Arkai bidi

Ik heb inderdaad een timer en die ga ik zeker gebruiken, ik heb de regelaar wel op het meest veilige ingesteld namelijk 3,1 volt per cel.

Die afslag is de meest veilige maar het is nog steeds een noodmaatregel. Probeer er een eindje boven te blijven (door een timer te gebruiken), dan gaat je accu veel langer mee. Het mooist is als je de accu voor ongeveer 80% leeg trekt. Dat zou betekenen dat je ongeveer 1350mAh bij moet laden, als je een lader hebt die dat aangeeft.

De eerste vluchten zijn gemaakt!! Ik had meer dan 3 jaar niet gevlogen dus ben ik zo verstandig geweest om vanmiddag naar het veld van de Dokkumer modelvliegclub te gaan (gelijk maar opnieuw lid geworden).

Daar heeft iemand mij geholpen en hij vloog gelijk goed. Moet alleen wat meer motordomp hebben en de uitslagen mogen wat groter.

Ben er zeer tevreden mee hij kan best wel langzaam vliegen. Bij elkaar ongeveer 20 minuten gevlogen maar nauwelijks meer dan halfgas. Straks even laden en kijken hoeveel ik kan bijladen.

Iedereen op het Forum bedankt voor het meedenken,

Groet, Frank.

Frank van harte! Ik wens je er veel plezierige vluchten mee.
Uit je bericht begrijp ik dat de motor/prop/ESC/accu combinatie geslaagd is?

Voor dat je de domp gaat veranderen zou ik als ik jou was eerst het zwaartepunt even echt goed zien te krijgen. Het ligt nu aan de zeer veilige kant, dus te ver naar voren. Om dat te compenseren moet je iets up trimmen - waardoor het kistje de neiging zal hebben bij versnellen te veel te gaan klimmen.
Als je het zwaartepunt ietsje naar achter legt moet de trim iets terug naar beneden en zal het al vanzelf beter vliegen. Als het zwaartepunt tenslotte op de goede plek ligt moet je pas de domp aan gaan passen, mocht dat dan nog nodig zijn.

Hoi Arjan,

ik ben zeer tevreden over de motor/prop/ESC/accu combinatie. Ik heb 890 ma kunnen bijladen, ik denk dat er dus best wel lange vluchten mogelijk zijn en er is power zat maar ook vliegen met een kwart gas is mogelijk.

We hebben het vliegtuig met motor uit in een duikvlucht gebracht en daarna zichzelf laten herstellen wat vlot gebeurde en daarna ging hij in een nette daalvlucht over. Volgens diegene die me heeft geholpen was dat een indicatie dat het met het zwaartepunt wel goed zat. Bovendien hoefde er niet up getrimd te worden.

Wat ik wil gaan doen is met busjes de domp vergroten en dan nog eens kijken. Kan ik het altijd weer veranderen,

Frank.

Hoi,
Als hij "vlot" uit de duik kwam kun je rustig nog iets naar achter met het zwaartepunt. Hij moet er heel geleidelijk uit komen, dan zit je goed.
Om te controleren of de domp niet te klein is moet je eigenlijk even goed opletten wat er gebeurt als je heel langzaam vliegt en dan ineens vol gas geeft. Als hij DIRECT door de prop omhoog getrokken wordt is de domp te klein. Als hij pas omhoog komt als er wat snelheid bij komt ligt het zwaartepunt te ver naar voren.

Met het zwaartepunt te ver naar voren kun je de domp veranderen tot je een ons weegt, dan blijft hij te veel gaan klimmen.
Overigens is het volkomen normaal dat het toestel langzaam gaat klimmen als je gas geeft, dat is zelfs wenselijk.

Vandaag weer gevlogen met de Bidi, nu geheel zelfstandig. Ging goed ondanks de toch wat harde wind. Wel ga ik de constructie bij het landingsgestel wat veranderen. Dit is niet stevig genoeg voor het gemonteerde landingsgestel.

Ik heb nog iets meer domp gegeven en nu vliegt hij naar mijn wens. Dus de bevestiging van het landingsgestel wat veranderen en dan volgende week weer lekker vliegen:D

Frank.

Vanmorgen vroeg weer lekker gevlogen met de Bidi. Wel wat last van ijsvorming en het werd steeds mistiger, dus na twaalven maar opgehouden.

De domp is nu naar mijn zin, bij volgas stijgt hij redelijk, bij halfgas blijft hij vlak. Ik hoef niet meer steeds de neus naar beneden te drukken bij gas geven.

Hij vliegt erg gemoedelijk, ideaal om weer wat vertrouwt te raken met het vliegen.

inmiddels een paar dingen verandert:

-voor het mooie een kapje op de neus gemaakt

-een stukje balsa boven het landingsgestel weg gehaald en vervangen door triplex.

-de apc 8x4 thin electric vervangen door een apc 8x6 thin electric, Hierdoor is ie een stuk levendiger geworden en is ie ook in het inmiddels vrij lange gras zo weg.

Ik kan er makkelijk 20 minuten mee vliegen, kortom hij mag blijven.

Frank.

Back