zijn om een verstevigingsstuk (hout of kant-en-klaar alu bracket) aan de binnenzijde te plaatsen, voor de krachten van de turnfin beter te verdelen.

    Maar stel, er zijn plekjes/hoekjes waar ik niet direct bij kan (weet het, keuze plaats luikjes, maar met behoud van stevigheid, wil er ook geen gatenkaas van maken) om te schuren/ontvetten/weefsel aan te brengen, zou ik hier dan ook hars in kunnen gieten/injecteren? Heeft dit enig effect op de stijfheid van constructie? Of 'ligt' dit alleen maar op de polyester ?
    Dit alleen als alternatief indien ik er echt niet bij kan.

    Mvg Bastiaan
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Gieten vind ik persoonlijk geen oplossing, want je maakt het geheel in z'n algemeenheid alleen maar massiever, niet sterker. Weefsel (hoe dun ook) geeft sterkte en epoxy verbindt ondergrond en weefsel. Onderschat de invloed van gewicht op snelheid/ vaartijd niet.

    Wat is het gewicht van het rompje op dit moment?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bastiaan,

    Als het maken van luikjes je geen goede oplossing lijkt, dan kun je natuurlijk de plekken die zich ervoor lenen ook van buitenaf herstellen met glasweefsel en epoxy.

    Als de romp 'nach Chinesischer Art' van een dikke gelcoatlaag voorzien is, zou je die plekken tot aan het glasweefsel kunnen afslijpen en dan opnieuw opbouwen met glasweefsel en epoxy.
    Soms kom je dan nog onder de oorspronkelijke wanddikte uit...

    Op de foto mijn Arowana, ook een vinylester romp, die overvaren werd en twee dikke beschadigen in de zijkant er aan over hield:

    [​IMG]

    Zoals je kunt zien heb ik de gelcoat weggeslepen en er glasweefsel en epoxy overheen gezet.
    Nat het schuren en plamuren is de huid weer strak.

    Op deze foto kun je het originele glasweefsel zien door de lagen glasweefsel en epoxy heen:

    [​IMG]

    Deze reparatie is sterker dan het omliggende laminaat...

    Als je foto's van de schade laat zien, kan ik je wel vertellen of van buiten af repareren mogelijk is.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb dus niets tegen luikjes, en die gaan er ook komen.

    Ik ga proberen vanavond een foto van de schade te plaatsen,
    al wil ik op sommige plekken uit voorzorg verstevigen.

    Gewicht zal ik moeten wegen, ik geloof compleet met hardware 2300 gram.

    Maar ik kom erop terug!

    Bastiaan
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan is het een varende tank! Een iets lichtere setup gebruik ik voor een hydroplane/ rigger van nog geen 250gram. Totaalgewicht 1150gr.
     
  13. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Die info heb ik even snel van de site gepikt, kan ook incl verpakking zijn..

    Ik kom erop terug!
     
  14. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Toch zegt de site 1840 gram zonder LiPo's...

    2210 gram incl 2x 2S 3300mAh LiPo's..

    Zwaar genoeg dus!
     
  15. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Welk model heb jij in je bezit?
    En zijn de afmetingen vergelijkbaar?

    Mvg Bastiaan
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Zelfbouw Hydro I, ready-to-race gewicht (incl LiPo 280gr): 1.150gr.

    LiPo -> 280gr jij zit daar ongeveer 80gr boven schat ik. Romplengte: 650mm, breedte: 360mm.

    Kortom: vergelijkbaar met de UL-1 qua afmetingen en hoeveelheid energie aan boord (= gewicht LiPo), alleen aanzienlijk lichter in gewicht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Mooie boot, ziet er snel uit!

    Al weet ik niet zeker of beide modellen op elk vlak zo te vergelijken zijn.

    Wat is de topsnelheid (icm beste afstelling en rustig water) ?

    De UL-1 zou met juiste afstelling en grimracer prop (rest hardware origineel) 50 mph / 80 kmh moeten kunnen halen.

    Bastiaan
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Eigenlijk niet gebouwd voor topsnelheid, maar voor +5min ovaal-parcours. Hij is wel 's geklokt op +90kmh met wedstrijd-setup, maar dat is dan aan het begin van de wedstrijd hé.
     
  19. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    En nu wat foto's van het lijdend voorwerp:

    De onderkant van de boot (vlek is weerkaatsing licht):
    [​IMG]

    De plek waar het allemaal om draait:
    [​IMG]

    Drijver en positie turnfin:
    [​IMG]

    Transom VAZ, zie rechts in de hoek:
    [​IMG]

    Close-up transom:
    [​IMG]

    Crack in de hoek van 90 graden:
    [​IMG]

    Positie zaagwerk:
    [​IMG]

    Positie luik (achteraan) tov einde drijver (vooraan):
    [​IMG]

    Mijn hulpmiddelen voor de reparatie (ik moet nog enkele gereedschappen aanschaffen):
    [​IMG]
     
  20. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    @Eric,

    Natuurlijk draait het niet alleen om de topsnelheid, maar vraag was enkel ter indicatie. Zeer licht en wendbaar dus. Ziet er snel uit!


    En heeft iemand nog een handig adres voor gereedschap voor het lamineren? Denk aan mini epoxy-roller of iets dergelijks.

    Alvast bedankt,

    Bastiaan
     

Deel Deze Pagina