Arado 234

De meeste tijd breng ik onder water door, maar ik ben info aan het verzamelen van een oude liefde.
Namelijk de Arado 234, ik heb al het een en ander aan tekeningen, nu is mijn vraag, hebben jullie nog een paar linken naar meer schaal tekeningen.
De schaal gaat worden bepaald door de grootte van de turbines, is het mogelijk daarvan de meest gangbare maten te krijgen, met welke ruimte tusen de turbines en de gondels moet ik dan rekening houden.
Alvast bedankt voor de moeite.

[mod]Graag 1 post openen voor 1 onderwerp aub...

met al die dubbelingen komt de informatie op veel plekken te staan, maar het overzicht verdwijnt dan.. [/mod]

[mod]met al die dubbelingen komt de informatie op veel plekken te staan, maar het overzicht verdwijnt dan.. [/mod]
Ik denk dat dit draadje meer tot zijn recht komt in schaalmodelbouw forum?

Hoi Manfred, er zijn inmiddels allerlei maten turbines dus de vraag zal eerder zijn hoe groot je wilt gaan bouwen. De motorgondels zijn breed genoeg dat alle maten turbines er in passen. Effe Arado googelen en je hebt al heel wat. Ik kwam onder andere dit draadtje tegen op RC groups met onderstaande tekening:

Arado 234 full composite - RC Groups

a3378676-143-ar234%20plan.jpg

Anderzijds, twee turbines is ook een aardige kostenpost, wellicht dat je groote bepaald wordt door je turbine keuze. Twee jetcat P70's zou je al een spanweidte van ongeveer 2,5 - 3 meter geven.

Groetjes,
Gerald

Hoi Gerard,

Wat betrefd de moderator opmerking, ik had per ongeluk dubbel geplaatst in zowel schaal als op turbine, mijn fout dus.

Bedankt voor de link, had er al meerdere op rcgroups gevonden, maar deze nog niet.
Een zelfde soort tekening heb ik ook, zat bij een boek over de Arado, Ja turbines zijn prijzig, ik had al een paar Arado's gezien met ducted fan, maar voor mijn gevoel is dat het net niet.
Eerst maar eens wat verder neuzen naar het formaat turbine wat ik kan gebruiken, aan de hand daarvan bepaal ik inderdaad de schaal.
Nog wel een andere vraag, is er een soort vuistregel over de verhouding gewicht van het vliegtuig tegenover stuwkracht van de turbine.
Ik vraag dat omdat ik van plan ben de kist te bouwen met mal en glasmat.

Ik zou kijken naar een formaat Jetcat P80. Deze motoren zijn ook relatief goedkoop en er zijn een hoop motoren in dat formaat, ook meer vermogen mocht je dat later nodig zijn. Alternatief is een klein formaat kist met 2x P20 formaat, maar dat zal qua motoren duurder zijn.

Leuk project :)

Back