arduino en 6 volt, hoe te voeden ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door John33, 18 feb 2021.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Voor mijn rc boot project ga ik een Arduino nano gebruiken om de ketelwater voeding (stoomsloep) te automatiseren.
    De boordspanning voor de ontvanger en servo`s is 6 volt.

    Maar een Arduino werkt op 5 volt, of tussen de 7 en de 12 volt (interne spanningsregelaar van de arduino).
    Ik zoek dus een manier om van 6 volt een 5 volt te maken.

    de meeste DC DC spannings converters hebben een 1,5 volt voltage drop, dus daar kan ik weinig mee.
    Ik zat zelf te denken om een spanningsdeler te maken met 2 weerstanden, maar dan zet ik spanning om in nutteloze warmte, en ik weet niet of de uitgaande spanning redelijk stabiel op 5 volt blijft?

    De Arduino Nano doet niet veel, 3 Schmitt triggers meten de waterstand en geven een hoog of een laag signaal.
    de Arduino kijkt alleen maar of er een hoog of laag signaal binnen komt en stuurt een PWM signaal uit om een servo te laten bewegen, deze servo krijgt zijn voeding uit de ontvanger akku.

    Een andere optie is om een apart 4,8 volt cellenpakket in de sloep te plaatsen om de Arduino te voeden, maar dat kost weer ruimte.
    Nog andere opties ?
     
  2. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik weet niet precies waarom je dit wilt. Zoals je zelf al schrijft werkt de Arduino via de interne spanningsregelaar ook op 6 volt? Bij mij 6-20V.

    Als ik zelf echt 5 volt wil dan gebruik ik een 7805 die geeft gegarandeerd 5 volt. Je kunt eenvoudig aansluitschemaatjes vinden.
     
  3. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Tilburg
    Gewoon op de RAW pin aansluiten. Aangezien er een shitload aan verschillende Nano's zijn met evenzoveel verschillende componenten is het gewoon trail and error. 99% kans dat het gewoon, stabiel werkt. :)
    De VCC zal dan waarschijnlijk gewoon netjes op 5V uitkomen :)

    Of ga over een op een Pro Mini 3.3v. De originele datasheet heeft het over RAW 3.4V minimaal :)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Weerstanden, gaat niet werken omdat de belasting (stroom) van de Arduino varieert.
    Een 1 Volt wegwerken in een spanningsregelaar is altijd een beetje lastig.

    Ik zou een 3,3V pro micro nemen, maar dan loop je al gauw tegen het probleem aan van hoe krijg je het programma daar in.
    Daar zijn extra spulletjes voor nodig.

    Om het simpel te houden, maak gebruik van een step-up convertor, die zijn goed betaalbaar, zo iets als dit. https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...verstelbare-step-up-boost-converter-mt3608-2a
    Regel dat ding af op 9Volt en sluit het aan op pinnetje VIN bij de Nano, bij een Pro mini is dat pin RAW.
    De spanningsregelaar bij de arduino maakt er dan weer een keurige 5V van.
     
  6. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Amersfoort
    Wat is de accu spanning? Kan je die niet direct gebruiken?
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Staat duidelijk in mijn start post: 6 volt ontvanger akku.
    3,3 volt pro micro gaat niet werken, de schmitt trigger schakeling werkt op 5 volt.

    let wel, ik ben geen elektronica man, ik hobby maar wat aan.
    Maar blijkbaar kan ik dus gewoon de 6 volt op de Vcc ingang van de Nano zetten volgens kha.
    Dat ga ik dan als eerste proberen.
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Bij de 3V3 versie moet je uitkijken dat de uitgangspennen niet toch 5V of meer kunnen krijgen, bijvoorbeeld als je ze aansluit op een 5V TTL bordje.

    Maar dit wist je al zie ik..............

    En ik ook.....:)
     
  9. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Tilburg
    VCC kan GEEN 6V aan. Dan ontsnapt de magische rook :)

    VCC is gelijk aan de spanning na de spanningsregelaar. Dus 5V in jouw geval.

    Als je Schmitt trigger op 5V werkt is een 5V Arduino inderdaad slimmer.

    Overigens zijn de specs van een Nano voor Vin 6-12V. Aangeraden wordt inderdaad een minimum van 7V aan te houden. Maar die Nano gaat het ook echt wel doen met 6V hoor :) Probeer dat nou eerst maar eens. (Moet ie niet teveel inkakken onder belasting)
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Het enige effect zou kunnen zijn dat de voedingsspanning van de processor iets lager ligt en minder stabiel is. Dit is voor de meeste doeleinden geen probleem, behalve wanneer je analoge metingen doet waarbij de voedingsspanning als referentie spanning wordt gebruikt.
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Eeehhhh ja, Vin in plaats van VCC lijkt mij ook beter.
    binnenkort de zaak maar eens aansluiten en kijken wat er gebeurt.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    John, Je schrijft, dat je 3 Schmidt triggers gebruikt om de ketel water voeding te sturen.
    Vraag, welk meetprincipe pas jij toe voor de niveau meting?
    In mijn stoomschip heb ik 12V voor de verstelmotor van de voedingswater afsluiter en een 5V step down voor de ontvanger en de servo's.
    Gaarne uitleg over jouw ketel regeling.
    Henk
     

Deel Deze Pagina