Arkai bidi

Ik heb via marktplaats het volgende vliegtuig gekocht:

Nog geheel nieuw en verpakt. Er zit standaard een borstel motor op, die wil ik vervangen door een borstelloze.

Liefst zou ik daarbij gebruik maken van de volgende onderdelen die ik nog heb:

4 kanaals mini ontvanger
9 grams servo's
18 ampère regelaar
1700 mAh 11,1volt lipo

Graag zou ik jullie advies willen hebben over de aan te schaffen motor, ik wil er normaal met voldoende vermogen mee gaan vliegen.

Alvast bedankt, Frank.

meer gegevens over het vliegtuig:
Robuster Balsaholz Querrudertrainer im Parkflyerformat.

En een filmpje:
Arkai Hochdecker BIDI - YouTube

Hoi Frank,
Dit is mijn Bijbel als ik een setup moet samenstellen:
setup database
Is oorspronkelijk opgezet voor zwevers, maar er is nu ook een tabel voor motorkisten. Zoek iets dat qua gewicht en spanwijdte min of meer overeenkomt met jouw toestel, dan heb je heel goede aanwijzingen wat jouw setup zou kunnen worden!

Een hoop informatie!!

Daar ga ik vanavond een begin mee maken om me in te verdiepen. Daarna zou ik graag mijn ideeën aan jullie voorleggen.

Frank.

Om een motor keuze te kunnen maken heb ik eerst het vliegtuig gewogen. Hij komt op 670 gram. Dit is inclusief alle onderdelen echter met de oude motor.

Hij is nog niet helemaal klaar er komt nog wat lijm bij en zo en misschien een ander landingsgestel dus ik rond het af op 700 gram.

Volgens de magische getallen voor elektro vliegers moet ik een motor hebben van 150 watt per kilo, dit wordt dus:

150 : 1000 x 700 = 105 watt

een buitenloper zal kunnen leveren 4 gram trekkracht per watt wordt dus:

105 x 4 = 420 gram trekkracht

Kan er iemand met deze getallen iets?

Ik kwam deze motor tegen:

http://www.rctechnics.eu/221213-brushless-outrunner-1000kv-p-1693.html
Zou die geschikt zijn? deze heb je in uitvoeringen met hogere en lagere toerentallen, is voor een trainer een motor met lager toerental beter?

Frank.

Laatst bewerkt:
Ja....je maakt ergens een hele dikke rekenfout :-)
Als je in mijn database kijkt zul je zien dat je met een motortje van ongeveer 70 tot 80 gram moet werken. Er staandiverse toestellen van rond de 700 gram in, kijk maar eens.

Met een motor van 400 gram kun je een kist van meer dan 5,5 kilo aardig motoriseren.......(zie ook de database, helemaal onderaan)

Ik zie de rekenfout al. Volgens die vuistregel heb je inderdaad ongeveer 105W nodig. Een buitenloper levert per gram motorgewicht maximaal 4W, veiliger is als je het bij 3 gram houdt. Je hebt dus (theoretisch) een motor nodig van 105/3= 35 gram nodig.
In de praktijk hebben kleinere vliegtuigen echter méér motorvermogen nodig omdat ze veel inefficiënter zijn. Daar komt nog bij; je vervangt een zware borstelmotor (zal rond de 80 gram zijn?). Als je dan een motortje van 35 gram monteert krijg je het zwaartepunt nooit meer goed.

In mijn database heb ik een kolom staan met hoeveel het motortje procentueel van een vliegtuig weegt. En dan zie je dat de kleintjes rond de 10 tot 15% nodig hebben, de grote jongens vliegen prima met 7%

10% van jouw 700 gram vlieggewicht is 70 gram. 15% is 105 gram maar daarmee heb je echt een raket en waarschijnlijk weer een zwaartepuntprobleem..

Dat motortje kan op zich wel. Daarmee heb je "trainer" vliegeigenschappen. Je ziet dat het aanbevolen vlieggewicht 300 tot 800 gram is, je zit dan een beetje aan de ondergrens. Een 2217/08 zou ook kunnen.

Laatst bewerkt:
En deze motor?

Is wat duurder maar levert voldoende watts en dan zou ik mijn beschikbare 18 ampère regelaar kunnen gebruiken. Moet ik wel eerst nog kijken naar het zwaartepunt.

Hyperion shop

Kan ook maar draait wat langzamer, daar moet dus een iets grotere prop op en dat zal niet zo makkelijk gaan. Die 2217/08 lijkt me dan beter. Overigens kan je regelaar ook gewoon op dat motortje hoor.
Denk er wel aan dat je een andere spinner moet hebben, eentje die geschikt is voor een 4mm asje. En klappropbladen 9x5 of 8x5denk ik. Als die tenminste op je huisige spinner kunnen, anders moet je ook een passend middenstuk bestellen.
Bij het motortje zit waarschijnlijk een meenemer voor een vaste prop dus je kunt ook een gewone APC-E 8x5 nemen.

Dat lijkt me inderdaad wel een goede keuze, deze dus:

RCtechnics

Op dezelfde webshop staan onder andere de volgende propellers:

apc 8 x 4e thin electric
apc 8 x 6e thin electric (niet op voorraad)
apc 9 x 4,5e thin electric

Is één van deze een goede keus?

Sorry dat ik steeds verander maar ik zie nu pas goed wat voor vliegtuig het is. Ik denk dat je geen al te grote prop kwijt kunt; 8x4E Thin electric is waarschijnlijk het beste.
Neem dan deze motor, de 2217/06; die draait wat sneller en kan dus met een kleiner propje uit. RCtechnics
De stroom blijft daarmee denk ik onder de 18A van je regelaar (maar eigenlijk moet je dat even meten, is ook erg afhankelijk van je accu)
Dat gaat heel prima vliegen.

Laatst bewerkt:
al die berekeningen.... goed voor je hersenen maar dit is toch makkelijker:

http://www.hacker-motor.com/daten/katalog/2011/Hacker_Antriebstabellen.pdf

neem de motor iets ruim want een Chinese motor haalt deze efficentie niet motoren zij van perfecte kwaliteit alleen betaal je daar ook voor ;-)

dymond heeft erg goede motoren die ik ook gebruik voor een goede prijs die rc technics motor heb ik ook gebruikt alleen waren de lagers wel erg snel op wat je merkt aan een erg korte vliegtijd :-(

Outrunner-motors | DYMOND brushless motors | Electric motors | Engines and electric motors

Inmiddels is het vliegtuig zo goed als klaar, alleen nog de motor (niet onbelangrijk) en de accu. Als ik uitga van een motor van 70 gram en een lipo van 168 gram (3s 2100 mA) dan komt het totale gewicht op ongeveer 800 gram.

Het zwaartepunt zit dan ook aardig goed. Ik ben er dan vanuit gegaan dat het zwaartepunt op 1/3 van de vleugel moet zitten, gerekend van de voorkant van de vleugel. Ik heb geen bouwbeschrijving.

Is 800 gram nog te doen voor een trainer van bijna 130 cm? En klopt mijn beredenering van het zwaartepunt?

Groet, Frank.

Ik heb hier een Great Planes Electro Streak en nu vraag ik me af wie heeft van wie nu het kleurenschema gejat?
gpma1055big.jpg

Jeetje...het lijkt wel hetzelfde vliegtuig met enkel een andere romp!

Frank, 800 gram is heel erg netjes hoor. Dat gaat geen probleem opleveren. Het zwaartepunt op 1/3 van de wortelkoorde zal goed gaan om hem in te vliegen. Waarschijnlijk kun je nog wel iets naar achter schuiven maar dat moet je tijdens het invliegen proberen.

Back