ARF. Messerschmitt BF 109 E7, Pichler.

Eindelijk nog eens een nieuwtje.

Heb na een tijdje zoeken en schrijven uiteindelijk E-retrakts gevonden voor de Pichler 109

Deze zijn van E-Flite, voor toestellen van 60 tot 120 Inch geschikt, stevig genoeg dus.
Hoef de vleugelbevestiging dus niet uit te breken, enkel een klein stukje plastik weghalen uit de wielkast en ze passen als gegoten.
Als ESC 80Amp. heb ik de Jamara E1 gekocht.
De propeller word een 12-6 om te beginnen, denk dat ik daarmee genoeg vermogen kan mee uit de motor halen met een 4s lippo.

http://

Johan.
 
Na het asembleren van de FW 190A-7 en P 40 Warhawk, heb ik er terug een beetje zin in.
Vandaag de Me 109 terug van onder het stof gehaald en wat verder gebouwd.
Nu ja, bouwen is een groot woord, het is het aanbrengen van onderdeeltjes om deze vliegklaar te maken.

http://
Dan eindelijk het staartwieltje geinstaleerd.

http://
Servo hoogte en richting geplaatst, deze laatste bediend bijde hoogteroeren met dubbele aansluiting, een 3 polig klemmetje vangt bijde stuurdraden op en centraal vertrekt er een stuurstang naar de servo.

http://
Het zijn best wel stevige buisjes voor de stuurstangen.

http://
De klemmetjes op de servoarmpjes was een jaar geleden nog onbekend voor mij.
Heb ze ondertussen leren waarderen en vind het een zeer goed systeem.
Vroeger was het een Z plooien of aan bijde zijden quiklinks gebruiken, met het nodige klemmoertje dat al eens lostrilde.

Johan.
 
Retracts aanpassen.

De normale retracts die voorzien zijn voor dit toestel worden door een servo bediend, apart te bestellen bij Pichler.
Heb nu electrisch bediende retracts van E-Flyte, dit vraagt wat aanpassing aan de behuizing.

http://
De breedte is goed, in de lengte moet het plastik verder uitgesneden worden, in de poot diend een knikje geplooid te worden.
Aan de krul moet ook wat materiaal weggehaald worden.
De houten blokjes onder de bevestiging is ook zo voorzien bij het andere landingsgestel, alleen worden deze blokjes met het landingsgestel meegeleverd en heb ik deze van een ligger gezaagd.

Johan.
 
Het werk gaat verder.

http://
Ailerons zijn aangesloten, het knikje is om niet te wringen op quiklink of servo.
Getest en werken perfect.

http://
Bijde hoogte roeren zijn door het drieledig blokje gekoppeld op een servo.
Andere is van richting, moet nog wel de roerhorentjes plaatsen, zo kan ik zien waar ze het beste geplaatst worden.

Blijft nog retrakts plaatsen, motorkap en cokpit vastzetten.
Dan istie klaar voor de maiden.

Johan.
 
Bezig met het plaatsen van de retracts.
Maar het verloopt toch niet geheel naar mijn zin.

http://
De retract zou in de uitsparing moeten vallen, echter als ik ze zo bevestig wil ze niet openen.

http://
Als ik de vijsjes terug wat losdraai werkt ze wel naar behoren.
Veronderstel dat ik de onderleg balkjes wat dikker ga moeten nemen en het te hoogliggen van de retract er bij zal moeten nemen.

http://
Dit betekend wel dat ik de afsluitplaten niet kan plaatsen, deze blijven te ver boven de vleugel liggen.
Jammer, het zou het landingsgestel wel verfraaid hebben.

Johan.
 
Hey Johan ,

is weer even geleden dat ik naar je me109 gekeken heb. Het vorderd al aardig.
Idee voor je landingsgestel : Kan je de poten uit de retracs halen ? zo ja dan zou je ze kunnen vervangen door poten zonder die spiraal er in en ze dan uit te rusten met deze shocks

HOB-16201.jpg


Retract sets/ wheels etc - RBCkits Online Shop


Dan komen de poten wat dieper in de vleugel te liggen en past het mischien wel.

Mischien is schaal wielen ook nog een optie , deze zijn wat smaller vaak

me109_6.jpg


German Warbird Wheel Gallery***********************************************************

Ik heb mezelf ook weer eens aardig wat werk bezorgd voor de winter en heb een Top Flite Piper Arrow II gekocht. Verslag komt hier op het forum.

Mvg,

Bart
 
Hoi Bart.

Inderdaad al een tijdje geleden.
Dat er wat vertraging is opgetreden is geheel aan mezelf te danken.
Als je verslaafd bent geworden aan iets wat gemaakt word met alcohol loopt het nooit goed af op gebied van modelbouw.
Begin je zelfs op een forum nonsens te vertellen, komt je imago ook niet ten goede.
Ben dank zij hulp terug op de goede weg en terug met ijver bezig aan mijn hobby.
Ga voorlopig maar de retracts gebruiken zoals ze zijn, voor mijn andere Me 109 ben ik nog steeds op zoek naar originele, die maar 80° openen.
Mits deze ME 109 praktisch dezelfde afmetingen heeft, denk ik er over om hiervan de vleugels appart te bestellen.
Ben niet zo best tevreden over de vleugel van de andere Me in zelfbouw.
Met wat snijwerk en andere folie valt van deze vleugel best wat te maken voor de zelfbouw.

Groetjes.
Johan.
 
Hoi Johan.

Ook voor mij is het al een tijdje geleden dat ik ergens op reageer, druk druk druk.
Wat als je de veerpoten 180 graden draai, dan zitten de veren aan de onderzijde, dus dieper, of loopt dan het zaakje klem?

Wat voor fuctie hebben de vulstukjes onder het landingtoestel, als je deze kan verwijderen zakt het zaakje ook een stuk dieper.

Mvg Pascal.
 
Hoi Pascal.

Retracts die aan de bovenzijde uitsteken is geen zicht.
De originele ME.109 had een dunne vleugel, zo ook dit toestel, daarom moeten de blokjes eronder.
Zou natuurlijk voor een ander soort kunnen gaan, maar daar heb ik geen zin in.

Groetjes.
Johan.
 
Back
Top