Aquacraft UL-1: Romp herstellen en verstevigen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Bastiaan1, 9 jan 2013.

  1. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb meerdere boten,
    en ik wil beide uitproberen.

    Voor het geld hoef je de lifo packs niet te laten liggen,
    bedrag voor bezorging blijft ook hetzelfde,

    enkel lees ik net dat het input voltage van mijn ontvanger (Tactic Rx324) tussen de 4,0 en 6,0 V moet zijn, terwijl de bestelde lifo packs 6,6 V zijn..

    dus misschien kan ik alleen de UBEC gebruiken..

    Iemand tips om het voltage van de lifo toch op 6V te krijgen?
    Misschien iets met een tussenkabel met spanningsregelaar (iets van weerstandje in ster-driehoek opstelling)?

    Mvg Bastiaan


    Edit: dat is natuurlijk de UBEC! Alleen zie ik een ingangsspanning van 2-6S, en zijn de ontvangerpakketjes maar 6,6V? Heeft iemand hier ervaring mee dat dat kan werken?

    Bvd Bastiaan
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2014
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Die lifepo packs kun je gewoon in je ontvanger steken.
    5 ni-cd of ni-mh cellen vers van de lader zitten nog hoger kwa spanning en die zijn ook jarenlang zonder problemen gebruikt ;)

    De daadwerkelijke spanning valt na het aansluiten ook al gauw terug richting de 6v.
    Het "grote" probleem ligt vooral bij de oudere servo's bedoeld voor 4,8v , moderne servo's en ontvangers zijn allemaal berekend op die 5 vers volgeladen Ni-** cellen.
     
  3. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ok,

    even uit nieuwsgierigheid: welke ontvanger gebruik jij?

    Mvg Bastiaan
     
  4. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Bastiaan, ik zou toch oppassen met het maximum voltage van die ontvanger te overschrijden. Ik weet niet wat hij kost maar je kan dan beter die 4.8V NiMh receiver paks bestellen denk ik. Je kan proberen of het lukt met die 6.6V lifePo4 packs maar bij mij komen ze zelden onder de 3.2V per cel, dus 6.4V in totaal.
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    nee ,wat een meeste cheapo ubec's hebben een hogere ingangsspanning nodig dat dat er bij de uitgang uitkomt, dit door " verliezen" in de elektronica van de ubec , dus met 6,6 Volt ingangspanning zal je nooit een effectieve 6V uitgangsspanning halen ...

    De bestelde LiFe pack is dat van 1100Mah ? , zoja is dat krap mbt de levering van de benodigde stroom voor de esc en servo , daarbij moet je goed de celspanning in de gaten houden dat die niet te laag wordt , anders kan je de Life pakjes weg gooien .
    Bij een zender wordt er langdurig een lagere stroom gevraagd dan bij een servo waarbij pieken ontstaan , ben benieuwd hoe dit in praktijk gaat .

    Beter een 2S lipo kunnen nemen van bv 3000Mah of > , daaraan een ubec en je bent klaar , meer bedrijfszeker dan alles op het randje ......

    De leopard 3674 2200 Kv kan je varen op de hoogste timing echter niet bij de maximale cel spanning , maar bv 15º op 5S en een T120 regelaar is mogelijk , let wel bij alles op de warmte ontwikkeling .... Op 4S is 15º met een T120 mogelijk .(eigen ervaring)

    Let wel : hogere timing , hoger stroomverbruik :maw de accu moet voldoende kunnen leveren , anders kan je de accu (lipo 4000Mah ) ook weggooien en heb je een behoorlijke warmte toename in de boot ...

    Het artikel waaraan wordt gerefereerd mbt de timing gaat meer om de LVC van de gebruikte ESC's .
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2014
  6. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Een D wind op 15° is niet direct ''the way to go'' . De warmte ontwikkeling is boven de 7.5° niet meer in verhouding met de snelheid die je opbouwt. Ik had er ooit eens een bestandje op mijn vorige computer maar die is niet meer spijtig genoeg. Daarop had ik gps snelheidsmetingen staan tov de timing. De motor die ik toen heb getest was een leopard 3674 2200kv, bijna dezelfde als Bastiaan heeft alleen van leopard en niet van HK. Testen heb ik gedaan in een Pursuit op 4&5s

    Vanaf 7.5° liep de snelheid nog amper op terwijl de curve van de temperatuur er vrij exponentieel begon uit te zien. Niet alleen de regelaar werd hier gevoelig heter van maar ook de motor werd heter dan bij een normale timing. Aangezien Bastiaan hier
    al op het randje zit zou ik toch 2keer nadenken voor je hem aanraadt de timing op 15° te zetten. De ene romp is de andere niet en het kan hem een gefikte regelaar uitsparen of bezorgen...
     
  7. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ik heb alleen aangeven dat het kan, en aangegeven mbt de warmte ontwikkeling en stroom verbruik,of het meer snelheid geeft een hogere timing weet ik niet , igg niet met het blote oog waarneembaar , ik vaarde per ongeluk met 15º , was meer eigen schuld , maar de temperaturen waren binnen de grenzen.Denk dat als je een beetje verstandig bent en het commentaar leest jezelf een conclusie kan trekken .. :wink:
    Later ben ik meer gaan " monitoren" en zag dat het geen snelheid toename gaf . Nu kan het dus wel,los staand van de warmte ontwikkeling of snelheid toename, of het verstandig is ? : dat denk ik niet ...
    Een Delta gewonden motor geeft zo ie zo niet een echte snelheidsverandering bij andere timing, beste is gewoon op 0º of max 3º , maar ook hier geldt dat het snelheid verschil hiertussen niet echt veel is , max 4 Km/h gemeten met de eagletree en GPS ., wel werd de motor circa 17ºC warmer bij 3º timing .

    Daarbij geldt voor alles, door te varen en regelmatig de temperaturen te controleren het meest effectief is , om te zien wat er gebeurt bij een verandering in de set-up , zowel hard,- als software matig .
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2014
  8. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ha Jan en mede-forummers,

    Na 6 jaar pauze (vanaf geboorte dochter) heb ik de hobby weer opgepakt. Weer wat bootjes erbij, maar ook wat puntjes van toen afgemaakt, zoals je advies met de cheap-chinese-esc. Vanavond de Mystery 200A esc onder handen genomen:
    IMG_20200924_205327.jpg

    IMG_20200924_205711.jpg
    IMG_20200924_205801.jpg
    IMG_20200924_205950.jpg
    IMG_20200924_212121.jpg
    Ter controle toch ff de weerstand meten:
    IMG_20200924_211502.jpg
    Voor alle kabels uiteraard..

    Wordt vervolgd, connectors nog solderen en testen ivm 4074 2200kv..
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bastiaan,

    Ziet er netjes uit, al heb je wat teveel warmtegeleidende pasta gebruikt; als de Fets vlak geschuurd zijn en er geen 'kuilen' uitgevuld moeten worden heb je aan een fractie, uitgesmeerd met een oude betaalpas als rakel, voldoende. Méér is in dit geval niet beter.

    Start met een kleine prop en controleer de temperatuur van de regelaar vaak, zeker in het begin, want de warmte van de niet direct gekoelde printen moet dóór de andere heen voor de waterkoeling z'n werk kan doen.

    Ik heb ooit een 100A versie (met maar twee lagen Fets) gedeeld en tussen de beide lagen een messing plaatje gezet met koeling aan de zijkanten. De bovenste laag op dezelfde manier en dat werkte perfect, tot er water in de boot kwam en de zaak kortsloot... De gaten zaten in de messing plaat.
    Zorg dat de regelaar dus niet (nooit) nat kan worden.

    Groeten, Jan.
     
  10. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Dat lijkt me een goed idee Jan!

    Ik vind het top dat na al die tijd 1 berichtje plaatsen en het lijkt alsof je nooit bent weggeweest. Waar vind je dat nog?
    Op dit forum dus. Onbetaalbaar ;)
     

Deel Deze Pagina