ARK X400 microheli bouwverslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door rikdragonfly, 12 apr 2006.

  1. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hallo,
    het is al weer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen op dit forum. ongeveer een jaar geleden heb ik eraan zitten denken om een X400 te kopen. toen vond ik hem naderhand toch iets te duur. Maar gisteren was het zover en heb ik er toch maar eentje besteld (de veleiding was gewoon te groot :lol: ). Ik heb gister besteld:
    1 x Pinion Kit (11,13,15T) - 3.17mm shafts 5.20EUR
    1 x Align 35A Brushless ESC(Governer Mode) RCE-BL35G 59.95EUR
    1 x 315 Wooden Rotor Blade(New) HS1052 12.50EUR
    1 x Ark X-400 EP Helicopter (Un-Assembled kit) 119.00EUR
    1 x Vertical / Horizontal Stabilizer (3K) HS1043 9.00EUR
    1 x MTM 450TH (3.17mm shaft) Brushless Motor 52.96EUR

    ik moet natuurlijk nog meer onderdelen hebben om m vliegend te krijgen, en daarom heb ik deze topic geopend. Het betreft namelijk vragen zoals welke gyro ik nodig heb, welke servo's ik er t beste in kan zetten, en of ik per se een digitale servo nodig heb voor de gyro, en wat hier de voordelen van zijn, lipo en lader,kortom een beetje setup vragen dus.
    Als zender wilde ik een Graupner MX-12 gebruiken op 40 Mhz, en als ontvanger een R700 6 kanaals. ( heb ik genoeg kanalen voor CP en HH?)
    de nog benodigde onderdelen moeten natuurlijk degelijk zijn, maar het mag niet te gek worden. Natuurlijk zal ik foto's van de bouw posten, als jullie dat goed vinden ten minste.
    verder alvast bedankt voor jullie medewerking

    groetjes rik
    [​IMG]
     
  2. Lainke

    Lainke Guest

    Ik ga deze topic op de voet volgen want ben ook aan een ieuwe heli toe, ben nog aan het twijfelen tussen een X400 en een Trex, maar had even een vraagje voor jou. Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe motor en zie dat jij de 450TH besteld hebt, waarom die keuze en geen Align brushless 430L 3550 kv motor?

    Voor ontvanger zou ik eerder naar een berg technologie ontvanger gaan, heb zelf ook de R700 maar volgende keer neem ik een berg omdat die R700 toch nog wat glitches doorlaat (persoonlijke mening). Een 6 kanaals is genoeg denk ik, buiten die governer mode gerekend want weet niet of hiervoor een extra 7de kanaal nodig is. Weet iemand dit?
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    6 kanalen is inderdaad genoeg :)

    Als servo's worden de HS56 veel gebruikt. Elke 8-9g servo zou in theorie goed moeten werken maar sterker en nauwkeuriger is beter.

    Die bladen zijn alleen tegroot ben ik bang. Op de standaard x400 passen 290mm bladen net als op de standaard t-rex (dus niet de 450 xl edg). Je kan wel simpel een langere staartbuis + riem + stuurstang erop zetten voor een xl versie.

    Voor govenor heb je geen extra kanaal nodig, is gewoon je gas kanaal. Voor HH heb je ook geen extra kanaal nodig als je bv een GY240 zoals ik heb erop zet. Regelen op afstand is leuk maar niet erg nodig. Vaak is een GY401 maar net iets duurder en dan zou ik het wel doen met oog op de toekomst.
     
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Voor de governor mode heb je geen extra kanaal nodig, dit geld alleen voor brandstof heli's met een losse governor.

    Bij een electro regelaar is de governor mode iets dat je programmeerd in de regelaar.

    Overigens is er wel de discussie of het handig is, de governor mode van een regelaar wil vaak zorgen voor het hunten van je staart omdat je regelaar contineu de boel bij regeld.


    back :eek:ntopic:

    gr Remco
     
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    omdat ten eerste die jij zei ik ook eerst aan zat te denken, maar hij was out of stock bij mfis,
    ten tweede omdat de verkoper van mfis zelf adviseerde om de 450T te nemen omdat deze goedkoper en beter was.
    De verkoper zit hier ook op het forum, ik geloof dat hij JD heeft als modelbouwforum naam.

    ik had gelezen dat je beter een 315 voor bladen kunt pakken als je er in de toekomst ook 3D mee wilt gaan vliegen, maar ik kan het mis hebben.
    (mochten ze te groot zijn, wat is vervolgens het probleem?)

    heb ik een digitale servo nodig of niet per se?
    en wat is governer mode?
     
  6. Lainke

    Lainke Guest

    governer mode: De regelaar regelt zelf een constant toerental dat jij ingesteld hebt, dus als je wat meer vermogen nodig hebt en je toerental dreigt in te zakken geeft die regelaar automatisch meer toeren om toch hetzelfde toerental te behouden. Zet je natuurlijk je governer op 100% dan is dit nutteloos want dan hebt je niets meer over.

    Corrigeer me als ik het fout heb.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi ! ik gebruik de EK 2 servo`s van rc-helistore.be die zijn prima geschikt.

    6 kanalen is genoeg. Ik heb er ook 315 bladen op en dat gaat precies.

    Zet er wel een goede gyro op, dus de GY 240 of de GY 401.
    Die gyro`s werken al prima met de standaard servo.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    de bladen zijn te groot als ze de staart bladen kunnen raken. Zolang dit nooit kan gebeuren is het niet erg.
     
  9. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Een gouden tip, vervang eerst en vooral de plastic rotorhub door een alu center hub. Want ik heb al van veel mensen gehoord dat de plastic centerhub gewoon durft afbreken bij een te hoog toerental.

    Ik ben zelf bezig met de herbouw van mijn X-400, want ik heb bijna alle ARK upgrades gekocht die er zijn, inclusief carbon main frame.

    Als servo's heb ik er Fubata S3107 op zitten en een Futaba GY 401. Als de bouw vlot post ik ook wel enkele pics !

    Succes ermee.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    jep, plastic rotorhub was hier ook krom. Trilde als een gek. Nu alles alu :)
     
  11. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    dacht ik eigenlijk al te doen idd, had er al iets over gelezen. nu heb ik gezien dat er een blauwe, en een rode rotor bestaat. persoonlijk vind ik de blauwe beter passen bij dit model.
    lichann heeft de rode er alleen op staan
    http://www.lichann.com.tw/RCHTMS/X400-ccpm.htm

    ik kan de blauwe alleen nergens vinden.
    iemand anders wel?
    groeten R
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    blauw is van t-rex, rood van ark. Als je in de kop ark en t-rex spul doormekaar gaat gebruiken kan het wel eens niet passen misschien. Dus of alles rood of alles blauw :)

    EDIT

    Ik zie net dat er een SE versie is met blauwe kop :)Gaat niet passen met rode onderdelen ben ik bang. Dus nog steeds: Of blauw of rood.... blauw is wel nieuwer maar rood past met standaard plastic onderdelen....
     
  13. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    wat je wilt zeggen is dus als ik blauw wil, ik de hele rotorhead moet vervangen? wat zou jij doen, of wat heb jij gedaan/gekozen?
    Groetjes rik
     
  14. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Ik ben voor de komplete rooie ARK kop gegaan, ziet er prachtig uit moet ik zeggen.
     
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hoeveel kost dat in totaal, en waar besteld?
     
  16. ejpsx

    ejpsx Guest

    Hierbij een mensel tussen de x400(e-max) en de T-rex
    Gebruik hier dus alleen de frame van de x400,en de canopy en rotorkop van T-rex.
    kijk voor x400 part maar bij : http://www.rcheliparts.nl
    en dan afdeling Upgrades..


    Inmiddels heb ik deze nu ook vervangen door de ark rotorkop.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ziet er netjes uit!
    zie staan dat rotorhead kompleet 109euro kost, en tailrotor kompleet 49 euro
    komt wel als ik eerst de andere parts heb zodat ie kan vliegen
     
  18. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Ik heb de meeste upgrades besteld bij www.tedani.com in Taiwan. Super goedkoop en suerpsnelle service in 6 dagen binnen. En de verzendingskosten zijn supergoedkoop.

    Ik heb er een volledig carbon main frame gekocht voor maar, let op , 10 dollar, jawel dollar.

    Ik dacht dat het prut ging zijn, maar het ziet er ongelofelijk goed uit !

    Maar ik ben zonet eens gaan zien naar de site van tedani en heb gemerkt dat hij momenteel niet veel upgrades voorradig heeft.
     
  19. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    vandaag komt ie binnen, want mfis heeft m gister verzonden. k kan haast niet wachten....

    k weet het niet zeker, maar bij www.rcheliparts.nl onder upgrades en dan de eenaarlaatste Full alu head x400, volgens mij zit daar de alluminium swash plate nog niet bij ofwel?, want als je naar de uitvergroting kijkt staat ie er niet tussen.

    deze heeft m ook, zit swash plate ook niet bij het setje
    http://www.microhelico.com/X-400_parts.asp
    hij is wel goedkoper als rcheliparts :D
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    kost aardig wat... snel 100 euro :)

    Kijk eens op microhelico.com... goede service ;)
     

Deel Deze Pagina