ARF. Messerschmitt BF 109 E7, Pichler.

Vandaag een goedkope ARF bouwdoos gevonden.

Geschikt voor 7ccm motor of 11ccm 4 takt.
Voor electro is een 870Kv motor aanbevolen op 5s.

http://
Het is een Messchersmitt BF 109 E7, zelf was ik met een E 4 bezig.
Op 5cm na heeft deze dezelfde afmeting, maar wat een verschillen.
Ook deze is niet 100% scale.

http://
De inhoud van de doos heeft alles op servo's en motor na, jammer dat de spinner maar voor een tweeblads prop is.

http://
De cockpit toont ook wat instrumenten, jammer dat er geen plaats is om een stoel te plaatsen.

http://
De servo's worden tamelijk diep geplaatst, vandaar moeilijk om diepte te verwezenlijken in de cockpit.

http://
De kap is wel van een degelijke sterkte, heb ik meteen ook een goed voorbeeld voor mijn ander toestel.

Een bouwverslagje volgt hier wel.

Johan.
 
Mooi johan, nu komt er wel meer tegenwicht in de lucht, oeps.
Wat de stoel beterft, kan je de servo's niet wat opschuiven, dat heb ik bij mijn P51 ook gedaan.

Mvg Pascal
 
Hallo Johan,
Een mooie VQ Messerschmiedtje. Semi Scale heet dat dan... Edoch blijft schitterend. Wel... natuurlijk... heb ik daar het P-40je van... héhé... stapels P-40 hier... zucht...
Met flaps en een niet geheel scale neuskapje... voor de rest zit het heel goed in elkaar... vliegen zou het ook perfect moeten doen... volgens RC-Universe overleveringen. Denk dat de 109 nog zelfs beter vliegt. (minder drag)

Ik hoop nu maar dat je nog moed hebt om de zelfbouw af te timmeren. :)
Groet Bas\

Hier de semi-scales van VQ
http://www.vqmodel.com/MateriePrime/Products/WarbirdSingleEngine/warbirdsingleengine.htm
 
Ja hoor.

De zelfbouw timmer ik ook nog af na deze, voor de 139€ kon ik de verleiding niet weerstaan om deze niet mee te nemen.
Dacht een P 40 mee te brengen van Great Planes, maar voor de 20€ meerkost kon ik deze niet laten.
De P40 is ook ARF en maar 98cm wingspan, deze is 154cm.
Daar ik nog steeds niets gehoord heb van de retracts dacht ik een tussendoortje te gaan halen voor het geval dat ik de P38 moest stukvliegen komende dagen als het weer het toelaat.
En nog een reden, heb de zelfde motor nodig als voor mijn andere Me.
Het gewicht is ongeveer hetzelfde, kan ik er twee stukvliegen voor de prijs van een motor.

Johan.
 
Heb bij HK een motor besteld voor dit toestel.

http://
Turnigy Aerodrive SK3, 1000Kv en ontwikkeld 600W.
Prop is 12x6, maar heb voldoende aan een 11x5, denk niet dat ik de motor hiermee ga overbelasten, of zie ik dit verkeerd.
Kan 3s tot 4s hebben.

Johan
 
Ik zou hierop een 3s 11x5 plaatsen gaat ie ook wat meer toeren maken.
12x6 gaat ook perfect, zul je wel merken als je wat power tekort komt
 
Hoy Stevo.

Motor met verzending komt op 31€.
Toestel in ARF op 139€.
Kan de motor ook gebruiken voor mijn andere 109.
Ga dan ook voor dit toestel wat duurdere servo's gebruiken voor meer zekerheid, gewoon richting kan met een 9gr servo, heb je tog enkel tijdens de start nodig en af en toe eens bij een bepaald figuur, meskant vliegen verwacht ik nog niet bij dit toestel.
Moet ik zelf nog aanleren, op sim lukt het al aardig maar is nog geen realitijd.

Johan.
 
Johan,

Mooie prijs en machientje maar ik zou nooit een 9 gr servo op een rudder monteren, met dat bestuurbaar staartwiel( daar lijkt het toch op) krijgt hij letter te veel tegen zijn tandjes.

Beter een kloeke standaardservo alla futaba 3001 (kost 10 Euro) of graupner 5(0)07 of iets dergelijks.



Stevo
 
Hoi Stevo.

Ga zeker met je raad rekening houden.
Ga ik de lichtere servo's maar toepassen op een later toestel.

Bedankt.
Johan.
 
hey Johan
Gaat deze wel genoeg kracht hebben voor het toestel op 4s?
Je gaat meer Amp trekken dan je hoger zou gaan in spanning...vb 5s of 6s
=>zo kan je minder zware battery in toestel steken en toch langer vliegen..

Grts Jonathan
 
Laatst bewerkt:
Hier kan de bouw verder.

Vandaag de motor toegekregen.
Aan het werk dan maar.

http://
Eerst maar de gaatjes geboord die nodig waren.

http://
Motor bevestigd, nu rustig uitlijnen volgens de opgegeven down en sitethrust.

Johan.
 
Bij deze motor zijn twee verschillende schroefbevestiging stukken meegeleverd.
Een klemstuk om op de as te bevestigen en een voor aan de andere zijde direct op het draaiende omhulsel te schroeven.
Zo moet je de as niet naar de andere zijde te tikken.
Wat je ziet is de bevestiging direct op het omhulsel geschroeft.
Zoals op foto te zien staat hier de schroefbevestiging over en is met 3 schroefjes vastgezet.

Johan.
 
Ja... hij doelt op de bestikkering. Die clean chrome look :)
Ik heb de L5055A opgeschroefd staan... die is ook niet rondom bestikkert, 75% van de can is zwart....
 
Ja, zo is het inderdaad, stikker is redelijk kort.
Had er dan ook niet aan gedacht om de motor zo te draaien dat deze zichtbaar was, maar zal er aan denken bij volgende foto's.
Enfin, vandaag maar eens servo's wezen halen.
Het is van RC Plus, deze firma is mogelijk nog niet zo bekend bij jullie.
Het is een firma uit Olen in Belgie.
Hiervan heb ik de RC-81 mini x 4 gekocht voor de Me.
Gewicht: 14,5gr.
Speed: 0,10 sec.@ 6.0V
Torque: 2.60 kg.@ 6.0V
Gears: POM HD gears.
Prijs: 5.20€ stuk.
Deze zijn analoog, houd niet van het gerammel van de digitale servo's.

Johan.
 
Na een fameus bouwdipje, je word oud he!

Heb ik toch maar verder gewerkt aan de ARF.
Zo heb ik servo's geplaatst in de vleugel, doordat de servo's kleiner zijn dan voorzien, heb ik een plaatje moeten lijmen van 2x2 cm om de servo te bevestigen.

http://
Ook heb ik de roerhorentjes op de ailerons aangebracht, liefst zo kort mogelijk bij het scharnierpunt.
De voorziene verbinding tussen servo en roerhorentje is ruim bemeten, je hebt 10 cm meer dan je nodig hebt, het is een metalen quiklink op het uiteinde met 2 cm schroefdraad, gewoon een Z plooien op de juiste lengte en fijnstellen met de quiklink.

http://
Wat de vleugel betreft, deze word samengekleeft met inbreng van een 5 mm dikke V in triplex, vooraan is de bevestiging in de romp voorzien van een triplex lipje, bij een der vleugels ontbreekt dit echter en is niet in de doos terug te vinden.
Denk dat ik twee houten plugjes ga lijmen in de voorlijst om zo de vleugel in de romp te bevestigen, achteraan komen nylon bouten voor vast zetten.
Op een paar foutjes na ben ik best wel tevreden met dit toestel.
Zie dan ook de verdere bouw hoopgevend te gemoet.
Morgen maar eens het staartwieltje aanbrengen en stabilo en kielvlak.
Het landingsgestel gaat wel vast worden ipv. intrekbaar, maar deze is dan ook maar bedoeld om te oefenen voor mijn balsa bouw van de Me 109.

Johan.
 
Hey Johan ,

Goed dat je weer bent begonnen , ik hoop dat je Bf109 van tekening ook nog af bouwt hoor.

En nu even aufbauwen die arf , vliegseizoen begint weer.

Mvg,

Bart
 
Back
Top