Arducopter Hexa bouwverslag - HIJ VLIEGT autonoom !!!

Ik had de beste ervaringen voor missies met 2.0.46. Met de hoogte heb ik eigenlijk weinig last.
Corné, probeer eens om eerst een minuutje te vliegen, dan te landen, disarmen en terug armen zodat je barometer opnieuw gecalibreerd wordt. Deze wordt namelijk een klein beetje warm en dat beïnvloed de meting al snel enkele meters. Als je na een minuutje (of 2) opnieuw calibreert zou dat beter moeten zijn. Is trouwens ook beter voor je gps lock (nauwkeurigere plaatsbepaling door waas enz)

Ik heb een filmpje gemaakt de afgelopen week over onze modelclub : Diest Model Club

Er zitten flink wat beelden in die geschoten zijn met de hexa. Het filmpje poogt een indruk te geven van wat er op onze club zoal te beleven valt.

Alt-hold en gps position-hold zijn zalig bij dergelijk opnamen : je hangt de hexa midden boven de landingsbaan, schakelt position hold in en dan kan je op je schermpje kijken en je zender gebruiken om de camera te richten, zonder dat je je over de hexa zorgen hoeft te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
De lang verwachte versie 2.0.50 is uit !!!
De Z-accelerometer demping voor alt_hold staat default uit, maar je kunt em enablen door
#define ACCEL_ALT_HOLD 1
in de APM_config te plaatsen.
Verder nog een hele resem verbeteringen en nieuwigheden. Zo kan je bvb rondvliegen en met ch7 waypoints vastleggen tijdens de vlucht. De copter zal deze waypoints dan opnieuw vliegen als je hem op auto zet. Je kan dus een missie gewoon manueel voorvliegen en de copter herhaalt die dan.
Dat wordt weer testen geblazen :-)

Klinkt goed, vanavond eens de lijst met veranderingen bekijken.

Mijn hexa lag even stil wegens de bouw van een multiwii quadcopter om mee te raggen. Aangezien ik geen andere copters meer had en toch m'n vliegkunsten moet kunnen onderhouden... Maar sinds gisteren is die quadcopter klaar, dus we kunnen weer verder! :cool:

Als je een filmpje klaar hebt over 2.0.50, let us know! :D

Alles staat bij mij momenteel op een laag pitje aangezien ik momenteel druk bezig ben met andere dingen(wedstrijdkist F3P oa.)

Maar ben zeer benieuwd dat wel.....

Vraag me alleen wel af wanneer ze kanaal 8 ook gewoon een functie geven voor arducopter, je kunt er niets mee en er zijn nu al plenty dingen die op restkanalen kunnen, maar jah je hebt alleen kanaal 7 vrij voor deze dingen...

simple. evt ledsstrips aansturen en nu weer waypoints onthouden.......

de waypoints zijn nu std op kanaal 7?

bouw y6 copter

beste,

graag zou ik zelf een hexacopter bouwen van deze leverancier. Het is vooral de bedoeling dat hij betaalbaar is. Anders kocht ik mij gewoon een mikrokopter. Ik heb heel lang gezocht naar betaalbare mooie frames, deze lijken mij ideaal.

SmallSpy Y6 Combo Deal 3 - CarbonCore

Verder zou ik kiezen voor arducopter controller, hier hoef ik niet veel meer aan te solderen. ( geen ervaring met solderen)

http://store.diydrones.com/Full_ArduPilot_Mega_kit_from_Udrones_p/kt-apm-02.htm

omdat ik redelijk leek ben weet ik niet precies wat te bestellen, vooral wat betreft motoren, esc, propellors... Als zender dacht ik aan een graupner mx 16, ik weet echter niet of die ook kan gebruikt worden samen met de ardupilot ...

als jullie wat tips zouden hebben zou dat meer dan welkom zijn, bedankt alleszins
de payload van het toestel zou toch zeker 1 kg aan moeten kunnen.

Beste, danku voor de reply. Denkt u dat deze fabrikant betrouwbaar is? Het zijn alleszins de mooiste frames die ik gevonden heb voor die prijs... maar natuurlijk...Verder ben ik op zoek naar een goed controller board waar ik zoo weinig mogelijk mee moet solderen( liefst niet zelfs) . Denkt u dat dit mogelijk is. De betere kopen leken me al arducopter en kkboard. Eventueel zou een multiwiicopter nog een optie zijn...
alleszins speelt de prijs ook wel een belangrijke rol

mvg

Ja sonar problemen zijn zeer zeker opgelost. Maar ik heb zojuist een preorder gedaan van de APM2.0 :). Dus ik geeft het zeker niet op ga juist verder. Maar zit er eerlijk gezegd sterk aan te denken om de andere apm ook te houden en deze in een easystar te plakken. Zou een mooi fpv platform zijn voor mijn 5,8ghz video set.

Ik ben exact hetzelfde van plan, maar dan als de ARM versie uitkomt (ergens half volgend jaar waarschijnlijk). Ik zou je hetzelfde aanraden. De ARM wordt een 70Mhz (tov 16Mhz voor de 2560) waardoor deze ingewikkeldere algoritmes aankan voor filtering van de sensoren en eventueel ook snellere update rates aankan.
Dan gaat de oude apm in mijn fpv twinstar en de nieuwe ARM in de hexacopter. Een vliegtuig heeft volgens mij de extra processing power van de ARM niet nodig.

Ik wacht niet op de arm versie. Dat gaat nog zeker een jaar duren voordat deze ook daadwerkelijk te koop komt. Ook deze nieuwe versie zal pas vanaf februari maart goed leverbaar worden. Verder denk ik dat de huidige versie beter geschikt is voor vliegtuigen dan de nieuwe omdat deze nog een losse gps en losse magneto heeft. En inderdaad een vliegtuig heeft veel minder processing power nodig.

Vanavond was het gluhwein avond op de club.
In 't donker gevlogen met mijn showledjes die verschillende patronen knipperden, dat was wel gaaf.
Dan 2 romeinse kaarsen afgestoken vanop de hexa, vooruit vurend (door onboard relay ontstoken), dat was nog veel gaver !!
Dan de hexa op pakweg 10m hoog in gps hold (loiter) getrokken en alle ledjes uitgedaan... Het was pikdonker en de hexa was niet meer te zien... De rest van de club hield de adem in... Ik zei 'oeps', het publiek slaakte een zucht van spanning en bereidde zich voor op de onvermijdelijke klap... Seconden lang gebeurde er niets...
Dan deed ik mijn ledjes terug aan en de hexa hing nog steeds mooi op dezelfde plek :-) Het publiek was onder de indruk :cool:

In de nieuwe software is de mogelijkheid ingeschakeld om met de sticks het loiterpunt te verleggen. Volgende keer laat ik de hexa 20 verder opeens terug oplichten :-)

Laatst bewerkt:
Knerf !!! Vandaag net nieuwe romeinse kaarsen gekocht om aan de hexa te hangen met kertmis en nieuwjaar.
Nieuwe 2.1 code derin gestopt en proefvluchtje gedaan in de tuin en jawel hoor : hexa gecrashed !
Eerste keer dat het zonder twijfel aan de apm ligt en niet aan mijzelf. Erg jammer na zowat 100 successvolle vluchten.
Vlucht ging goed, 1e 5 min in stabilise rondvliegen om het compass te calibreren. Beetje wiebel bij snel dalen, maar dat is niet ongewoon.
Dan alt_hold geprobeerd op een 2 meter hoogte. Ging ook prima, hexa bleef netjes op hoogte, maar na ongeveer een halve minuut tilt hij plots fel naar rechts (ik stuur instinctief tegen), dan links en kwakt hij op de grond. Alle props staan stil en de motoren produceren een shril geluid. Disarmen lukt niet, de hexa reageert nergens op en ik trek de batterij uit om het geschreeuw te stoppen.
Waarschijnlijk het i2c - compas lockup probleem, al vind ik dat dit tegenwoordig wel veel voorkomt.
Voorlopige schade : landingsgestel gebroken, paar armen verbogen, camera stabilisatie losgekomen... Niet onherstelbaar. De deuk in mijn vertrouwen in de ardupilot is veel erger...

Bah, 'k ga der even mee pauzeren nu denk ik.

Da's pijnlijk om te horen. :(
Hopelijk krijg je de hexa vlug hersteld. :-|

Het is leuk dat men met zoveel mensen probeert de software zo snel mogelijk op een hoger niveau te brengen.
Al moet ik zeggen dat ik soms het idee heb dat ze willen lopen zonder dat ze kunnen staan.
Wat ik bedoel is, ze komen met nieuwe features uit en nog vooraleer dat die goed en wel getest zijn is er alweer een nieuwere versie uit met nog meer nieuwe dingen.
Misschien moeten ze versie per versie toch beter gaan testen vooraleer nog nieuwe modules toe te voegen.

Arducopter heeft zo z'n voor- en nadelen...

Jammer om te lezen van de crash.

Ik moet zeggen dat ik de Arducopter nog heb vliegen op versie 2.0.49 en zo'n twee maanden geleden mezelf voorgenomen had eerst de ontwikkelingen van maar eens af te wachten. Ik heb in 2.0.49 de essentiële functies roll/pich/yaw stabiel werken. M.a.w. hij vliegt prettig. Om de hoogteregeling goed te krijgen moet ik hem of tunen op de barometer of op de sonar. Ik kan de PI's zodanig instellen dat of de een of de ander redelijk werkt. Maar een soepele overgang zit er niet in. Position hold (loiter) krijg ik niet erg rustig. De copter gaat op den duur fanatiek cirkeltjes draaien. Vliegen op de navigatie werkt overigens wel ongeveer. Alleen autonome landing en start zijn een drama.

Ik had gehoopt dat in volgende versies dit verbeterd zou worden. Toen ik echter in de eerste recenties van 2.0.50 en hoger las dat er om onverklaarbare redenen modellen crashten, heb ik maar even een pauze ingelast.

Ik sluit me aan bij Streetbiker. Ook ik verbaas me over de stortvloed aan nieuwe functies terwijl de primaire functies nog voor verbetering vatbaar zijn. Jammer dat hiervoor gekozen wordt.

En ik ben best bereid om er tijd in te steken om nieuwe versies te testen, maar het vervelende vind ik dat per release niet altijd even duidelijk is wat er veranderd is. Met regelmaat komt het voor dat functionaliteit die in een bepaalde versie werkt, in een volgende versie opeens kuren vertoond.

Voorlopig laat ik de Arducopter nog maar even in de kast. Over een maand of twee maar weer eens kijken welke versie dan actueel is en dan maar weer eens laden en vanaf het begin testen.

Laatst bewerkt:
Back