Arducopter Hexa bouwverslag - HIJ VLIEGT autonoom !!!

Ja t werkt nog ook.......heb alleen de ALT_HOLD nog ingeschakeld, aangezien ik de rest van de schakelaarstanden nog uit mijn hoofd moet leren, of op een spiekbriefje moet zetten :-)

Kwam er alleen achter dat de servo ineens gereversed was van de tilt van de camera, maar die heb ik al ff gereversed.....
 
Ah, voor de volgorde van de standen heb ik ook nog tips. Ik had daar al wat over nagedacht en ook wat praktijk ondervinding.

Ik heb het nu zo :

----------- pos 1 --- pos 2
pos 1 ---- stabilise -- RTL
pos 2 ---- loiter ----- Alt_hold
pos 3 ---- auto ----- simple

De 2 positie switch is een grote switch en kan op deze manier als 'paniek' knop dienen. Door hem om te zetten kom je altijd in een veiligere mode terecht.
Stel je vliegt in stabilise te ver weg en verliest orientatie = > paniekswitch is RTL
Of in loiter gaat de copter raar doen => paniekswitch is alt_hold
of in auto gaat de missie verkeer => paniekswitch is simple en je kan de copter terug halen.

Vroeger had ik alt_hold en simple omgeswitched, maar 'k ben eens gecrashed doordat ik in althold aan 't filmen was en daarna enkel de 2 pos switch had omgezet. Ik dacht dat ik in stabilise stond, maar de copter stond in simple en ging de verkeerde kant uit. Tegen dat ik doorhad wat er mis was, was het te laat.
 
simple en auto gebruik ik momenteel niet, simple ga ik ook niet gebruiken.....ik vlieg heli, en wil niet aan iets verkeerds wennen.....

Heb overigens wel acro ingesteld, want ik wil (als ik de quad naar hexaspyder ga ombouwen) het zo maken dat de camera er gemakkelijk af kan en ik dan dus ook evt acro kan vliegen met de hexa :-)

nu kan trouwens ook heel gemakkelijk het landingsgestel eraf met cameramount, en dan kan ik er een klein soort middenlandingsgestel onderzetten met 4 schroefjes, als ik acro zou willen vliegen...

Dan ben ik alleen wel mijn sonar kwijt, want die zit nu aan de cameramount.....
 
Laatst bewerkt:
ULN2803.jpg


Zover zit ik al. Nog firmware updaten, testen of het werkt, dan 12V aftappen van de hoofdbatterij, krimpkousje errond, nog ledjes op 3 armen plakken en aansluiten en dan alles terug in elkaar schroeven en testvlucht :-)

EDIT : GRMBL na zeker een dag zoeken waarom het niet werkte zoals verwacht kom ik tot de vaststelling dat ik met mijn suffe kop de draden aan de verkeerde kant heb gesoldeerd !!!! Dat komt ervan als tot 4u 's morgens zit te solderen.
Dus zoals op bovenstaande foto hoort het NIET !!!
 
Laatst bewerkt:
@u4eake

Bij de vorige versie van je leds, heb je de onboard relais gebruikt en gelijk aan laten geven wanneer de batterij leeg is. Nu heb ik 1 vraag. Op diydrones heb ik gelezen dat je voor iedere cel die gebruikt(accu) 1 weerstand op het bordje moet solderen, nu zie ik er bij jou 4 zitten waarvan 1 met andere waarde als ik het goed zie.

Vlieg je op 4 cellen of wat is hier de reden van....?
 
Je hebt strikt genomen maar 1 weerstandje nodig : op poort AN0. Maar aangezien er 4 weerstanden bijgeleverd waren, en ik toch aan 't solderen was, heb ik de andere 3 er ook maar ingeknalt :-) Het zijn wel degelijk 4 dezelfde hoor.
Er staat op DIY drones, ergens in de manual bij solderen van de weestandjes, een uitleg over het waarom van die weerstanden en ook hoe je berekent welke waarde de weerstanden moeten hebben. Als ik me goed herinner konden de bijgeleverde weerstanden gebruikt worden tot 13V ofzo... Maar ben niet zeker nemeer.

Meting van total batterij voltage wordt op poort AN0 gedaan (analoge input poort). Als je cel per cel wil meten dan worden AN0 tot AN3 gebruikt.

Ah ja, nu ben ik toch terug zeker dat de weestanden goed zijn tot 13V. Want als je per cel meet, komt over AN3 (de laatste celmeting) ook de volledige batterijspanning te staan, want je meet altijd tussen pin en ground.

Dus op 3 cellen kan je volstaan met 1 weerstand (de bijgeleverde) op AN0. Op 4 cellen moet je een andere weerstand berekenen.


PS. Ik heb net mijn nieuwe led lichtshow werkend gekregen :-) Na een heel weekend van tegenslagen en problemen (gevloekt zunne) eindelijk de zooi werkend !!! Ik heb nu code geschreven waarmee je kan kiezen : de standaard motorleds, relay leds met batterij waarschuwing of showleds (gebruiken geen relais) met verschillende patronen en ook batterij waarschuwing. Het relais kan dan voor iets anders gebruikt worden, bvb het onsteken van onboard vuurwerk (oeps, dat wou ik eigenlijk nog niet verklappen ;-) )
Straks als 't schemert eens een filmke maken se !
 
Nu ben ik niet zo van dat rommelen in de code(zou het ook veel gemakkelijker vinden als er een soort van edit mode in de APM mission planner zou zitten waarmee je de code kan aanpassen, 1 prog voor alles !), en wil simpel beginnen, dus leek me jou eerste optie wel mooi, vooral omdat ik dan die pieper eraf kan gooien, weer een component die ik eraf kan mieteren(want waar laat je al die zooi....) de Led strips kwamen er toch nog wel op, dus dat maakt niet uit....

Zal binnenkort eens experimenteren.......Moet je eerlijk zeggen dat ik me al die tijd al afvroeg waarvoor die weerstanden nu waren die zijn meegeleverd, en ik heb de link tot 1 minuut geleden nooit gelegd :D
 
Ik heb net mijn nieuwe led lichtshow werkend gekregen :-) Na een heel weekend van tegenslagen en problemen (gevloekt zunne) eindelijk de zooi werkend !!! Ik heb nu code geschreven waarmee je kan kiezen : de standaard motorleds, relay leds met batterij waarschuwing of showleds (gebruiken geen relais) met verschillende patronen en ook batterij waarschuwing. Het relais kan dan voor iets anders gebruikt worden, bvb het onsteken van onboard vuurwerk (oeps, dat wou ik eigenlijk nog niet verklappen ;-) )
Straks als 't schemert eens een filmke maken se !

Ik ben zeer benieuwd, vooral dat vuurwerk zal erg vet zijn, is het gemakkelijk om vuurwerk te ontsteken trouwens? geen idee hoe dat gaat...
Gebruik je daarvoor dezelfde onstekingsunits als ze verkopen voor die smokepatronen ?

we wachten op het filmpje :-)
 
Voor vuurwerk af te stekken kun je een kerstboom-lampje gebruiken, haal hier voorzichtig het glas weg en zet er een beetje spanning op, hij gloeit een paar seconden, hiermee kun je kruit onsteken, het is goedkoop, maar wel veel werk om al dat glas ervanaf te halen...

Uiteraard een beetje de veiligheid van jezelf maar ook vooral die van anderen in de gaten houden, en het liefste ook nog zorgen voor de veiligheid van je multicopter :D
 
Als je eenmaal arduino een beetje gewend bent (na een keer of 5 uploaden) dan is het echt een fluitje van een cent hoor. Als je je libraries en files goed staan hebt is het gewoon usb kabel inpluggen en op upload klikken, meer niet.

Voor die relais ledjes van mij zul je ook met arduino moeten uploaden en enkele kleine aanpassingen doen in de code. Maar het is echt wel handig, die low batt warning in 2 stappen.

Heb zojuist met mijn vliegende discobol buiten gevlogen in 't donker. Jammer genoeg zag 't vrouwtje het niet echt meer zitten om te filmen. Ik heb maar niet aangedrongen, morgen is er nog een dag.
Maar 't zag er wel best leuk uit.
Ik heb nu 1 'show' mode geprogrammeerd en 2 low battery modes (battery bijna leeg en batterij helemaal leeg). Bedoeling is om een hele hoop 'show' modes te programmeren die dan via kanaal 7 geselecteerd kunnen worden via een draaiknop.
 
Tja misschien dat ik nog wel eens in arduino ga zitten prullen, maar dan laat ik het liefst de files in de dir van de mission planner staan, om verwarring te voorkomen......

vind het op zich wel leuk hoor om dat programmeren een beetje uit te zoeken, maar jah je moet eerst beginnen met het betere jatwerk om de code te leren begrijpen, dan kun je eerst beginnen met het aanpassen van code die een ander geschreven heeft, bijvoobeeld om het patroon van die leds te wijzigen of zo....

Maar ik zal als ik morgen toch bij de electronicazaak ben, gelijk zon ULN2803 meenemen :D
In het flits itempje op diydrones word een ULN2003 gebruikt, wat is het verschil? ik begrijp dat deze iig maar 700mAh aan kan, dus max 9 leds per arm(voor quad). Als ik het goed heb begrepen heeft de 2803 1 kanaal meer, maar kan maar 125 mA per kanaal aan, terwijl de 2003 150 per kanaal aan kan....

Hoeveel leds zouden dit zijn 125mA ?
 
Laatst bewerkt:
1m hobbyking leds (60 leds) trekken bij mij net geen 200mA. Ik heb 30 leds per arm, dus 100mA. Ik snap ook niet waar die kerel dat van die 9 leds vandaan haalt.
Ik had trouwens in de datasheet gelezen dat de ULN2803 500mA (600mA piek) per kanaal aankon (de 2803 heeft inderdaad 8 kanalen en dus 1 meer dan de ULN2003)

Net es nagekeken in de datasheet van de ST ULN2803A :
Each
darlington features a peak load current rating of
600mA (500mA continuous) and can withstand at
least50V in the offstate.Outputs may be paralleled
for higher current capability.


Als je de outputs parallel kan schakelen voor hogere output, dan is het 500mA per output he, anders had parallel schakelen geen zin. Staat trouwens ook EACH darlington.
 
Laatst bewerkt:
Zo, net een testvluchtje gedaan met mijn verschillende led patronen. HEEEL leuk :-)
Maar ik moet wel een "paniek" positie programmeren, zodat ik de controleknop in een hoek kan gooien en alle leds aangaan.
Alle leds uit heb ik gelukkig niet geprogrammeerd ;-)
Vliegen in het donker, met snel rond flitsende armen valt namelijk toch een beetje tegen. Je moet naar het landingsgestel kijken, anders wordt je helemaal tureluurs !
Als dan alt_hold de copter omhoog doet gaan zodra die uit sonar bereik komt, en een speels windvlaagje tolt je copter even wat rond, dan komt dat bekende gevoel opzetten, van "shit, dit gaat niet goeeeeeed".
Dan paniekerig nog even sticks loslaten en snel met een getande draaiknop (die je niet gewend bent te gebruiken) een patroon zoeken waarmee je je copter weer kan orienteren... Niet simpel en even spannend.

Maare, het werkt wel :-)

Ik heb een patroon geprogrammeerd waarbij de leds steeds sneller rond flitsen naarmate je meer gas geeft. Lollig hoor als je aan 't hooveren bent en met het gas speelt.
 
Klinkt goed......heb vandaag ook 2 ULN 2803 gekocht bij de electronicazaak.

Voolopig ff geen tijd om er al iets mee te doen, maar goed komt vanzelf.....

Klinkt iig zeer goed allemaal. Het enige nadeel is dat ik maar 1 draaiknop heb op mijn zender (en die is voor de camerabediening).

Dus misschien 2 3-standenschakelaars mixen.....dan kan ik alle kanten op....


tja in het donker......flitsende lampen, dan is simple mode misschien nog zo gek niet.........
 
Hier al een snelle preview. In het begin zie je de ledarmen wat sneller beginnen ronddraaien naarmate ik gas geef, maar zo opstijgen terwijl ik filmde ging toch niet :-)
De draaisnelheid kan ook manueel ingesteld worden, zoals je daarna ziet, en verder dan nog wat statische en knipperende patronen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had je kanaal al gevonden :-) en heb hem net al bekeken....ziet er goed uit.....soms verlang ik terug naar mijn oude zender...die had veel meer draaiknoppen:)
 
Back
Top