Arianne span 292 van Aviomodelli

Een clubmaatje is bovengenoemde motorzwever aan het afstellen.
Uitleg helaas alleen maar in het Italiaans.
Vraagje over de afstelling van het stabilo in dit geval een bewegend stabilo die in zijn geheel als hoogteroer werkt. (weet de juiste naam niet)
Klopt het dat de vleugel en het stabilo dezelfde stand/ dezelfde hoek hebben bij midden stand van de servo?

Alvast bedankt
Ton

Zo'n stabilo heet een pendelstabilo.
De koorde (lijn van de vleugelneus naar de achterlijst, dus niet de onderzijde van het profiel) van het stabilo moet ongeveer 1 graad meer voorover zijn dan de koorde van de vleugel. De neus van het stabilo hangt dus heel licht naar beneden vergeleken met de vleugel. De exacte waarde hangt af van de gebruikte profielen en de positie van het zwaartepunt, maar 1 tot 1,5 graad verschil zal waarschijnlijk goed vliegbaar zijn.

Bedankt.
We hebben gelukkig een instelhoekmeter even tot onze beschikking.
Dus met die meter op de vleugel (neus en achterlijst) en daarna op stabilo moet dus die ca 1,5 gr verschil geven met de servo in de middenstand.
De meter neemt automatisch de hartlijnen aan die jij omschrijft van de vleugel en stabilo.
Tot zover wat je bedoeld?

Yep. Hou wel goed in de gaten dat het stabilo ten opzichte van de vleugel voorover hangt, niet achterover. Het exacte instelhoekverschil komt vanzelf goed door trimmen tijdens het vliegen.
Hou ook in de gaten dat de uitslagen van een pendelhoogteroer klein zijn, de hoeken die het roer maakt zijn veel kleiner dan de hoeken die een normaal hoogteroer maakt tov het stabilo.

In principe valt hier dan toch niets aan af te stellen (vooraf)?! Het komt zoals je aangeeft neer op trimmen tijdens een eerste vlucht. Dit had ik zelf ook met mijn Bird of Time. De eerste keer een handstart is wel spannend met een pendel roer. Het is vrij lastig te zien of je de eerste keer te veel of teweinig hoogteroer hebt :).

In principe valt hier dan toch niets aan af te stellen (vooraf)?! Het komt zoals je aangeeft neer op trimmen tijdens een eerste vlucht. Dit had ik zelf ook met mijn Bird of Time. De eerste keer een handstart is wel spannend met een pendel roer. Het is vrij lastig te zien of je de eerste keer te veel of teweinig hoogteroer hebt :).
In theorie heb je gelijk, maar het is toch wel handig als de neutraalstand al wel een beetje in de buurt zit.

Bovendien, zoals Fotor al zei, de uitslagen zijn oha. klein, plus en min 10 graden. Met de trim heb je dan hooguit 3-4 graden te trimmen. Als je dan met 5 graden verkeerd op het veld komt gaat het niet lukken ...
Dus toch, vooraf zo goed mogelijk afstellen, waarbij ik eerder op 1,5 graden verschil zou gaan zitten dan op 1 graad. Maar dat is vooral een persoonlijke keuze.

Dirk.

Als ik het goed lees en begrijp, is het eenvoudiger om het zwaarte punt te zoeken met een pendelstabilo dan met een gewoon stabilo? Als je tijdens de eerste vluchten niet veel hoeft te trimmen ligt het zwaartepunt toch redelijk goed? (ik stel deze vraag met betrekking op mijn Dädalus, die heeft ook een pendelroer)

In theorie heb je gelijk, maar het is toch wel handig als de neutraalstand al wel een beetje in de buurt zit.

Bovendien, zoals Fotor al zei, de uitslagen zijn oha. klein, plus en min 10 graden. Met de trim heb je dan hooguit 3-4 graden te trimmen. Als je dan met 5 graden verkeerd op het veld komt gaat het niet lukken ...
Dus toch, vooraf zo goed mogelijk afstellen, waarbij ik eerder op 1,5 graden verschil zou gaan zitten dan op 1 graad. Maar dat is vooral een persoonlijke keuze.

Dirk.

Jullie hebben verder ook zeker gelijk :). Alles zo goed mogelijk afstellen voordat je de lucht in gaat.

Back