Arduino besturing van Servo met tilt sensor

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door FredK, 23 okt 2019.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Wie kan mij helpen? Voor een RC model dat in opbouw is wil ik de volgende functie d.m.v. een Arduino besturing regelen. Het gaat om de korf (werkbakje) die aan het uiteinde van een brandweer autoladder is bevestigd. Bij het heffen d.m.v. een spindel wil ik dat de korf horizontaal blijft. Dat wil ik doen door een tiltsensor aan te sluiten op een Arduino die dan een servo(of motor met tandwiel) aanstuurt die de korf bijstuurt afhankelijk van de hoek van de ladder.
    uitdaging is ook nog dat de korf in de 0 stand haaks op de ladder staat, maar tijdens het rijden vlak op de ladder moet liggen. Zie video
    Hopelijk heb ik mijn vraag voldoende uitgelegd. Ik heb wel filmpjes gevonden op Youtube, maar dan moet er ook nog geprogrammeerd worden.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou zeggen, zoek eens een paar youtube filmpjes over een tilt sensor en arduino en je vindt veel voorbeelden. Dat moet redelijk eenvoudig te kopiëren zijn. ook voor de servo aansturing staan er erg veel voorbeelden online. Leuk beginners arduino projectje. De arduino en sensor kosten een paar euro online dus gewoon bestellen en proberen :)
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    In plaats van een tilt sensor kan je ook een accelerometer gebruiken, staan vele voorbeelden van op internet hoe met een Arduino te koppelen.
     
  4. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ja dat van die accelerometer had ik ook gevonden. Die meet volgens mij de positie in drie assen, zou handig kunnen zijn om de stempel motoren aan te sturen om de draaitafel horizontaal te zetten.
    Ga maar eerst een Arduino starters set kopen. Begrijp uit de reacties dat mijn vraag uitvoerbaar is met Arduino.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, een arduino kan een PWM servo signaal uitspugen en een tilt sensor oid meten, je moet alleen de software schrijven om van de sensor naar de servo te gaan.

    Hint, zoek eens op gimball projecten met een Arduino, wat jij wilt doet een gimball ook.
     
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Heren, bedankt voor de reactie. Inmiddels een video gevonden met een link naar de juiste programmatuur en aansluitschema's. Wil nu gelijk een stap verder gaan en de vier motoren die de stempels van het voertuig bedienen aan een Arduinio koppelen zodat wanneer de wagen niet horizontaal staat de Arduino de betreffende tegenoverliggende motor aanstuurt om de draaitafel waterpas te krijgen in twee assen. Leuke uitdaging :thumbsup:
     
  7. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag

    Inmiddels de korf aan gepast, servo gevonden die in de bodem van de korf weggewerkt wordt, en deze instructie geeft precies aan wat er moet gebeuren. Vraag is nog wel of ik dit groter moederbord van Arduino moet gebruiken, of dat een kleinere compactere uitvoering, zoals de Micro ook gebruikt kan worden. En dan nog uitvinden hoe ik een signaal naar de servo krijg om de korf in de rijstand of werk stand te krijgen.
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je kan in plaats van de grote Arduino Uno ook gewoon een Arduino Nano of Arduino Pro Mini gebruiken.

    Ik gebruik zelf vaak de Arduino Nano omdat deze standaard is uitgevoerd met een USB aansluiting voor het programmeren. Bij de Pro Mini heb je nog een programmeer boardje nodig.
     
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt, ik heb net wat Arduino onderdelen besteld. Als het binnen is of het ook functioneert.
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Marten, bedankt, dus dat betekent dat ik bij deze geen Arduino mini of zo nodig heb? Probleem is wel dat ik geheel leek ben op dit gebied. Probleem met horizontaal houden van de korf lijkt nu wel opgelost. Maar hoe laat ik de korf als de ladder horizontaal ligt 90 gr draaien naar de rij positie?
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Je moet een signaal van de ontvanger inlezen waarmee je de rij positie aanzet. Dan pak je een vaste Servo positie die daar bij past.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Fred,

    Met die flightcontroller heb je verder geen Arduino nodig.

    Met een servo uitgang vanuit je ontvanger, kun je het bakje horizontaal zetten.
    Daarna is dit zijn positie, waar de stabilisatie het horizontaal zal houden.

    Mocht je tegen dingen aanlopen, je weet met te vinden.
     
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben een leek op het Arduino gebied, maar heb met wat hulp toch wat voor elkaar gekregen met een MPU6050 en Arduino Nano. Aan het eind van de ladder zit de redkorf, die bij verticale bewegingen van de ladder horizontaal moet blijven. Dit lukt met de MPU6050.
    Een uitdaging was dat de redkorf tijdens het rijden omgeklapt over de ladder draait. Dit is opgelost door in het model een wisselcontact te plaatsen die een signaal naar de Arduino stuurt die dan een commando uitvoert, de redkorf draait naar de rijstand. Deze snelheid is instelbaar.
    Probleem
    - het gehele ladderdeel van het model is spanningsloos tijdens het rijden, pas bij het schakelen van rijden naar ladderbediening krijgen die onderdelen en de Arduino spanning. Helaas gaat bij het inschakelen van de voeding naar Arduino de servo met een klap naar de nulstand om dan weer terug te gaan naar de rijstand.
    - ik gebruik een wisselcontact, eerste contact NC, zegt redkorf naar rijstand. Tweede contact NO, doet niets, bij omschakelen zegt hij MPU6050 actief zijn. Maar omdat dit één contact is en de omschakeling natuurlijk direct is, draait de servo met een klap naar de horizontale stand.

    Weet niet of het een beetje duidelijk omschreven is, hopelijk kan iemand hier op het forum wat tips geven aan deze beginner met Arduino.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je moet de alleen de spanning naar de servo uitschakelen en de arduino aan laten. De arduino zal dan zijn programma blijven uitvoeren maar de servo kan dan niets doen.
    Het probleem is namelijk dat bij het aanschakelen de arduino altijd eerst alle uitgangen in een vaste stand zet. Dan start het programma op en zal dat programma de juiste puls genereren en naar de servo sturen. Als de arduino eenmaal is opgestart zal de uitgang altijd de juiste puls geven dus zal de servo geen andere stand aannemen als je de schakelaar om zet en hij weer spanning krijgt.
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ernst, daar zit de uitdaging. De Arduino zit onder de redkorf. In de uischuifbare ladder heb ik maar een minimaal aantal aders. Arduino in model en aders via ladder naar gyro lukt niet.
    We zoeken verder.
     
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels met behulp van Marten al gelukt om de servo in rijstand bij inschakelen spanning niet te laten bewegen. Nu nog wat kleine aanpassingen en dan zal ik het resultaat tonen.
     
  18. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Fred,
    Ben wel benieuwd hoe het is opgelost, beweging servo bij inschakelen.
    Kan je dat stukje programma hier plaatsen, of mogelijk het principe uitleggen ?

    Groetjes Ebro
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ebro, ik zal Marten vragen of hij hier antwoord op kan geven, in dit topic.
     
  20. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Blaulichttreffen_2022_20.jpg 20220617_213519.jpg 20220617_213649.jpg Inmiddels is dit model klaar, en werkt de besturing van de reddingskorf mbv een Arduino en Gyro zoals ik wilde.
    Zal hier binnenkort een link plaatsen naar een video
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina