Hoi Allemaal,
Voith Schneider Propellers...... dat is inderdaad allemaal nogal "Classified information", desondanks is het me toch gelukt om de VSP's van de Varnebank van Jan den Hartigh eens te bespioneren...... :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).
Eerst om even een idee te geven hoe groot de Varnebank van Jan wel niet is, hier zien we Jan die nog even het één en ander aan het controleren is.
Jan is schaal 1:1 en de Varnebank is schaal 1:25
Hier zien we de Voith's tijdens groot onderhoud (let wel, de onderdelen liggen hier op het deksel van een vriezer!). Zoals jullie kunnen zien maakt Jan gebruik van een "karretje" om de bladen te verstellen. In principe werkt dit hetzelfde als de Voith's van bijvoorbeeld Graupner (daar stuurt de pen direct de stuurschijf), maar dit was bij de Voith's van de Varnebank niet mogelijk. Door grootte van de Voith's en de middelpuntvliedende kracht die dan om de hoek komt kijken zouden de Voith's niet meer te besturen zijn, vandaar het "karretje".
Hier zien we één van de Voith's alweer op zijn plek in de romp zitten. De motor drijft door middel van een getande riem en twee tandriemschijven (één op de motor en één op de Voith) de Voith aan. De vertraging is met zorg gekozen, want als het toerental te hoog is krijg je de welbekende "slagroomkloppers" en dat komt de vaareigenschappen niet ten goede. Het toerental van deze Voith's ligt rond de 450 omw/min.
Hier staan beide Voith's weer in de romp en zijn de servo's die de boel aansturen weer geplaatst. Beide motoren zijn van een snelheidsregelaar voorzien (regelaar met alleen vooruit), maar deze staan in principe maar op één bepaald toerental te draaien. De richting en snelheid zijn met de servo's (=uitslag bladen) te verstellen.
En hier dan de Voith's onder de romp met de bijbehordende beschermingsplaat, de bladen van de Voith's zijn ten opzichte van het origineel wel wat vergroot, dit is geddaan om meer stuwdruk te krijgen.
Tot zover mijn spionageverslag, welke met gevaar voor eigen leven tot stand is gekomen...... ik weet immers niet wat er gebeurd zou zijn als ik gesnapt was....... :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).
@Martin '70, voor de Sandettiebank zou ik gewoon uitgaan van het systeem van Jan, de Varnebank vaart immers geweldig en over de BP valt ook niet te klagen

.
Groetjes, Danny.