Arocs 8x8 Kipper - Scaleart

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Rakthi, 22 mei 2015.

  1. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Dag beste mensen. Ik ben nieuw hier op het forum. Hing vooraf rond op de Duitse sites, en recentelijk op dit forum gestuit. Mijn nederlands is niet al the up to date omdat ik jaren in de USA gewoond heb en nu in Malaysia verblijf. Zo vergeef mij als er af een toe een Belgisisme of een Engels woord insluipt.

    Ik ben momenteel bezig een Arocs 8x8 in elkaar the zetten. Deze kit had ik toch wel een jaar geleden al besteld en alles arriveerde hier begin September 2014. Ik was toen nog bezig met mijn Fumotec Komatsu 490 in elkaar the steken.

    Het had wat in tussen de bestelling en de verzending omdat ik oorspronkelijk een MAN had besteld en dan besloot the wachten to de Arocs cabine verkrijgbaar was. Om de verzend kosten te drukken heb ik toen gevraagd om alle onderdelen in eenmaal te verzenden.

    Zo dit is wat er die septemberdag geleverd werd

    [​IMG]

    Daarin de gebruikelijke houten kist en blauwe doos.

    [​IMG]

    En dat was het dan ... nadat ik alles gecontroleerd had hebben deze twee dozen hier stof staan vergaren ... Geen tijd gehad ... of beter gezegd geen tijd gemaakt.

    En dan eindelijk begin deze maand ben ik dan "in gang geschoten."

    Hier de inhoud van de dozen:

    Truck frame /aandrijving

    [​IMG]

    Electronica

    [​IMG]

    Hydraulische onderdelen en mechaniek van de kipper

    [​IMG]

    Bestuurders cabine

    [​IMG]

    En de laadbak "Baustof Mulde"

    [​IMG]

    Heb ondertussen een start gemaakt en zal meerdere berichten plaatsen to wij up-to-date zijn.
    Moet zeggen, werkelijk mooi gemaakt van ScaleART, exceptionele fit and finish.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2015
  2. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Begonnen met het simpele eerst, het tussen frame

    [​IMG]

    Wel een uitdaging om die kleine moertjes op de schroeven the plaatsen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vastgemaakt aan het hoofdframe. Een beetje tellen van de gaten, maar toch niet zo erg als het eruit ziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De andere onderdelen van het frame. Wat in het rode vierkant zit, is de originele rear cross beam die ik vervang met de diepliggende zodat ik de Rockinger trailer koppeling kan installeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bevestigen van de stukken van de servo kit, de houders van de bowden kabel en de achterste stukken waaraan het hulpframe bevestigd word.

    [​IMG]

    Een dikke 2 uur later ...

    [​IMG]

    Een beetje verwarrend, omdat ik een boek heb van de MAN TGS die subtiel anders in elkaar gaat dan de MB Arocs maar eigenlijk wijst het toch zichzelf uit.

    Groeten!
    Stephan
     
  3. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Mooie truck Stephan, de onderdelen zien er mooi schaalgetrouw uit, veel plezier met het bouwen. Zal je graag volgen daarbij.
     
  4. tricol

    tricol

    Lid geworden:
    9 okt 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    oudkarspel
    hoi stephan gaat dit zeker volgen ziet erg gedetailleerd uit ben erg benieuwd naar eind resultaat succes
     
  5. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Gaaf project Stephan, het wedico profi chassis kan al lastig zijn met de kleine boutjes en moertjes maar scale art maakt
    er helemaal een kuststukje van. Knap dat je er een half jaar vanaf kon blijven.
    Succes met bouwen en we wachten geduldig op de volgende update.
    Ik denk dat ik dit jaar met kerst ook zo'n doosje vraag , kijken of de kerstman erin trapt.:):):)
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Stephan, dat lijkt me een geweldige kit, heb ik nog niet eerder van zo nabij kunnen bekijken.
    Een opmerking echter: zou het niet veel mooier zijn als je de boutkoppen aan de buitenkant van het chassis monteert inplaats van aan de binnenzijde?
    Persoonlijk vind ik dit wat minder, met al die uitstekende schroefdraad einden aan de buitenkant.
    Succes!
    Cor
     
  7. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    @ Bas en tricol - dank je wel! Ja, dit gaat inderdaad een stap by stap bouw worden - voor zover mogelijk . Door de foto's achteraf te bekijken heb ik al enkele foutjes gevonden. Trouwens een van de redenen om deze bouw on-line te plaatsen is om er voor te zorgen dat ik niet halverwege opgeef.

    @ Luchard - die 6 maanden was ook wel de moed vergaren om aan dit projectje te beginnen. Die kleine boutjes zijn inderdaad met momenten de oorzaak van kleurrijke taal :). Hoop voor jou dat the kerstman je een leuke verassing bezorgd! Gewoon al naar de onderdelen kijken geeft al plezier.

    @ Cor - zou inderdaad mooi zijn om die boutjes om te draaien, maar die moertjes er langs binnen opzetten is toch ook geen werk. Trouwens de boutjes worden simpelweg afgebroken als het chassis naar behoren in elkaar steekt.

    Nu gaat het hier even "snel" vooruit gaan met de bouw totdat wij by de actuele stand der zaken komen.
     
  8. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    De volgende stap is het samenstellen van het hulp chassis dat het kipper mechanisme ondersteunt

    Hier de onderdelen van deze bouwgroep:

    [​IMG]

    Na opening van de verpakking, zeer veel kleine verpakkingen met shroefjes etc. Het merendeel bestemd voor de bouw van het mechanisme.

    Er zijn ook onderdelen bij voor andere modellen, zodoende een beetje opletten. Bv het kleine zwarte stuk is voor de uitlaat van een MAN en het onderste brons frame is voor een langere versie

    [​IMG]

    Hier beginnen wij alles te monteren. Vershillende schroeven worden gebruikt als per the handleiding.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier bevestigen we he hulp chassis aan het hoofd chassis

    [​IMG]

    Hier vooraan moeten wij in een ander bouwpakket zoeken naar de bevestiging van de fenders.

    [​IMG]

    Dat was even zoeken ... volgende keer lees ik eerst de handleiding eens goed na!
    Er zijn twee verschillende lengtes vanwege de vernauwing van het hoofd chassis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zij nota - om de Loctite aan te brengen gebruik ik deze tandarts "borsteltjes" die ik op ebay gevonden heb. Deze zijn fijn genoeg om de Loctite in de moeren aan te brengen zonder te veel gemors. Werkt nog beter als men de borsteltjes zelf verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor spatbord steun aangebracht

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achterste steun van het voorste spatbord

    [​IMG]

    Wou verder doen met de steunen van de achterste spatborden, maar hier is er echter een groot verschil tussen the Arocs en de MAN

    Van de MAN handleiding (Ik heb toestemming gevraagd en gekregen van ScaleART om hun afbeeldingen te gebruiken):

    [​IMG]

    Van het AROCS file dat ScaleART mij bezorgde:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, om de Arocs spatborden te bevestigen kunnen de steunen pas aangebracht worden na plaatsing van onderdelen van de achter ophanging. Dit wil zeggen een andere bouw module openen. Zo ga dan beter op zoek naar meer lege containers om de verschillende stukjes bij elkaar te houden.

    Ter besluit:
    Bovenzicht

    [​IMG]

    bodem zicht

    [​IMG]
     
  9. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Dan achteraf bij het bestuderen van de photos gemerkt dat ik een vergissing begaan heb! Ben vergeten dit onderdeel te plaatsen. Was niet op de bouwtekening van de Arocs, maar is wel nodig.

    [​IMG]

    Om dit stukje to installeren moest ik wel het hulp chassis verwijderen. Te zenuwslopend om de benodigde schroefjes te installeren.

    [​IMG]

    Ben wel blij dat ik het op tijd gemerkt heb!

    [​IMG]

    Hier weer alles tezamen. zoals je zien kan, de vernauwing van het chassis maakt hete onmogelijk om het te bevestigen.

    [​IMG]

    Na deze kleine oefening verder met de ondersteuning van de spat borden.

    Hier weer 2 verschillende lengtes. volgens het bijgeleverde papier werk (van een Actros) zouden de langste achteraan moeten. Gezien de 2 achterste reeds bovenop een subassemblage komen heb ik besloten om de 2 langere vooraan te zetten.

    [​IMG]

    De stagen worden aan de achterkant van het bevestigingsplaatje aangebracht. De opening in de stang moet recht op zijn. Er is een draad in getrokken en er moet later een boutje in om de spatborden op hun plaats te houden.

    [​IMG]

    Voor de achterste moeten de moeren verwijderd worden.

    [​IMG]

    Goed dat ik de schroefjes nog niet ingekort heb.

    [​IMG]

    De middelste gaan bovenop de achter ophanging. Het handboek zege M2x6 te gebruiken.

    [​IMG]

    Blijkt dat M2x6 te kort is. Wel dit is wat er kan gebeuren als je een van de eerste kits besteld. Ben zeker dat die nu al in orde is.

    [​IMG]
     
  10. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Na wat gezoek de extra M2s gevonden die ik voor een ander projectje besteld had. Dit waren M2x10, dus eventjes gekort en wij waren klaar voor wat ik dacht een eenvoudige oefening ...


    [​IMG]

    Omdat ik nu langere boutjes gebruik blokkeren de lange boutjes van het versterking frame de toegang. Een ander kleurrijke taal moment.

    [​IMG]

    Heb geprobeerd ze in situ korter te maken, maar dat was niet mogelijk wegens toegang/leverage. Zo de enige oplossing was die bouten er een voor een uit te halen, in te korten and dan met nog meer kleurrijke taal terug in te schroeven. Een absolute pijn dit.

    [​IMG]

    De enige manier (voor mij) was om de 4 boutjes door het frame te steken en dan de beide stukjes te installeren.

    [​IMG]

    Hier is het dan op zijn plaats (na een dikke 15 minuten van gefriemel) De moer die met de pijl is aangeduid moet als eerste bevestigd worden daar die zo dicht bij de steun zit dat je er niet bij kan. Omdat het gat daar een sleuf is heb je wat speling, maar een 3 mm sleutel is een "must" om dit moertje aan te spannen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ander zijde was iets eenvoudiger omdat ik wat "ervaring" had opgedaan.

    Dan de voorste ondersteuning van de achterste spatborden. Aan de linker kant gaat dit boven op de houders van de doos die de hydraulische ventielen zal houden. Hier moeten wij ook weer boutjes verwijderen van het tussen frame. (wederom verschil tussen MAN and Arocs)

    [​IMG]

    Hier losjes in elkaar gezet

    [​IMG]

    Uiteindelijke situatie na een beetje friemelwerk.

    [​IMG]

    De rechterkant was dan wel uiterst simpel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2015
  11. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Nu zijn de bladvederen van de voorophanging aan de beurt. De 2 stukjes in het rode kader gaan in plaats van de gewone tussen stukjes, eentje links binnen aan de eerste as en eentje rechts binnen aan de 2de as. Stukjes zijn voor geleiding van de bowden kabel.

    [​IMG]

    De eerste as linkerkant. Onderdelen in order van samenstelling. Ik heb de stuken eruit gewiggeld met een pincet. (zoals je aan de photos kan zien begin ik ook netter en netter te werken! Is nodig bij deze bouw)

    [​IMG]

    De puntjes waar ze vastzaten zijn scherp. Snel even afgevijld met de Dremel.

    [​IMG]


    Hier all de benodigde onderdelen van deze bouwgroep. De 2 lange vijzen en het zwarte blokje onderaan komen van de as verpakking van de aangedreven as. De onderdelen voorzien in de voorophanging zijn deze van de niet aangedreven as.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 2de as

    [​IMG]

    Ophanging linkse kant klaar

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet zeggen dat de afwerking van deze stukjes absoluut geweldig is. Een echt plezier om deze stukjes samen te bouwen.
     
  12. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Nu de achter ophanging.

    De onderdelen:

    [​IMG]

    Klaar voor assemblage. Het zwarte stukje heeft een indent om het kopje van de centrale schroef op te vangen. (de attentie voor detail is ongelooflijk)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze worden tijdelijk opzij gezet. Komen pas terug in spel op bladzijde 17 en we zijn nog maar aan bladzijde 10.

    De voorophanging word nu aan het chassis bevestigd.

    Hier de rechterkant met all onderdeeltjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier een zicht in het chassis. Voor de eerste as ophanging is er een gat in het chassis als accommodatie van het kopje van de schroef.

    [​IMG]

    Bij de 2de as is dit gat niet benodigd omdat dit wordt voorzien in het afstand stukje

    [​IMG]

    Beide kanten bevestigd aan het chassis. Aan de linkse zijde moeten de schroeven omgekeerd geplaatst worden (kopje langs buitenkant) om later niet in de weg te zitten van de stuurstang.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier een detail van de wel zeer nauwe manier waarop sommige stukjes samen passen.

    [​IMG]

    Alle schroefjes van de voorophanging hebben Loctite per instructies.
     
  13. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Weer een verdorie moment! Heb de rechter spatbord steun aan de linker kant gemonteerd en vice versa. Natuurlijk degene die zulk een pijn was.


    [​IMG]

    Zou het so kunnen laten aangezien er maar een steun is voor beide spatborden. De spatborden worden aan elkaar bevestigd in het midden, maar correct is correct ... zodoende ... en ja het was toch wel even vloeken. (diegene met scherpe ogen zullen het verschil in lengte van de boutjes opgemerkt hebben in deze twee photos)

    [​IMG]

    Nu de laatste onderdelen aan het chassis bevestigen zodat het klaar is voor de verf.

    Eén van deze onderdeeltjes is een stukje van het stuurmechanisme. Omdat het sleuven heeft in plaats van gaatjes voor de schroeven leek het me raadzaam tijdelijk all de benodigde onderdelen te plaatsen zodat het wel in de juiste positie zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In plaats en vastgeschroefd met Loctite.

    [​IMG]

    Een volgend onderdeel dat moet geverfd worden is de steunen van de "underfarhschutz" omdate dit een klein bouwpakket, even een volledige run-down van hoe ScaleART zijn product aanlevert.

    Mooi verpakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Komt met meer dan voldoende shroefjes and moertjes. Degen in het rode kader zijn voor een ander model.

    [​IMG]

    Zo gaat het dan tezamen. (wel even opletten er is een linkse en een rechtse kant)

    [​IMG]

    De gaatjes in the aluminium houder konden well doen met een beetje vijlwerk. Niet direct noodzakelijk, maar maakt het wel makkelijker om de boutjes in te steken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even kijken hoe de plaatjes aan de houder worden bevestigd ...

    [​IMG]

    dat gaat toch wat moeilijk worden! Die bout blokkeert de opening.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo even nadenken hoe wij dat gaan doen ...

    [​IMG]

    Een beetje zoeken op het internet bracht mij bij een oudere posting waar men de boutjes vervangt door een met een platter hoofd. Nu dat ga ik hier in Malaysia nooit vinden ... dus gewoon het kopje afvijlen lijkt aangewezen.

    [​IMG]

    En ja dat werkt dus.

    [​IMG]
     
  14. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Bijna gedaan met de onderdelen nodig voor het "lackierfertige Fahrgestell"

    dit zijn de onderdelen voor de bevestiging van de bestuurders cabine aan het chassis. Photos in de rangorde van assemblage. Was wel eventjes concentreren vanwege al de verschillende maatjes van de boutjes

    Hier M2x4

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier M2x5

    [​IMG]

    [​IMG]

    M2x6 en M2x10

    [​IMG]

    De langere schroef is onderdeel van het kantel mechanisme.

    [​IMG]

    Dit is voor bevestiging van bumper. M2x8

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een kant gedaan, de andere kant is spiegelbeeld.

    [​IMG]

    Laatst stuk gaat over het chassis en is onderdeel van het sluiting mechanisme. (M2x6 links en M2x5 rechts)

    [​IMG]

    [​IMG]

    De boutjes in deze foto zijn M2x8 om een idee te geven van hoe gedetailleerd dese stukjes zijn. Het haakje is ter bevestiging van een veertje van het sluiting mechanisme

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al in al dit was een simpele ronde. Wel wat moeilijk om de verschillende stukjes te vinden omdat er zoveel informatie is in de technische tekening.
     
  15. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Nu de hoge luchtdruk tanks

    Schroefjes zijn M2x4 en M2x8 de boutjes M2. Er is een extra van elks

    [​IMG]

    Het kleine roestvrije afstandstukje is nodig vanwege de houder van de voorste spatbord houder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En weeral een fout. Heb de voorste spatbord houder aan de verkeerde kant vast gezet. Het aluminium stuk moet aan de voorkant, niet aan de achterkant.

    [​IMG]

    Gecorrigeerd and je kan zien waarvoor het kleine stukje nodig was.

    [​IMG]

    De lucht tanks zullen later zo gemonteerd worden.

    [​IMG]

    Kant opmerking. De voorste steunen voor de cabine bestaan uit 2 bijna identieke stukken. Het linkse stuk heeft evenwel een bevestiging voor het stuurstang. De rechter heeft dit niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu kunnen we dan eindelijk de spuitbus bovenhalen. Nylon touwtje in de tuin en alles in de zon gehangen zodat het metaal opwarmt. Spijtig genoeg een fatsoenlijke verf te vinden op dit eiland. Enige mat zwart was BBQ hoge temperatuur verf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Redelijk resultaat als zeg ik het zelf. Op het laatste moment nog gedacht om ook de hydraulische cylinders een beurt te geven.

    [​IMG]
     
  16. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    De Rockinger aanhanger koppeling. Heb hier wel wat veel photos, maar dit is werkelijk een prachtig stukje miniatuur techniek.

    Omdat er slechts €26 (zonder BTW) versdhil is tussen manueel en radio controle, besloten voor de RC variant te gaan.

    De stukjes in het rode vierkant is de manuele versie, de rest is wat je krijgt voor je €26.

    [​IMG]

    Hier enkele close-ups van de koppeling

    Links


    [​IMG]


    Rechts - gesloten

    [​IMG]

    Rechts - open (sluit automatisch als de dissel(?) van de aanhanger het plaatje achter raakt. Anders sluiten met het hefboompje onderaan)

    [​IMG]

    Ter verduidelijking hier een link naar een 30 seconden video die ik op YouTube gevonden heb:


    Onderkant - De veer maakt beweging links - rechts mogelijk. Geen beweging mogelijk als de koppeling open staat.

    [​IMG]

    Bovenkant

    [​IMG]

    voorkant

    [​IMG]

    Achterkant - er is schroefdraad getrokken in de gaatjes.

    [​IMG]

    Alles uitgepakt ane het enige wat ik eigenlijk benodigde voor mijn model is de 2 stukjes aangeduid met de pijltjes, de kabel en servo. De rest is voor elke mogelijke variant van ScaleART. Zo heb nu een mooie extra verzameling van schroefjes etc.

    [​IMG]

    Om dit kleine stukje te bevestigen moet de grote handel verwijderd worden

    [​IMG]

    Niet zo eenvoudig. Gebruikte een stukje afval rubber om het metaal te beschermen en een kleine tang.

    [​IMG]

    Het zwarte stuk word op de vierkante uitsparing geperst. Blijkt dat wij een worm schroefje (of is dat een draadstift?) nodig hebben om de kabel vast te zetten.

    [​IMG]

    Gevonden in het buideltje met schroefjes. Dit schroefje is zo klein dat ik geen sleutel heb om het vast te zetten!

    [​IMG]

    Vervolgens de servo houder in het chassis

    [​IMG]

    Omdat de gaten in de koppeling schroefdraad hebben, eerst de schroeven bevestigen (gemakkelijk geschreven niet zo gemakkelijk gedaan)

    [​IMG]

    Dan iedere schroef bijna losdraaien, moer met pincet in plaats houden en schroef terug vast zetten. Geen enkele andere manier gevonden om dit te doen.

    [​IMG]

    Dan even de moer aanspannen met een 3mm sleutel.

    [​IMG]

    Vervolgens de servo and servo hoorn klaarmaken. De kabel tijdelijk bevestigen. Ik heb het onderste stuk van de rubberen steuntjes van de serve afgesneden en de bronzen bushing enkele mm gekort. I vond dat de servo anders veel te hoog in het chassis zat.

    [​IMG]

    Servo in plaats en wat lijm aan de kabel om uitrafelen te voorkomen. De servohoorn is losjes geplaatst tot it tijd heb om de servo te centreren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    Phew, dit is de laatste berichtgeving in deze marathon sessie ... dit brengt me tot de actuele stand van zaken.

    De montage van de kicker ...

    Eerst een overzicht van de onderdelen voor deze unit. Alleen al de verschillend stukjes vinden was een werk and zich. (een mens begint meer en meer georganiseerd te worden bij deze bouw)

    [​IMG]

    Preparatie van de hydraulische elementen

    [​IMG]

    De nipples worden vast gevezen. Alhoewel het handboek er niet om vraagt heb ik wat thread sealant aangebracht.

    [​IMG]

    Dan monteren wij tijdelijk de cylinder aan de ventiel box. Dit maakt het mogelijk om een idee te krijgen van de benodigde lengte van de hydraulische leiding. (deze wordt niet aangegeven in de handleiding, all de andere lengtes wel). Dit moet nu gebeuren omdat het gewoon niet mogelijk zal zijn dit in een later stadium te doen.

    [​IMG]

    Deze foto omdat ik de verkeerde houder genomen had. Men moet één van de lange houders gebruiken hier.

    [​IMG]

    Moest ook de ventielen installeren om de lengte te bepalen.

    [​IMG]

    De leidingen van deze cylinder gaan in de aangeduide positie. De 2 in de cirkel zijn de in en uit van de druk leiding. Spijtig genoeg zijn ze de 4 benodigde 4mm nipples vergeten in mijn bestelling. ScaleART heeft beloofd deze zo snel mogelijk te bezorgen, maar de post kennende hier kan dit to 4 weken duren. Ze hebben intussen ook een update gedaan aan de bestuurders cabine en ze zullen deze stukjes ook meesturen. Heb dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat extra bij te bestellen :)

    [​IMG]

    Lengte bepaald, dan leiding op nipple geschoven en de metalen sleeve.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens de metalen verbinding stang. (deze monteert de omgedraaide kant van wat getoond) - het zwarte stukje onder de cylinder is de bushing die door de opening van de piston zal gaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eigenlijke kicker. Deze moet men over de stang schuiven terwijl deze in het hulp chassis word geschoven. De kicker moet horizontaal gemonteerd zijn als de piston volledig uit is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan schuiven wij dit ensemble in het chassis. (moest wel even de voorziene openingen vrijmaken van verf)

    [​IMG]

    De container van de hydraulische ventielen word met 4 M2x5 vijsjes bevestigd aan de houders. Een van hen is een absolute bron van frustratie.


    [​IMG]

    Hier geïnstalleerd (en de schroef hierboven ook) gezien van links. Heb ook de rubberen bumpers in het tussen frame gezet.
    [​IMG]

    Zicht van rechts. De stang word aan deze kant met een M3x6 inbus in plaats gehouden.

    [​IMG]

    Na installatie zit ik te denken dat het misschien eenvoudiger was geweest om eerst de kicker en stang in het chassis te plaatsen, dan de ventiel box met cilinder en vervolgens de twee stukken aan elkaar te zetten ... hmm.

    Laatste stukje is de diamand plaat aan het deksel vastmaken..

    [​IMG]

    Zo, zover zijn wij dus na 20 dagen sleutelen ...
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2015
  18. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooi verslag :)
     
  19. tricol

    tricol

    Lid geworden:
    9 okt 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    oudkarspel
    ziet er erg mooi uit mooie fotos ook
     
  20. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    121
    Locatie:
    België
    @ Cor & tricol - dank je wel voor het compliment! :) :)

    ===========================================

    Heb dan vandaag toch nog de tijd gevonden om de achterlichten te plaatsen. Het oranje van de richting aanwijzer moet ingekleurd worden. Ik heb Tamiya X-26 gebruikt.

    [​IMG]

    Ik heb deze kit met het KingBus systeem besteld. Zodoende heb ik slecht 2 kabeltjes per LED board. Deze kabeltjes worden verondersteld aan de binnenkant van het chassis te lopen. Er is echter een klein probleempje.

    Deze plug ...

    [​IMG]

    Past niet in deze opening, die dan ook nog gedeeltelijk is geblokkeerd door de verder naar achter gemonteerde speciale cross beam.

    [​IMG]

    Deze stekkers herinnerde mij aan diegene die ik om mijn motorfiets had. Die kon je met wat gefriemel uit elkaar halen. Had wat voeten in de aarde aangezien ze zo klein zijn, maar met wat geduld en een vaste hand kan je de plastiek tab met een naald wat omhoog brengen zodat je de pinnetjes uit kan schuiven.

    Niet iets dat je veel wil doen (eyestrain!) maar gemakkelijkst als je van de top tussen de twee plastiek tabs werkt.

    [​IMG]

    Hier de blote pinnetjes. Ze gaan maar op een manier terug in de plastiek huls. Dat kleine puntje waar het pijltje naar wijst houdt ze vast in de behuizing.

    [​IMG]

    Dit uit de weg, nu moeten we een sleuf maken in de plastiek behuizing voor het kabeltje.

    [​IMG]

    Dan met fijn schuurpapier (ik gebruikte 800 grit) de kantjes van het LED board glad maken zodat het past in de behuizing.

    [​IMG]

    En nu past het perfect.

    [​IMG]

    heb een krimpkous over de draadjes gedaan en een insulator gemaakt van wat oude binnenband. Volgens het papier zou er één bij moeten zitten, maar heb die niet gevonden ... dit werkt ook

    [​IMG]

    Heb de draad dan door de opening in het chassis geleid - daarvoor moest ik wel even de servo verwijderen.
    En met zo gefocust te zijn met de draad in het chassis te voeren heb ik het mijzelf wel moeilijk gemaakt.

    Het was makkelijker geweest eerst de behuizing vast te zetten, dan de krimpkous en dan pas de kabel in het chassis.

    [​IMG]

    Bijkomend probleempje, de voorgeschreven boutjes M2x5 pasten niet!

    [​IMG]

    De voorziene openingen waren te klein voor M2, de M1.6 paste dan weer zeer goed, zodoende heb die dan maar gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stekker weer bevestigd (gemakkelijker beide pinnetjes tezelfdertijd te plaatsen)

    [​IMG]

    Servo weer gemonteerd and de lenzen met 2 componenten lijm vastgelijmd.

    [​IMG]

    Kabeltjes tijdelijk in het frame gestoken.

    [​IMG]

    Eb hier een foto zonder de klemmen

    [​IMG]

    Ik denk dat er nu nog een paar kleinigheden aan het frame moeten bevestigd worden and dan kunnen we aan de assen beginnen.

    Nu hoop ik wel dat deze LEDs nog werken, toen ik even weg ging om de haardroger te nemen hebben onze poesen eventjes met deze stukjes gespeeld! Moesten stuk zijn, heb gemerkt dat degene die nu in de shop zitten veel langere kabels hebben. Om van achter in the vrachtwagen naar voor te geraken heb ik aan mijn zuster in Duitsland gevraagd om bij Pistenking de verleng kabeltjes te bestellen (hier niet te vinden natuurlijk). De verdeel bordjes heb ik bij de bouwdoos gehad.

    Groeten!
    Stephan
     

Deel Deze Pagina