Ariane V10 (her)bouw topic

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door sietse, 1 jan 2007.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    sow, ff niks meer van me laten horen zie ik nu.... Beetje druk geweest met afstuderen en andere projectjes... o.a. een canadair... :).
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=54510

    Deze bouw gaat echter vrij traag. Vooral omdat het nogal lastig is allemaal. Alles 10x lijmen, opvullen, schuren, plamuren, enz, enz... Ik ben nu wel zo ver dat ik 2 bijna hele vleugels heb. Die erg kapotte heb ik flink versterkt met carbon aan de binnenkant. Er komt nog wat glas overheen. Daarna moet ik nog ff proberen om die 2 vleugels flink sterk aan elkaar te frutten...

    Ondertussen heb ik ook weer leuk zitten snijden (nog geen foto's). Heb nu 2 redelijk strakke kernen, opgebouwd uit 3 delen per vleugel. Deze wil ik gaan bekleden met 80 gr glas. Kijken of ik daar dan een mooie lichte deelbare versie van kan maken :)

    Zover ben ik nu:

    Stukjes XPS gesneden om er tussen te frutten
    [​IMG]

    vastlijmen en dan schuren en plamuren met ingedikte epoxyhars (glasbubbels).
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Vleugels aan elkaar gemaakt!

    Sow, best lang, 2 meter!!!! sjips. past NET rechtop in me kamer. moet met 1 tip over het tapijt blijven slepen om het plafond niet te raken :D.

    Heb 2 carbon buizen erin gelijmd met bison constructielijm. die schuimt lekker en word goed hard. voor bij de hoofligger een 10mm dacht ik (of 11). en achterin nog een 6mm. Ze lopen een flink stuk door, dus genoeg versterking dacht ik zo :).
    Verder ben ik het middendeel aan het opvullen met constructielijm en stukkies schuim. Dat daarna gladschuren en glasvezel er overheen. net als over de nog kale schuimdelen van het zielige vleugeldeel...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. aviador

    aviador Guest

    Fraai werk hoor sietse!
    ziet er nog niet echt ehm.. vliegwaardig uit maar dat komt nog wel! :D
    blijven beide vleugels nu wel even zwaar met die ongelijke reparatie's?
    de vleugels lijken trouwens veel op SAB bladen... ook al zijn dat rotorbladen,
    als je nou deze vleuegl goed in orde krijgt mag je ook wel met mijn kapotte SAB blad aan de gang :wink: :lol:
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Thnx,
    Had idd al gedacht dat de gerepareerd vleugel al iets zwaarder zou zijn, maar deze is nu ongeveer even zwaar :). Moet nog wel wat glasvezel op, maar valt dus reuze mee!

    Als er aan het einde verschil zit in de vleugels, dan spuit ik nog wat epoxyhars in de tip van de "goede" vleugel denk ik. Die is wat zwakjes, volgens mij heeft ie daar al een keertje iets teveel kracht gehad (gok bij vervoer?).

    Jouw SAB Blaadjes ga ik niet aan beginnen :). heb mijn carbon blad ook gewoon maar helemaal goed in elkaar gestampt.. een zweef vleugel draait namelijk niet met 3000RPM vlak langs je gezicht... die SABjes wel...
    Mooi hè, carbon :D.
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Yesssssssssssssss
    gaat de goede kant op. glasvezel zit erop. niet erg netjes gedaan, maar goed genoeg. De meeste sterkte haalt hij toch uit de liggers als het goed is. servo's zitten in de vleugels, extra stekker erop gemaakt, uitslagen ingesteld (met toch ERG handige meethoutjes :D ), beetje geschuurd/geplamuurd enz. en zit nu op 540 gram voor de complete vleugel. Ik moet alleen de servocovers er nog betrouwbaar op lijmen...
    Die uitslagen van de rolroeren vond ik toch wel ff gek. flaps is naar boven! (toch?) Meestal doe ik die naar beneden voor een lagere landingssnelheid. Maar goed. het daalt wel goed met de flaps naar boven in ieder geval. zo krijg ik ook mijn supergee DLG met windkracht 5 nog snel naar beneden. Word ook lekker stabiel doordat je eigenlijk een profiel met megaveel reflex genereert :)

    De romp is ook helemaal klaar. vanmiddag ff de motor voor het eerst stationair vol gas gegooid op 3S2200mah. Dit gaf ± 40 amp. Maarja, die 14x12.5 prop lijkt me behoorlijk gestalled zo stationair. Word in de vlucht dus misschien ietsje meer amps?
    Daarna nog dubbele deans stekker erop gemaakt zodat ik 2x 3S2200 parallel kan zetten. Past allemaal best "ruim" in de romp zo.

    Ik heb nog een goede 5 kanaals ontvanger van mijn skysport zender liggen. die heeft echt nog nooit storing gegeven en is ook nog nooit buiten bereik geweest. Leek me dus prima. Enige is dus dat je met de MX-12 toch kanaal 6 nodig heb voor de flaps (servo's op kanaal 2 en 6 voor aileron en flap).
    Dit heb ik opgelost door 2 mixers in te stellen waardoor ik de Gear (kanaal 5) volledig mee mix met kanaal 6 :). Dit werkt perfect nu en ik heb exact de uitslagen zoals ze in het boekje staan. Moet lukken dus.

    De romp incl 2x 3S2200mah is 840 gram. totaal vliegklaar met vleugel zit ik nu dus op 1.38 kilo! oftewel 1380 gram. Officieel vlieggewicht staat volgens de boekjes op 1500-1700 gram. zal dus lekker zweven gok ik zo... en misschien is de landingssnelheid dan ook iets beter te doen voor mij. 8)

    FF wat plaatjes nog :). vleugel zit hier nog niet vast. Moet de voorrand bij die overgang nog beetje schuren, want hij past nog net niet.
    Sta trouwens al wel te trillen op mijn benen als ik eraan denk dat ik dit de lucht in moet smijten!!! :roll: :lol:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er mooi uit hoor. Lijkt me ook een snelle bak voor aan de helling.

    Kijk eens in de "wie heeft er nog een blaster te koop" discussie in het HLG/DLG forum. Daat wordt precies ditzelfde probleem aangehaald.
    En opgelost :lol:
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hé. idd zeg. :). alleen heeft hij het net ietsje anders gedaan nog. eens daar kijken. THNX! :D.
    Het werkt nu idd al wel helemaal goed ook bij mij.
    Ben nu alleen nog een beetje de vleugel aan het bijschuren zodat hij mooi erop past en dan kan hij eigenlijk al voor een eerste testvlucht...
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat heb je mooi gefikst !

    Die kist is ontworpen voor de dikke sub C cellen, kom je wel uit met het zwaartepunt ?
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mhh. idd maar ff nagekeken.
    Moet op 73mm vanaf de LE zitten, maar zit ongeveer een halve cm te ver naar achter (zoals idd wel te verwachten is..).
    Ik ga vanmiddag als ik terug ben nog ff kijken hoe het is als ik de accu's echt helemaal goed voorin heb. nu ligt alles nog wat los in de romp.
    en anders toch een blokkie lood voorin. Komt wel goed denk ik :).

    En ik vlieg nu trouwen bijna alle vliegtuigen met een iets achterlijk zwaartepunt. dus ik weet in ieder geval hoe het dan zal sturen... Ik weet ook dat ik dat in 1e instantie bij de Ariane NIET wil.. :roll: haha
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey,

    8O :D Vol verwachting klopt mijn hart!!! Super gedaan, ik had werkelijk nooit gedacht dat die vleugel nog eens zou gaan vliegen. Nou, misschien enkele reis grijze container dan. Ik ben nu al erg blij dat hij daar niet is beland en hoop dan ook dat hij sterk genoeg is. Met een iets achterlijk zwaartepunt vliegt hij trouwens net zo eerlijk, het is alleen net of hij dan iets sneller op de roeren reageert.

    Succes, greetz van Aldert
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hehehe, THNX!
    Hoop ook dat hij sterk genoeg is, maarja, er is maar 1 manier om daar achter te komen :roll:

    Hoeveel bedoel je met "iets" in "Met een iets achterlijk zwaartepunt vliegt hij trouwens net zo (h?)eerlijk".

    Ik heb nu de accu's echt zover mogelijk naar voren gedaan en ff getest. Nu scheelt het nog maar weinig. moet wel nog ff langere accudraden solderen dan, maar das zo gedaan.

    En sneller op de roeren reageert? Jups, das logisch. daarom zit het zwaartepunt bij beginners zwevers altijd veeel te ver naar voren. Dan kan je sturen wat je wil. enige wat het toestel wil is stabiel rechtdoor vliegen. Nou, dat hoeft van mij al lang niet meer, dus moet wel lukken lijkt me :). Heb al een klein plaatje lood geknipt dat ik zo nog voorin kan smijten mocht het echt te gestoord vliegen. Daarmee moet ie exact op het aangegeven zwaartepunt komen.

    Hoeveel had jij trouwens je hoogteroer met de landingsflaps meegemixt?
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nou, heb een plakkie lood voorin gelegd en maar gewoon getest...

    Eigenlijk baggerweer. Enige plek waar ik de ruimte heb is het strand eigenlijk... En dat met OOST 3/4... Maar goed. gewoon maar geprobeerd, moet toch een keertje :).
    Halfgas weggesmeten en daarna gelijk vol gas. nou, dat wil wel lekker :). Niet verticaal, maar wel goed steil en snoeihard omhoog. Stuurt echt supermakkelijk. eigenlijk wel erg tam, maar zweeft heerlijk! Stukkie lood gaat dus de volgende keer meteen eruit :).
    Paar keer hard fluitend overgekomen, weer omhoog trekken, rondje vliegen, rustig overkomen, motor aan en hij schiet weer omhoog :).

    Na best wat lol paar keer hoog geprobeerd te stallen. Gaat best gemoedelijk. vooral omdat het zwaartepunt naar voor zit volgens mij. Pas als je hem helemaal uithongert valt hij over 1 kant weg , maar als je hoogteroer vol houd, dan pikt ie vanzelf snelheid op en een bochtje verder vliegt het alweer goed. Had verwacht dat je hem dan wel gestalled zou kunnen houden.

    Paar keer laag over komen om te kijken hoe de landing gaat worden... mmmhh. best hard! Eng hoor. en nog een bochtje draaien durf ik dan weer niet, want het is maar een klein strookje strand en de vlagen wind rollen over het duin. Dan maar weer motor aan en nog een rondje.
    Uiteindelijk nog een keer laag/langzaam over en opeens op 3 a 4 meter duikt ie recht de grond in!!! (gelukkig zand).
    Ik denk WTF!!
    Bleek mijn zender uit te zijn gegaan... :(. draadje van de accu was gebroken... Dat gebeurt volgens mij gewoon nooit, maar mij overkomt dat dan ook echt op zo'n moment :(

    Nou ja, ff kijken dan maar wat er stuk is. flink klap toch en echt wel een leuk gat in het zand... De prop is nog heel, alleen het mooie spinnertje is niet meer terug te vinden... Ook is de prop OF de motor iets naar achter gegaan, want de prop loopt nu aan.. word nog een kunst om te kijken welke van de 2 het is..
    Verder is de voorrand van de vleugel wat ingedeukt en gekraakt, maarja, dat was eigenlijk vooral xps schuim om dat gat op te vullen wat eigenlijk voor de regelaar was. Ook is 1 vleugelmoertje los gebroken uit de romp. Hele stukkie daar dus maar ff versterken. Het valt allemaal nog best mee dus.

    Tot nu toe heeft de vleugel het vliegen in ieder geval wel overleeft! Dat viel me al 100% mee :). Ga binnenkort dus nog eens goed kijken hoe ik de vleugel perfect kan afwerken en beter bevestigen. Ik denk eraan om bij de achterrand ook een schroefie te doen. Lijkt me wat veiliger dan alleen op die 2 voorste boutjes.
    Alles dus ff flink versterken en nog en dan moet het lukken. Vliegen doet ie in ieder geval :D.

    De regelaar was beetje warm, motor kan ik niet bij... De achterste lipo was net voelbaar iets warmer dan normaal koud. de voorste was wel wat warmer, maar niet warmer als wanneer ik hem uit me heli haal, dus dat moet wel goed zijn.
    Heb nog wel op een foto gezien dat iemand een klein gaatje in de romp had gemaakt bij de motor, dat ga ik misschien ook ff doen nog. scheelt toch weer...

    Film heb ik niet. 1e vlucht heb ik ook vaak liever niet iemand van familie ofzo erbij, want dat gaat altijd mis.. Filmpje komt dus nog wel een keertje :).
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gefeliciteerd he! Knappe reparatie!
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Waarom? Het is toch juist heelmooi dat het boutje breekt? Scheelt weer beschadigingen aan je vleugel.

    Als het in de lucht maar sterk genoeg is, toch?
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, dat bedoel ik ook niet. Ik denk niet dat de boutjes breken. alleen ziet het er een beetje uit alsof bij grotere krachten (full speed korte looping ofzo) de kracht niet perfect enkel op de boutjes zit... ik weet niet... voelt gewoon veiliger als ik achter ook nog een boutje heb denk ik.

    De boutjes zullen denk ik nooit breken. gok dat de hele vleugel dan (weer) aan gort gaat...
    Maar deze crash heeft ie toch redelijk overleeft :).
    Zat nog te denken aan breekboutjes (kunststof), maar dat is te zwak voor gewoon vliegen gok ik...

    Hij heeft nu trouwens dus gewoon het moertje uit de romp getrokken... (zit ondertussen alweer vast)
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hums. tijdje geleden alweer dat ik hier getiept heb...

    Probleem was dat ik nog wat ontdekt had. Mij gerepareerde stuk liep niet ver genoeg door... Bleek dat ik een beetje te ver doorgeschuurd had in de carbon huid. Deze bolde namelijk iets op als je druk op de vleugel zette.. Daar gaat ie het dus niet houden als ik nog eens een keertje hard UP trek...

    Nu maar het zekere voor het onzekere genomen en superdik Carbon weefsel erop gedonderd. Wel ook weer een hele middag staan schuren en plamuren, maar hij moet in ieder geval sterk genoeg zijn nu :D.
    Heb ook een pin voor uit de vleugel laten steken. Beetje extra bevestiging van de vleugel aan de romp zegmaar. 1 boutje was namelijk ook los gebroken uit de romp, dus dat vertrouw ik niet 100% meer... (90% ofzo lol ).

    Binnenkort eens (voor de 2e keer) testvliegen!
    moet alleen ook nog wel een keertje de vleugel bijschuren/plamuren als hij op de romp zit om de overgang weer mooi te maken. Dat ziet er nu echt niet uit...
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    waaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwww

    deze week 2 keer s'avonds gevlogen. 1e keer Noord 5 ongeveer. vloog heerlijk! Deze avond weer ±1.5 uur gevlogen met NW4 (en minder wordend).

    Nou, ik weet niet watvoor stijgsnelheid je nog zou willen met die setups die 300amp zouden trekken? Ik trek stationair 40 amp op 3S2P4400mah. stijgt verticaal en binnen enkele sec (3 hooguit) issie echt een stipje...
    Lekker door de donkere wolken laten opzuigen. thermiekt prima! En vandaag ook heerlijk gesoard op het strand. laag duintje, maar hij pakt alsnog elk beetje :). OOooh wat fluit dat ding mooi zeg! En weer recht omhoog (zelfs zonder motor...). snelheid opbouwen is iets moois!

    met flink wat stijgvluchten t/m stipje en tussendoor wat loops/rolls en rondzweven had ik in een half uur ongeveer 2000mah verbruikt....
    Kan dus makkelijk een uur zonder dat ik moeite hoef te doen om boven te blijven ofzo :).

    Vandaag ±1.5 uur gevlogen en ik kreeg nu weer maar 1000mah per accu terug erin. weer rond de 2000mah verbruikt dus. Maarja, ook wel af en toe lekker gesoard, dus dat spaart flink :). wat een monster!

    Heb nu eindelijk ook de flaps goed. remt flink, maar alsnog moet je vrij rap landen... (eng, maar mooi!).

    Hij ligt heeerlijk aan de knuppel! Lood uit de neus gehaald. Dat was het verschil wat ik nodig had. CG ligt nu ongeveer een cm achter de aangegeven plek geloof ik. Maar nu vliegt ie echt superlekker en dynamisch!

    Heb nu wel wat film, maar je ziet toch vrij weinig nog. weer met mijn fotocamera met filmfunctie. Naja, misschien een andere keer met een beter camera en dan overdag :). Ben alleen nog aan het converteren en uploaden.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    1 fotootje. mooie carbon spinner is jammergenoeg kapot, was niet meer terug te vinden na de 1e vlucht/crash. totaal versplinterd. Voordeel is nu dat er vrije doorstroming door de motor naar achter is :). Met best wat zweven tussendoor nu, dat wel, voelde ik echt geen temperatuurverhoging in de lipo's. ook de motor en regelaar zijn koel. heerlijke setup dus :).

    [​IMG]
     
  19. Aaalie

    Aaalie Guest

    :D :hammer:


    De 100 amps 10 Nicads setup was ook erg leuk :wink: . Méér is iedere keer leuker, minder wil je dan niet 8) .

    (Had ik dat al niet eens eerder vermeld misschien, iets achterlijk zwaartepunt en toch fijner vliegen?)


    Leuk om hem zo te zien, dat had ik NOOIT meer verwacht! Mooie foto trouwens, zo op het strand. (Heerlijke vliegplek lijkt me)!!!

    Greetz van Aldert
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hehe, minder wil je idd vaak niet nee. Maar de prestaties vallen me alles mee voor zo'n goedkope setup.

    motor: HXT 35-55 900kv Brushless Outrunner van $30
    accu: 2x 3S2200mah, 2x $32 = 64$
    regelaar: 80 amp 6cellen max, $40, maar eentje van $27 had ook gekund (6S60amp).

    totaal motor/regelaar/accu: $134


    dat van het zwaartepunt naar achter had je al gezegd ja, vandaar dat ik het nu ook echt durfde! De 1e mislukte vlucht kon ik sturen wat ik wou, echt scherp draaien zat er niet in... Ik had niet echt het gevoel van totale controle. Nu wel :).

    Strand is idd een ideale vliegplek! Heerlijk soaren boven het duin. en een grote landingsplek waar je ook iets minder netjes kan landen :).


    [/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina