Arocs 8x4 met Lesu haakarm

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Langedijker truckertje, 17 jan 2022.

  1. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Soms met je een beetje geluk hebben.

    Door leuke omstandigheden en het verkopen van mijn modelspoor verzameling heb ik nu eindelijk de kans om een haakarmwagen te gaan bouwen. Dit is een lang gekoesterde wens van mij.

    Vorige week heb ik bij Wetronic een 6x4 Arocs gekocht, samen met een lader, 2 accu's, terrein banden etc. Nu nog even wachten op het haakarmsysteem van Lesu, deze is zaterdag besteld.

    Als ik een gestuurde naloop as wil monteren, wat heb ik dan nodig?
    Is dit dan gewoon een standaard vooras die je aan de achterkant aan het chassis monteert? Past dat dan samen met de bestaande achterassen onder een spatbord voor 3 assen?

    Op ebay heb ik het volgende cabine interieur gevonden:

    [​IMG]

    Hoe wordt dit bevestig in de cabine?

    Zo alvast wat vragen op jullie afgevuurd, hoop straks lekker door te kunnen bouwen als de belangrijkste componenten binnen zijn
     
    bvdh en Hans2020 vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat interieur haak je meestal in de cabine. Neem aan dat het van MD Tech Shop is. Staat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing die je erbij krijgt. Kijk wel even dat je de juiste uitvoering besteld. Beste kun je op hun website kijken. Vaak hebben ze voor 1 model meerdere uitvoeringen. Denk dat jij met je plannen die moet hebben die het meeste ruimte laat. De Arocs is niet zo groot van binnen.

    Mooi project trouwens!
     
    Langedijker truckertje vindt dit leuk.
  3. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Dank je Rolf, zal de site eens opzoeken.
     
  4. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Het begin is er:

    [​IMG]

    en ook de container en haakarmsysteem zijn vandaag binnengekomen:

    [​IMG]
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Gaaf project hoor! Haakarm staat ook nog op mijn lijstje.....Heel lang lijstje trouwens! Veel plezier met bouwen.
     
  6. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Komt goed Rolf. Eerst maar kijken hoeveel langer het chassis moet worden. Dan een langer chassis maken en de Actrice opbouwen en dan het haakarmsysteem. Genoeg te doen nog
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  7. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Bij Niepelt in Duitsland heb ik de volgende zwaailampbalkjes gevonden.

    [​IMG]

    De levertijd staat al heel lang op 15-28 dagen. Denken jullie dat dit nog gaat komen? Wat is jullie ervaring?
     
    Catwoman en Hans2020 vinden dit leuk.
  8. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Ik heb bovenstaande zwaailampbalkjes besteld, maar dan met heldere lenzen en zonder electronica. Ik wil hierin blauw en amber kleurige flitsers en richtingaanwijzers in maken met SMD LED's.
     
  9. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb bovenstaande zwaailampen ook voor mijn mb brandweervoertuig, ze hadden ook de oranje versie.
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Volgens produceert Niepelt veel na bestelling pas, geen grote voorraden. Mij is niet duidelijk of je al hebt besteld? Termijn verstreken?
     
  11. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    @Marceline ik heb gezien dat ze zowel in het blauw als oranje te krijgen zijn. Maar omdat ik de blauwe niet leverbaar zijn heb ik nu het idee opgevat om blauw en oranje SMD LED's in een blanco behuizing te doen en zo die twee te combineren.

    @trialrolf als ik die blauwe wilde bestellen kreeg ik een melding met het verzoek of ik het aantal wilde verlagen tot de leverbare hoeveelheid (en die is nu dus nul). De blanco versie heb ik nu besteld met losse aansturingsprintjes om zo blauw en oranje te combineren
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Had je ze niet een mailtje kunnen sturen?
     
  13. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Had natuurlijk gelukt maar ik vind het combineren van blauw en oranje in één behuizing ook wel leuk
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  14. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Vandaag wat onderdeeltjes van RCBRMIN in ontvangs mogen nemen:

    Spatborden
    [​IMG]

    [​IMG]

    Werkverlichting
    [​IMG]

    Werkende ruitenwissers
    [​IMG]
     
    Catwoman, ozy en Leon1965 vinden dit leuk.
  15. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Voor de zwaailampen wil ik nu SMD leds bestellen. Nu kom ik op die website speciale weerstanden tegen voor SMD leds. Is dat ook echt nodig of kan ik dezelfde weerstanden gebruiken die ik voor mijn gewone leds ook gebruik?
     
  16. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    als u n gestuurde naloopas wil neem dan de gestuurde trailer as van bijv de reefer trailer
    dit past zo op de tandem ophanging en ken er brede sloffen onder met lagerzetting
    bij tamico duitsland is dat los leverbaar
    chassis verlengen ken maar u ken ook chassisbalken van bijv volvo houttruck nemen en inkorten of als u lengte weet kijken welke de juiste lengte heeft aeromax king hauler volvo houttruck arocs kipper chassisbalken,op seidel duitsland daar staat de lengtes van de chassisbalken bij losse parts per type auto
    wat wel scheelt is als u europese truck chassis neemt dan past uw arocs cab er zo op en bij usa truck moet u de gaten voor de vooras ophanging en cabine montage opnieuw boren
    succes met de bouw
     
  17. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    78
    Ik weet niet wat er in dit geval met speciale weerstanden bedoeld wordt. Iedere weerstand kan ervoor gebruikt worden zou ik zeggen zolang de weerstandswaarde ervan klopt (anders branden de leds niet, niet fel genoeg, of gedurende een korte tijd te fel totdat ze stuk zijn), deze niet meer vermogen (spanning over de weerstand x stroom door de weerstand) moet gaan dissiperen dan dat deze (volgens de fabrikant) aankan en deze wat afmetingen betreft ook past daar waar je weerstand kwijt denkt te kunnen.
     
  18. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Na de tegenvallende rijeigenschappen van de Robbe Panther tijden de modelbouwshow in Rijswijk heb ik besloten om nu eerst de Arocs af te gaan bouwen. Kan ik ondertussen nadenken over wat ik met de Robbe Panther wil.
    Om hier goed mee te kunnen rijden tijdens demo's zal het chassis opnieuw gebouwd moeten worden.

    Nu mijn opleiding teneinde loopt (maandag begint mijn praktijk stage van 3 maanden) hoop ik wat meer tijd te krijgen voor de hobby.
    Vandaag uitgezocht wat ik allemaal al heb liggen voor de Arocs, dat leverde best nog wat "oh ja" momentjes op.
    De grote onderdelen maar even op elkaar gestapeld om te kijken hoe e.a. er uit moet gaan komen te zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterassen staan wat te ver naar voren en de tweede stuur-as moet nog gemonteerd worden, dit wordt mijn missie voor morgen.
    En dan van daaruit verder met opbouwen.

    De spatborden (niet op de foto) lijken wat laag te komen als ik die op het chassis van de truck bevestig. Is het gebruikelijk om die in het hulpchassis van de haakarm te bevestigen?
     
    ozy, Truckie, Catwoman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zou ze wel op het wagenchassis bevestigen maar dan zo hoog mogelijk inderdaad. Je zou eventueel de assen met een verhogingsset nog kunnen aanpassen. Je krijg dan meer een werkpaard uitstraling en geen low rider.

    Aan het frame van de haakarm zou ik ze niet bevestigen. Heb dat ook nog niet eerder gezien.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Ik heb blokje aluminium van 5mm tussen de veren gezet bij m'n MAN staat gelijk een stuk beter.
     

Deel Deze Pagina