Arduino rc switch werd navigatie lichten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door eigenwijs, 30 sep 2021.

  1. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Ik zat vandaag wat te stoeien met een rondslingerende Arduino pro-mini omdat ik op zoek was naar een methode om iets te kunnen schakelen in een vliegtuig door middel van een schakelaar op de zender. Ik weet dat daar dingen voor te koop zijn, maar zelf knutselen is toch leuker. En kopen kan altijd nog.

    Na wat prutsen was het uitlezen van pulsbreedte en aan de hand daarvan een led aan of uit zetten gelukt.
    Op basis van interrupts worden inputs (uitgangen van de ontvanger) bewaakt en zodra daar iets op veranderd lan ik er dus iets mee schakelen. Je kunt zo veel inputs gebruiken als de arduino pennen heeft dus de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

    Dit soort klusjes ontploffen bij mij altijd. Zo ook deze keer. Vanuit de basis (het detecteren van pulsbreedte en daarop kunnen schakelen) werdt het van kwaad tot erger.
    Het is uiteindelijk uitgelopen op een eerste versie van navigatie en landingslichten voor een vliegtuig. De gehele verlichting is aan of uit te schakelen dmv een schakelaar op de zender. De landingslichten worden geschakeld via een andere schakelaar op de zender. Ik gebruik nu dus 2 ontvanger kanalen.
    De bedoeling is dat de landingslichten straks ook automatisch aan gaan als de flaps naar beneden gaan.

    De strobes (tweede van links en rechts) knipperen 2 keer. De camera wordt wat verblind door de LED's waardoor het hier lijkt alsof het 1 flits is.

    Zodra ik de code wat heb opgeschoond zal ik de eerste versie op github zetten. Mocht er interesse in zijn dan kan ik de link daarvan hier later wel delen.
     
    Thedo en max z vinden dit leuk.
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Leuk hoor, dat prutsen met Arduino. Ik mag het ook graag doen.
    Let er hierbij op dat je de input naar de Arduino van de signaalleiding naar de flapservo isoleert met iets van een 10K weerstand. Ik heb recentelijk een schakelingetje gerealiseerd waarbij een aansluiting op de ontvanger zowel een servo bedient als het signaal naar de arduino stuurt. Door een fout (met onduidelijke oorzaak) werd de in-poort van de arduino op high geblokkeerd, met als gevolg dat de servo ook niet meer reageerde. Met een 10K weerstand aan de in-poort is dat niet meer mogelijk, zelfs als je daarachter de zaak naar + of - kortsluit.

    Groet,
    Max.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    je kunt ook met een kanaal 2 functies apart schakelen, maar dan moet je met een driestandenschakelaar op je zender werken. Schakelaar vanuit de middenstand even naar links en funktie A gaan aan. Wederom naar links vanuit het midden en functie A gaat weer uit. Naar rechts doet hetzelfde maar dan voor functie B.
    Toevallig heb ik dat net vorige week zo in zitten bouwen in de software voor de Poor Mans Strobelight
     
  4. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Het is mijn bedoeling om het met een mix op de zender te regelen. Als dan de flaps down gaan wordt ook het kanaal geschakeld dat normaalmet een switch geschakeld wordt.
    Dan omzeil ik dit probleem volgens mij.
     
  5. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Oh, wow. Leuk topic. Die had ik totaal niet gezien.
    Die ga ik volgen. Bedankt.
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is waar, tenzij jouw ontvanger er alsnog tegen protesteert. Ik heb mijn les geleerd, en bouw vervolgens altijd zo'n weerstand in.
     

Deel Deze Pagina