ARF van Starmax

Geachte leden. Als oud modelbouwer en vlieger heb ik na veel jaren deze hobby weer opgepakt. Mijn eerste toestel was een Cessna, 4 cc brandstofmotor en 4 kanaals Graupner set. Met de komst van de F15 op Soesterberg, was het een droom om dit toestel na te bouwen en de aandrijving richten op de Ducted Fan. De aanschaf was echter fors; honderden guldens. Na lange afwezigheid heb ik inmiddels enorme vorderingen in de techniek mogen aanschouwen en is de EDF een waar geschenk. Maar om nu de draad weer op te pakken, heb ik uitvoerig op internet gekeken en kwam uiteindelijk bij Starmax terecht. Nergens zijn er recensies geplaatst, dus heb ik gekozen voor de goedkoopste oplossing/leverancier. De bestelde F15 was echter niet op voorraad, in tegenstelling tot wat de site aangaf. Resultaat: onbeantwoorde mails, telefoon die uitstond en ARF wat ik vrij vertaal in Algemene Regelrechte Frustratie. Uiteindelijk stond de F16 als alternatief na 3 dagen thuis. De set wordt geleverd met 4 kanaalszender, ontvanger, 7 servo's (ingebouwd), 64mm EDF met ESC en Lipo. Over de elektro/elektronica geen enkele klacht. Maar het model zelf is ontworpen door iemand die geen enkel inzicht heeft in het vliegen. Zo kan de Lipo voor 1/3 in zijn ligplaats geschoven worden en onder de cockpit. Het model is te openen via de onderkant en de ESC + ontvanger komen los te liggen. Het hele zooitje komt net achter de luchtinlaat te liggen waarbij de luchtstroom flink verstoord zal worden. Het toestel is gemaakt van EPS foam. Er is maar 1 methode om onderdelen vast te maken en dat is met plakband. Dat is door de fabrikant ook gedaan met de bekabeling tussen EDF en ESC. Echter zijn er plaatsen waar de foam is bespoten met een lak laagje. Een stootje is al genoeg om de tape los te maken. Kabeltjes van servo's (in de vleugel) komen vrij en het richtingsroer in de staartvleugel heeft niet eens een servo. Kortom, ik heb de gehele besturing gekocht en inmiddels alles uit het model gehaald. En om het positief te zien, heb ik in ieder geval een voorbeeld. Het model is 1 meter lang en zal ideaal zijn om op ware grootte na te bouwen. Mijn winter zal in ieder geval in het teken staan van houtbewerken, lol.

Back