ARK X400 microheli bouwverslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door rikdragonfly, 12 apr 2006.

  1. Frank Nisarali

    Frank Nisarali

    Lid geworden:
    8 aug 2004
    Berichten:
    125
    Hoi..
    Daar heb ik geen problemen mee..
    Alles loop gewoon lekker..misschien kunnen deze foto's wel helpen.. 8)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Rotorkop X-400
    [​IMG]
    Rotorkop X-400

    Frank 8)
    MMVC De Pioniers Venray
    20 Augustus Heli-Meeting... :wink:
     
  2. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi,

    Bedankt Frank, nu zie ik dat er bij mij andere boutjes op de aluhub zitten die waarschijnlijk te lang zijn.

    Bedankt voor de foto's !!

    Dirk
     
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ik heb de oude boutjes van de mixing arms gebruikt met hun messing dopje. probeer ergens in je oude onderdelen een klein schroefje te zoeken, zodat hij je seesaw niet raakt. bij mij gaat alles vrij soepel.

    draai de boutjes in de seesaw niet door, dat is bij mij al 1x gebeurt, of het aan mij of aan de seesaw lag weet ik niet. maar pas er dus mee op.

    mijn upgrades hebben bij elkaar ongeveer een 210€ gekost alles wat je op de foto's ziet

    Gr. Rik
     
  4. Lainke

    Lainke Guest

    210€ valt goed mee vind ik, bij mijn trex kost de rotorkop enkel als 150€, ik heb nog geen upgrades maar denk er wel over deze erop te gaan zetten.
     
  5. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Bedankt voor de tips, morgen zoek ik enkele andere boutjes !!
     
  6. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ik heb vandaag alle verdere onderdelen binnen gekregen behalve de t pluggen. Het probleem is alleen dat de lipo niet in de x400 past. ik heb een MaxAmp 2200 mAh lipo van eheli. ik heb een aantal foto's gemaakt. Zien jullie of er iets fout zit, of hoe de lipo wel zou passen? Welke lipo hebben de X400 gebruikers hier?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    hier kun je goed zien dat de accu (nog) niet past:

    [​IMG]





    Gr. Rik
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    goed, het probleem is toch opgelost, de lipo past in de breedte krap in het frame. Ik dacht echt dat t een probleem was, maar het valt mee.
    Ik heb gelijk de heli met alle onderdelen gewogen. Totaal: 610 gram (veel?).
    nu nog wachten op een lullig male T-plugje voor de ESC :( .

    iemand nog tips voor het begin, bijvoorbeeld waar ik op moet letten bij het instellen van de Gy-401, ESC, en MX-12? Welke instellingen gebruiken jullie?

    alvast bedankt.
    Gr. Rik

    edit:
    bij mijn combinatie: Mzk sexta, 3xHS56,HS 5245 en GY401, heb ik dan apparte BEC nodig?
     
  8. merijndj

    merijndj

    Lid geworden:
    15 mei 2006
    Berichten:
    22
    Mijn ark-x400 is 800 gram (komt door training gear, te zware (gewicht) motor, gyro, en ontvanger.. daarmee zou ik bijna 180 gram kunnen besparen :p

    Dus 610 gram vliegklaar is zeker niet veel :wink: (mooi op gewicht).

    voor je gy-401: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=41167 :p
     
  9. ejpsx

    ejpsx Guest

    Volgens mij kan je beter de 2200mah even een kwartslag draaien!
    dan moet het gewoon passen!
    en wat de gyro betreft,mijn hh staat op 75%+ kanaal 5 op de mx12.
    met een 401 en een hitec 56b..en de staart is zo strak als een snaar.
    ik zou toch nog wel even naar je servo opstelling kijken.
    Ik vind dat je de daar wel even precies in moet zijn!
    ik zie de servo op de brug niet correct zitten zo,je mag hem er wel boven op zetten,en zorgen dat de stangetjes allemaal goed horizontaal en verticaal lopen met de tuimelschijf.
    scheeld een hoop elende in je stuurgedrag
    mocht je wat info willen hebben,msn dan maar ff.

    .suc6..

    hierbij een voorbeeld foto:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    de lipo accu past nu, idd op jouw manier. de servo opstelling heb ik ook veranderd, echter denk ik dat de roll servo in de knoop gaat komen met de canopy, zodra ik pitch geef. ook mijn pitch servo linkje kan ik niet recht krijgen. oplossing?

    edit: Ik heb op mijn esc de volgende instellingen:
    -brake disabled
    -mid timing
    -med discharge
    -helicopter 1(soft start)

    zijn dit goede instellingen voor een beginner
    ik heb de 35 amp regelaar van align

    Gr. Rik
     
  11. HaBoo

    HaBoo Guest

    De servo in je pitch brug zit prima zoals op je foto.. Ik heb daar een futaba 3107 zitten.. Als je die monteerd zoals in de handleiding druk je steeds tegen de canopy aan.. Ding is gewoon te hoog. Ik heb deze nu van onderaf gemonteerd en werkt prima. Wat misschien wel een goed plan is is om dit:
    [​IMG]
    aan te schaffen.

    Die Z linkjes gaan op een bepaald moment wel erg ruim in de servo armpjes zitten met slap stuur gedrag als gevolg ;)
     
  12. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    idd haboo,
    de HS56 heeft als nadeel dat het bevestigingsplaatje ergens in het midden zit. dat komt hij sowieso veel te hoog.
    probleem twee:
    ik heb nu alle servo's goed getrimd, icl. de staart (mechanisch en op gyro, dus niet in TX!) motor loopt prima, maar hoe moet ik nu de motor(kanaal 1) en de pitch(kanaal 6) mixen? ik moet throttle hold gebruiken en dan de pitch op stick 1 hoog laag laten uitkomen, zodat hij kan opstijgen. (is het fijner om het veertje dat de stick in het midden houdt te demonteren bij de gas/pitch knuppel?)

    probleem drie: ik heb het idee dat de heli voordurent gliches vertoont. telkens als ik de heli een kwartslag draai gaat de heli zijn eigen leven lijden, en gaat de ESC "een signaal uitzenden" dat hij de zender kwijt is. iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

    bedankt,

    Gr. Rik

    edit: er zitten nu momenten bij waarop ik hem wel goed kan besturen, en waarop ik totaal geen controle over het ding heb. draadloos netwerk kan toch geen oorzaak zijn, of draadloze huistelefoon?
     
  13. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    oke, gliches zijn grotendeels weg en ESC zegt meteen als ik m aan zet dat ie zender gevonden heeft. dat komt misschien grotendeels door het omgooien van de kabel rommel, toen ik alles vast had van te voren, dacht ik er aan dat een servokabel bij een motorkabel storing zou kunnen geven. geef jullie mening is van de bekabeling, opbouw van de onderdelen e.d. a.u.b.(zie foto's), help me echt veel. Ook zou het fijn zijn als iemand me kan vertellen hoe hij zijn MX-12 heeft geprogrammeerd m.b.t. het gaskanaal en het pitchkanaal, en hoe hij/zij dat gedaan heeft. ik heb dan trouwens wel een digitale servo, maar ik waag het er niet op om de GY op DS mode te zetten, ander kunnen we eierenbakken misschien.

    hier dan nieuwe totale foto's.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gr. Rik
     
  14. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    en voila, probleem x

    toen ik de eerste keer mijn zender had geladen (met zender uit)en daarna weer aanzette, bleek hij het niet te doen. bleek de 3A zekering in de zender te zijn doorgebrand. nieuwe erin gedaan (2a) en hij deed het weer. toen ik vanmiddag de zender weer laadde, was de zekering weer doorgebrand.
    weet iemand waar dir aan kan liggen? ik laad met ultramat 10 en graupner zender laad kabel, met 1.5A, zoals in gebruiksaanw. staat.

    probleem twee
    toen ik eerst zender aanzette en daarna de accu aan esc, van allerlij (goede) bliepjes en ik kon m instellen. daarna aantal keren in normal mode, servo's goed gezet e.d., maar na een tijdje begon ik al te merken dat de verbinding slechter werd. het duurde steeds langer voordat esc op zender reageerde. eenmaal nu; hij reageert helemaal niet meer. als ik accu aanzet laat esc alleen bliepjes horen dat accu is aangesloten. het lampje van mijn gyro knippert wel, dus BEC is ok (5,07 volt bij volle accu)
    verder heb ik originele kristallen met beide zenfde frequentie natuurlijk. aan de zender kan het niet liggen qua zendvermogen, want TL licht nog goed op. ik gebruik PPM op zender. Zender is MX-12, en ontv. =MzK sexta.

    Heeft iemand een idee hoe ik beide problemen kan oplossen?

    Gr. Rik
     
  15. Lainke

    Lainke Guest

    Over de zekering, ik weet niet of je je accu uit je zender haalt om hem te laden met 1.5A, als je accu nog in de zender steekt en je laad via de plug van de zender dan laad je hem met teveel stroom.
     
  16. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    bedankt lainke, zal m voortaan dat maar met wat minder laden. iemand een oplossing voor het tweede probleem? ik ben ten einde raad met het besturingssysteem. Wat zou ik nog kunnen proberen?

    Gr. Rik
     
  17. Duccan

    Duccan Guest

    Welke alu upgrades heb je? Want je hebt een CCPM versie en een versie waar het electronisch word gemixed.
     
  18. Lainke

    Lainke Guest

    Zelf laad ik men accu buiten men zender op, omdat er altijd iets kan gebeuren tijdens het laden en dan is men zender niet kapot maar enkel de accu, snap je.

    In de handleiding staat dat je buiten je zender, de accu tegen 1.5A kunt laden...dit gaat perfect maar krijg deze dan niet vol genoeg... zelf laad ik hem buiten de zender tegen 0.5A altijd en dat ziet er volgens mij het beste uit.
     
  19. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    volgens mij is dit hetzelfde wat je zegt, maar je bedoelt waarschijnlijk CCPM en de "gewone" swash met vier aansluitingen.( CPM ?)bij CCPM wordt er namelijk gemixt. ik he de gewone uitvoering.

    ik heb alle tail en rotorhead upgrades, met nog wat carbon onderdelen.

    nog steeds niemand een idee voor het ontvanger probleem?

    lainke: ik laad de accu met zender, omdat ik die stekker niet heb voor rare aansluiting. zal volgende keer eens met 0.5 A laden, kijken wat ie doet

    Gr. Rik
     
  20. Duccan

    Duccan Guest

    owh sorry....ik bedoelde dan je een CCPM versie heb en een versie hebt waar het Mechanisch gemixed word.
     

Deel Deze Pagina