De orginele, niet geupdate, niet aangepaste, zo aangeleverde APM en MediaTek MT3329 zitten er in. Om compleet te zijn:
FC APM 1.4
GPS MediaTek MT3329 GPS 10Hz
Motor Hacker look-alike
Prop Samenkopen FUN 10x4.7
Rx FrSky D8R
Telemetrie Bluetooth en/of XBee
Regelaars HobbyKing 20A, SimonK firmware
LiPo 3S 2200 mAh
5050 RGB Leds
UI-meting ACS 756-75, 78L05
SW 120815 - Arducopter 2.6
121201 - Arducopter 2.8.1
130406 - Arducopter 2.9.1b
130618 - Arducopter 3.0.0 RC6
130805 - Arducopter 3.0.1
En hier een plaatje.
Ik heb deze X-Quad in augustus 2012 opgetuigd. De toen actuele versie van Arducopter er in gezet. Ik heb in eerste instantie alleen de Stabilize mode getuned en dat was het.
Doel wat ik met dit model had was om mezelf te leren vliegen in mode 2 i.p.v. in mode 1. Dus nick en roll op de rechter knuppel en gas en yaw op de linker. De reden waarom ik over wilde: In mode 1 heb je beide handen nodig om de multicopter op z'n plaats te houden. En gezien de vele toeters en bellen die het platform heeft wil je wel eens schakelen. Kom je een hand tekort. Dat gaat beter in mode 2. Met deze instelling ben ik maar een maand of 4 gaan vliegen zonder iets aan de tuning te veranderen. Al met al in 3 maanden zo'n 100 accu's leeg gevlogen. Vliegtijd per accu 8 minuten. Zonder enig probleem. In een later stadium ook in Acro mode gaan vliegen.
Versie 2.6 deed het slecht wat betreft Alt Hold en Loiter. Ook RTL was een uitdaging. Maar Stabilize: perfect.
Versie 2.8 vloog nog stabieler in Stabilize mode.
Met 3.0.1 werken ook ook Alt Hold, Loiter en RTL bevredigend. RTL blijkt erg handig te zijn als je de oriëntatie kwijt raakt en niet weet welke kant de quad op vliegt. Oriëntatie blijft op 100 m afstand een uitdaging.
Essentieel is om de APM wat betreft trillingen te ontkoppelen van het frame. Als je dat niet doet lijkt het alsof de trillingen de regelkringen laten "vollopen" en opeens spuit de quad naar vol gas naar boven. Rubbers tussen de APM en het frame losten dit probleem volledig op.
Iets over tuning. Bij de MVCNOV vliegen een aantal mensen met multicopters. En het blijkt dat we allemaal zo onze eigen smaak hebben van wat we "lekker vinden vliegen". Deze X-Quad is getuned om te vliegen, te bewegen. Dus een tikje tegen een stick en hij beweegt. Hij kan ook stabieler getuned worden, maar dan wordt ie minder bewegelijk. Kwestie van smaak.