arducopter video stabilisatie

• Topicstarter Topicstarter angel008
  • Startdatum Startdatum
A

angel008

Guest
na een aantal dagen te lopen zoeken in de firmware en verschillende arduino uploads gedaan en van oud naar nieuwe firmware te gaan krijg ik de camera stabilisatie maar niet aan de praat.

op het moment gebruik ik een arducopter met atmel 1280 en de laatste firmware versie (39b)

volgens de specs zou als de arducopter in quad functie gebruikt worden op kanaal 6 en 7 de servo's voor de video stabilisatie moeten geven maar als ik de servo's aansluit hoor ik alleen maar geratel en dat is het, bij beweging gebeurd er verder helemaal niets..

is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik dit in godesnaam aan de praat krijg ?

met multiwii was het een kwestie van 2x // weghalen en klaar was angel008 maar in arducopter gaat het toch een stuk moeilijker.

Ah de stabilisatie zit op kanaal 5 en 6 niet op 6 en 7...dus daar gaat het al fout.......

Quote from WIKI:

Connecting the servos

By default, quad and hex mutlicopters have stabilization turned on. APM's Out 5 and Out 6 pins will drive tilt/roll servos to auto-stabilize a camera. Out 5 is pitch and Out 6 is roll.

Let erop dat bij een arducopter de ingangs en uitgangskanalen niets met elkaar te maken hebben.

Ik dacht in het begin dat kanaal 5 ook niet voor de cam was omdat je hier de modes mee kan schakelen, maar jah dat is ingang...en heeft niets met uitgang te maken....

kanaal 7 en 8 zijn std de aansturingskanalen voor als je een hexacopter bouwt voor de overige motoren....

In de laatste software zou dit dus standaard al ingeschakeld moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Bij mij werkt de camerastabilisatie en inderdaad je moet de servo's op uitgang 5 en 6 aansluiten. 7 en 8 zijn voor 2 motoren van een hexa.

Ik heb echter een andere vraag : heeft er al eens iemand die camerastabilisatie gebruikt met een camera met interne beeldstabilisatie zoals bvb de sony cx-130 of de panasonic SD90 ?
Wat geeft dat in combinatie met licht schokkerige servo's ?

Ik heb nu een kodak zx-1 zonder interne stabilisatie. Werkt prima op mijn vliegtuig (twinstar) maar op de hexacopter met ingeschakelde stabilisatie zie je het schokken van de servo's toch vrij hard.

Heb hier inderdaad al meer over gelezen, en betere servo's is slechts een deel van de oplossing heb ik begrepen. Verder zou de software aangepast moeten worden in de arducopter, omdat de stappen die deze uitgeeft ook te groot zijn voor een vloeiend effect. Dit is wat ik erover gelezen heb.

Blijft de vraag of de resolutie van deze kanalen verbeterd wordt of kan worden in de software, en welke servo's je dan evt kan gebruiken.

Volgens mij is nog steeds de beste optie om een zeer stabiele quad te nemen en dan zonder camera stabilisatie.
Jullie hebben vast allemaal dat geweldige filmpje uit cameroen al eens gezien, dit is ook gewoon een GoPro camera vast onder de hexacopter........natuurlijk kun je voor andere doeleinden wel iets maken, maar het lijkt me als je copter stabiel genoeg is, je alleen de hoogte zou willen stabiliseren......

Laatst bewerkt:
heren dit was inderdaad mijn probleem ik dacht dat ik rc uitgang 5/6 moest hebben maar het is inderdaad motor uitgangen 5/6 stabilisatie werkt nu helemaal.

voor stabilisatie op een quad zou ik je aanraden om ook softwarematige stabilisatie te gebruiken je cropped in feite een stuk van je beeld en dan heb je een rustig beeld..

Werken zonder camstab. van de copter is inderdaad (voorlopig) het beste bij windstil weer. Echter bij wind wiebelt het beeld dan erg mee met de copter als deze winstoten compenseert, beetje zeeziek effect dan.

Software stabilisatie in de nabewerking heb ik ook al mee geëxperimenteerd. Echter niet zo eenvoudig, je moet rolling shutter effect wegwerken en je verliest een deel van je beeld. Bovendien moet ik de video eerst nog converteren naar mpeg2 zodat virutal dub hem kan lezen. Video die een beetje schommelt kan je zo wel verbeteren, maar winderige opnames kan je wel vergeten om die goed te krijgen.

In het volgende filmpje zie je stukken met en zonder copter camstab en met software stabilisatie. Eerste deel is zonder stabilisatie. Op 3.17 is met stabilisatie op de copter, wat schokkerige beelden gaf en daarna software stabilisatie, waarbij je rolling shutter effect krijgt. Idem even later op het binnenplein van 't kasteel.

Tips ter verbetering zijn zeer welkom !!!

PS. Dit was nog met ardupiratesNG software in de copter en enkel pitch stabilisatie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er binnekort ook even mee experimenteren, maar zit eerst nog op mijn telemetrie zendsetje te wachten, dan kan ik hem definitief opbouwen met alle componenten die erop moeten komen, had alleen liever een roll/tilt mount gehad ipv een yaw/tilt.....dat draaien doe je wel met de quad zelf....maar helaas kan ik deze niet echt een goedkope vinden.....

ik gebruik sexycopter — GoPro camera 2-axis gimbal met een gopro bevalt me en zeker in een qyad is een yaw tilt niet nodig..

Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit....en betaalbaar...misschien dat ik die ook eens laat komen....heb nu dat langingsgestel van HK met die cameramount, maar das veel te zwaar naar mijn zin(en niet stevig genoeg)......en zonder camera, wireless video en telemetrie units, vlieg ik nu al maar 8 minuten, dus gewicht is wel iets om over na te denken......

Laatst bewerkt:
Heb net ook maar eens wat werk verricht aan de arducopter, en onder andere werkt nu de camera stabilisatie(voor nu alleen tilt)..

Laatst bewerkt door een moderator:
Back