Arabische Havensleper met Voith Schneiders

Jan de K
Ja ik had :liever ook wat van de v. s .p .gelezen of gezien.
Zelf gemaakt ?
Vertel daar eens wat over a. u. b. :roll:
mvg
Frederik :D :D

Is ook wel erg benieuwd hoe je die voiths hebt gemaakt.

heb je daar nog foto's of beschrijving van ( dit vanwege een project van de sandettie bank die ik nog een keer wil gaan bouwen en waar er ook 2 inzitten )
En zit er ook trekkracht in dat schip met met dat type voiths :?: en hoe ver is je pen uitslag.

Gr Martin

Martin '70
Hallo Martin dat is volgens mij.
Modelbouwgeheim :oops:
Het is al een maand geleden als dat ik zo iets vroeg
Geen antwoord :evil:
Volgens mij is het nog erger het is
STAATSGEHEIM. :roll: :roll: :roll:
Of mensen jaloers maken zou ook kunnen he
Dus reken maar nergens op hoor :roll:
mvg
Frederik :D :D :D

Hoi Allemaal,

Voith Schneider Propellers...... dat is inderdaad allemaal nogal "Classified information", desondanks is het me toch gelukt om de VSP's van de Varnebank van Jan den Hartigh eens te bespioneren...... :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Eerst om even een idee te geven hoe groot de Varnebank van Jan wel niet is, hier zien we Jan die nog even het één en ander aan het controleren is.

DSC_0093.JPG

Jan is schaal 1:1 en de Varnebank is schaal 1:25 :D

foto%2Cs_van_de_camera_019.jpg

Hier zien we de Voith's tijdens groot onderhoud (let wel, de onderdelen liggen hier op het deksel van een vriezer!). Zoals jullie kunnen zien maakt Jan gebruik van een "karretje" om de bladen te verstellen. In principe werkt dit hetzelfde als de Voith's van bijvoorbeeld Graupner (daar stuurt de pen direct de stuurschijf), maar dit was bij de Voith's van de Varnebank niet mogelijk. Door grootte van de Voith's en de middelpuntvliedende kracht die dan om de hoek komt kijken zouden de Voith's niet meer te besturen zijn, vandaar het "karretje".

foto%2Cs_van_de_camera_018.jpg

Hier zien we één van de Voith's alweer op zijn plek in de romp zitten. De motor drijft door middel van een getande riem en twee tandriemschijven (één op de motor en één op de Voith) de Voith aan. De vertraging is met zorg gekozen, want als het toerental te hoog is krijg je de welbekende "slagroomkloppers" en dat komt de vaareigenschappen niet ten goede. Het toerental van deze Voith's ligt rond de 450 omw/min.

varnebank_a00.jpg

Hier staan beide Voith's weer in de romp en zijn de servo's die de boel aansturen weer geplaatst. Beide motoren zijn van een snelheidsregelaar voorzien (regelaar met alleen vooruit), maar deze staan in principe maar op één bepaald toerental te draaien. De richting en snelheid zijn met de servo's (=uitslag bladen) te verstellen.

varnebank_a02.jpg

En hier dan de Voith's onder de romp met de bijbehordende beschermingsplaat, de bladen van de Voith's zijn ten opzichte van het origineel wel wat vergroot, dit is geddaan om meer stuwdruk te krijgen.

Tot zover mijn spionageverslag, welke met gevaar voor eigen leven tot stand is gekomen...... ik weet immers niet wat er gebeurd zou zijn als ik gesnapt was....... :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

@Martin '70, voor de Sandettiebank zou ik gewoon uitgaan van het systeem van Jan, de Varnebank vaart immers geweldig en over de BP valt ook niet te klagen :D.

Groetjes, Danny.

Danny Bimmel :oops:
En wanneer ga jij nu eens bij je eigen spioneren he :?:
Want jij laat ook niks zien he :!:
Veel beloven en weinig geven !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er zou wat op het forum komen van jou he maar noppes he nada :roll:
mvg
Frederik :D :D

-----------------------------------------------------------------------
Hoi Allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties , ik ga straks alvast wat materiaal halen voor de kleinere en makkelijkere onderdeeltjes van de VSP's en dan zien we wel waar het schip strand .

Natuurlijk komt hier dan, per onderdeel, een stukje verslag .

Groetjes, Danny.

hahahah danny toch :wink:

De volgende keer ga je mee het water in als tegen prestatie :oops: :D want wat ik vernam is dat er nog driftig gezocht werd naar ballast om eens goed de Vikking bank te laten trekken :wink:

Nee maar ben bekend met de voith's van Jan hoor, maar het kan altijd beter he en dan bedoel ik met het tot nu toe beproefde principe tuurlijk werkt het erg goed maar men wil toch altijd de werkelijheid meer benaderen en daardoor zou er meer spoed moeten komen en dan reist de vraag als er iemand op het forum ook voiths heeft gebouwd hoe ver die gekomen is omdat te bewerkstelligen. Dus vandaar de vraag.

Gr Martin

Hoi Martin,

Ben ik blijkbaar toch gesnapt :?, ik mee in het water met de Vikingbank? in een rubberbootje zeker......... :wink:

Groetjes, Danny.

Euhmm Danny,

dat ligt er aan het mocht zo ongestroomlijnt mogelijk zodat er zo hoogst mogelijke BP mogelijk is en dat is volgens mij zonder gebruik van rubberboot :P :D

En als het dan de volgende keer onder de metro baan is mogen ook de schoenveters aan de pilaren van de metrobaan gebonden worden die in het water staan om die vereisde BP te behalen 8O :D :D :D

Gr Martin

Om nog terug te komen op de zelfbouw VSP, ooit heb ik een site gevonden waarin in meer details de bouw van de VSP omschreven wordt inclusief tekeningen. Nu weet ik niet of dit openbaar gemaakt mag worden van de persoon wiens site het is maar dat is altijd te vragen. Voor diegeen die interese heeft kan ik per PB wel de link geven..

Gr/Coen

Hoi Coen,

Doel je hier toevallig op de site van Friedrich Proßegger? Als dat niet het geval is ben ik wel benieuwd welke site je bedoeld :D.

Groetjes, Danny.

Coenvb, Mij lijkt het, dat de bedoeling van een website is, om dingen openbaar te maken. Welk bezwaar zou de auteur dan kunnen hebben?

Nee Danny, tis niet de site van Friedrich. Tis de site van Gilbert van Leeuwen. En ja, ik ben ook de mening toegediend dat alles op internet openbaar is maar omdat het hier om een systeem gaat waar hoogstwaarschijnlijk rechten op zijn wil ik niet zomaar de info prijsgeven. Aan de andere kant is er op internet al heel veel info over VSP te vinden dus hier is de link : http://home.scarlet.be/gilbertvl/vsp.html. Veel leesplezier en als er gefreubeld wordt hoop ik dat daar ook een verslag van komt. Ben nl erg nieuwsgierig. Zelf ben ik niet zo'n mechaniker dus aan een dergelijk project begin ik zowieso niet.

Gr/Coen

Komt allen maar een havensleper tegen met 2 VSP van Graupner en die link werkt bij mij niet :oops:

Maar dat is geen zelfbouw VSP toch :?:
En daar zijn we naar opzoek :D

Gr Martin

Hoi Allemaal,

Oh.. het ontwerp van Zinnia (want dat is zijn "forum-naam"), dat had ik ook al eens gezien (staat ook ergens op het forum) :D.

Voor iedereen die nog meer intresse heeft in Voith Schneider Propellers, in de Hobby Bulletin van december 1985 staat ook nog een bouwverslag van VSP's voor de Breedbank (schaal 1:50).

Groetjes, Danny.

coenvb
We zoeken voor zelfbouw. :roll:
En ook de link werkt niet bij mij.
En Martin wat bedoel je dan toch met de werkelijkheid
Die vsp.s van k die doen het toch gewoon neem ik aan !!!!
En er zijn er ook met een 6 blads heb ik gezien he.
Dus wachten we het maar af he
mvg
Frederik :D :D :D
Maar dat het voor de modelbouwers zo.n probleem moet worden
Voor een paar v s p .s
Vind ik gewoon heeeeeeeeeeel lullig hoor

Coenvb, dan is er geen enkel probleem, zend die plannetjes maar door (ik ben Gilbert van Leeuwen), of zet ze op het Modelbouwforum (heb ik vroeger niet gedaan vanwege de lage resolutie). Hoe meer zielen hoe meer vreugde, op mijn site ga je er niet veel meer van vinden. Mijn provider is van naam veranderd (Tiscali--Scarlet) en ik heb al maanden de grootste moeite om sowieso maar iets te publiceren, zo erg, dat ik zelfs overweeg om van provider te veranderen.
Frederik, zo eenvoudig is het ook weer niet om zelf VSP's te maken, zeker niet volgens het "Duits recept", niet iedereen heeft een machinepark te beschikking.

hallo allemaal

wat betreft machinepark, het gaat al met een draaibank
emco compact 8 met vertikaal hulpstuk.
waarmee je je werkstuk vertikaal kan verstellen.
zo heb ik dat in het begin gemaakt, en werkte.
en v gent, zo lullig is het echt niet....hoooooor.

m vr gr jan

Back