Archer PLUS GR6 - Access & D16 mode?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft:
Kan mijn relatief oude Frsky zender (Taranis X9D-SE) binden met de nieuwe Frsky Archer plus GR6?

Zoals gezegd heb ik een FrSky X9D plus SE zender (geen Access). Hier zit een "internal" XJT zend-module in (van huis uit) met de laatste firmware 2.1.0.

De Frsky specificaties van de nieuwe Archer Plus GR6 ontvanger, zegt dat deze ook op het ACCST D16 protocol werkt.
Hoewel, dit is wat er staat:
...
...These Plus series receivers are also with both ACCESS and ACCST D16 modes, where the RF protocol is smart matched during the binding process on the radio.

en ook:

● Compatibility: FrSky 2.4GHz ACCESS / ACCST D16 capable transmitters

Is er iemand die iets begrijpt van "smart matched". Het lijkt wel alsof beide protocollen samen worden gebruikt? Just a guess...

Ik wilde deze ontvanger gebruiken in ACCST-D16 mode en de hoogte / vario meter functies kunnen gebruiken.

Alvast dank,
Bob

Zie evt. hieronder ook directe link naar Frsky site.
https://www.frsky-rc.com/product/archer-plus-gr6/

Is deze vraag helemaal onbeantwoord gebleven?

Ja, dat zou moeten kunnen. Ik heb em zelf afgelopen week voor het eerst in huis gekregen. Ik heb em op de Taranis 2019 en n oude Taranis uit 2014 gebonden, zij het op de MPM die ik daar in heb zitten. Allebei op ACCST D16. Ontvangertjes kijken zelf of ze ACCESS zien of ACCSTD D16. Dat is wel een trendbreuk bij FrSky, iets wat gemakkelijk werkt. En het mag gezegd - zo'n klein dingske met een ingebouwde vario is geweldig. Vario werkt ook echt behoorlijk goed. Het komt in de buurt van een stand alone vario.

Hoe dan ook. Dat lukt allemaal. ACCESS heb ik nog niet geprobeerd maar zal ook wel werken.

Ik heb echter wel het probleem met de servo-jitter waar her en der op inet over geschreven wordt. Ik weet nog niet precies hoe dat zit maar ik las in ieder geval wel al dat iemand de conclusie trok dat er HF instraling is op de elektronica in de servo's omdat die dingen met wat meer vermogen telemetrie terug sturen. Met KST's was het bij die persoon weg.
Misschien kabeltjes twisten en of wat afscherming toevoegen, want overal KST's in zetten is wel mooi maar ook wat kostbaar.

Nog een opmerking: om op een MPM te kunnen binden moet je goed up to date zijn met je FW, want dat lukte enkele versies geleden nog niet met deze ontvangers. Voor de ISRM in de 2019 gold bij mij hetzelfde: pas na update naar recente versie deed ie het.

Wat was vroeger het leven toch eenvoudig :)

Hetzelfde probleem wordt HIER besproken (Duits), helaas ook zonder een positieve afloop.

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik drie stuks "plus" ontvangers probleemloos werken op mijn ISRM. Zit er dan toch compatibility in het FrSky programma? Misschien toevallig dan. Zoals gezegd zijn deze kleine ontvangers met hoogte meter inderdaad alles wat een zweegvlieger wenst. Succes!

Hetzelfde probleem wordt HIER besproken (Duits), helaas ook zonder een positieve afloop.

Ik las de hele draad, zie daar het jitter-probleem niet terug én het loopt volgens mij wel goed af :).

Inmiddels heb ik drie stuks "plus" ontvangers probleemloos werken op mijn ISRM.

Mooi! Heb je ze D16 of ACCESS gebonden?

Zit er dan toch compatibility in het FrSky programma?

FrSky heeft een rijke historie aan maatregelen die een probleem oplossen en een 'vendor lock in' met zich mee brengen én ondersteuning van oudere systemen ontberen.

Dit zou er wel weer eens een kunnen zijn. Het is speculatie maar wanneer je kijkt naar de moeite die het kostte om de FW van de MPMs werkend te krijgen met deze ontvangertjes zou het me niet verbazen. En nu ineens jitter wanneer je met een MPM D16 werkt. Het zijn inderdaad geweldige ontvangertjes en -misschien behoudens de ELRS ontvangers van Radiomaster- is er niet veel aan de markt wat er mee kan concurreren. Voor een ander draadje een keer.

Stop de persen! Één van mijn Archer plus GR6-en heb ik zojuist gebonden op zowel mijn MPM in mijn oude Taranis als op mijn 2019 SE ISRM. Beide zonder jitter. Ik deed dat nu op een andere plek in huis, dus riep iets wat mogelijk een heel andere stoorbron als oorzaak had.

Zoals de vlag er nu voor hangt werkt alles dus goed op D16 op zowel MPM als ISRM en daarmee ben ik erg blij!

Ik las de hele draad, zie daar het jitter-probleem niet terug én het loopt volgens mij wel goed af :).
Het loopt niet goed af met de Archer plus R6 met het alternative D16 protocol die oorspronkelijk door de topicstarter aangevoerd werd, alleen maar met de RX type ontvangers. Logisch, want die zijn ontworpen voor het D16 protocol.

Maar Peytr schijnt het voor elkaar gekregen te hebben :thumbsup:...

Back