Arrma Outcast/Kraton setup

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Tomberland, 20 jun 2017.

  1. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Hallo allemaal,

    Sinds kort ben ik in het bezit van een Arrma Outcast. In het verleden heb ik een Kraton gehad, dus ik ben bekend met dit platform aangezien de Outcast op het Kraton platform is gebaseerd. Ik heb nog geen meter met de auto gereden, ik wilde hem namelijk meteen upgraden om ervoor te zorgen dat slijtage tot een minimum beperkt blijft. Zo heb ik de volgende upgrades gisteren uitgevoerd aan de auto die ik bij deze graag wil delen voor anderen die een nieuwe Kraton of Outcast hebben gekocht en deze out of the box meteen willen verbeteren:

    - Veren vervangen door Tekno orange TKR6093 aan de voorkant en TKR6083 aan de achterkant. Deze veren zijn een stukje langer dan de stock veren en zijn stugger. Echt een goede upgrade voor de Outcast\Kraton. Wel moet je dan ook nog je schokdemper olie aanpassen om de damping weer goed in verhouding te krijgen. Stock zit er 800cst olie in de voorste schokbrekers van de Outcast, en 600cst in de achterste. Ik heb nu 1000cst olie rondom erin gedaan en de damping is weer helemaal goed. Met de standaard olie dikte in combinatie met de upgrade veren van Tekno kwam de vering wat te snel terug omhoog. Hij werd hierdoor wat bouncy. Met 1000cst is dit weer goed opgelost. Voor mensen die gekozen hebben voor Tekno Yellow veren (zijn iets softer dan de orange) kunnen het beste 800-900cst olie gaan gebruiken denk ik om de damping goed in verhouding te krijgen.
    - Alle diffs heb ik open gemaakt en opnieuw geshimmed naar aanleiding van een Youtube filmpje welke ik had gezien. Hiervoor heb je nodig TD310475 Planetary Gear Shim, en AR709024 Washer 3,5x12,0,15mm. De procedure wordt verder perfect uitgelegd in onderstaand filmpje. Ik heb de olie dikte tevens veranderd in mijn diffs. Ik gebruik nu: voorkant 50.000cst, midden 100.000cst, achter 50.000cst gemengd met 15.000cst. Dus achter is het ongeveer 30.000/40.000 geworden. Dit had ik nog staan en wilde ik eens proberen. Normaal is het beter om niet te mengen, maar gewoon van 1 merk en 1 olie dikte te pakken. Anyway, hieronder het filmpje mbt het shimmen van de diffs:



    Tenslotte heb ik de speed pinion gemonteerd (16T) en de stock pinion (12T) verwijderd. Dit was trouwens nog een hele klus want deze zat vast met rode locktite en kwam niet zomaar los. Ik heb hem eerst met een soldeerbout proberen te verhitten om los te krijgen. Helaas na een minuutje was het nog niet gelukt dus toen heb ik besloten grover geschut in te zetten. Ik heb mijn gas aansteker gepakt en de pinion goed verhit rondom het gaatje waar het stelboutje heeft gezeten. Toen werd de rode locktite eindelijk vloeibaar en kon ik de pinion los maken.

    Ik ben van plan de Outcast te gaan rijden op 4s de eerstkomende tijd . Ik ga de punch setting in de ESC ook nog wat hoger zetten richting 9 of iets daaronder. Ook heb ik nog een T-bone racing bumper in bestelling staan (oorspronkelijk voor de Arrma Typhon die ook heel mooi staat op de Outcast) die hopelijk binnenkort binnen gaat komen. En ik ga de body helemaal verstevigen met glasvezel tape en shoe goo.

    In de toekomst zou ik ook graag een aluminium servo mount willen monteren. Even zoeken waar ik die het beste kan kopen. Ik weet dat GKA customs deze maken, maar er zijn ook andere aanbieders heb ik begrepen. Wanneer iemand tips heeft hoor ik het graag.
     
  2. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
  3. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Gave auto die outcast. Klinkt goed die upgrades.
     
  4. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Inmiddels enkele accu ladingen leeg gereden met de Outcast. Heerlijke auto voor stunts! Hij is wat onstabieler in de bochten dan de Kraton vanwege de kortere wielbasis, maar super uitdagend om mee te rijden hierdoor! De standaard knobby banden zijn fantastisch. Erg goede grip op gras, zand, stenen enz. Zelfs op asfalt, maar daar zijn ze natuurlijk niet voor gemaakt. Ik rij de auto uitsluitend op 4S momenteel, met de 16T speed pinion en de punch setting op 9 ipv 4. Hiermee zijn STANDING BACKFLIPS mogelijk! Dit was absoluut niet mogelijk met de Kraton 4s. Die wilde niet eens een wheelie trekken op 4S kon ik me herinneren. Ik wil niet eens weten wat je kunt doen met de Outcast op 6s :hammer::kwijl: Voorlopig ga ik daar zeker even niet aan beginnen want mijn ervaring is dat 6s erg zwaar is voor je aandrijf lijn en eigenlijk is het teveel power. Zoals ik al zei kun je met deze huidige setup al backflips maken, eindeloze wheelies trekken enz. Het gaat echt hard genoeg. Maar hij kan 6s met gemak aan dus voor degene die tripple backflips wilen maken....het is allemaal mogelijk met de Outcast :koud:

    Het is natuurlijk wel belangrijk om goede lipo's te gebruiken. Ik gebruik Turnigy Nano Tech 5000mah 4S 65-130C, en de nieuwe Turnigy Graphene 6000mah (!) 4S 65C packs. Op het gevoel presteert de Graphene nog beter dan de Nano Tech, maar dat is minimaal. Een kennis van mij zegt altijd dat lipo's na 10x gebruik pas op hun optimale kracht zijn gekomen, dus wellicht na enkele sessies kan ik daar meer over zeggen. Ik heb nu slechts 3 x gereden met beiden packs. Het scheelt natuurlijk wel om lipo packs te gebruiken met een hoge C waarde als je op 4s maximale power wilt en net als mij backflips wilt kunnen maken en hoge en lange wheelies wilt maken. Ik heb geen accu's gebruikt met een lagere C-waarde in de Outcast, maar ik denk dat je dat wel gaat merken in de prestaties. Wheelies trekken kost veel stroom en standing backflips al helemaal. Ik vraag me af of die nog steeds mogelijk zijn bij het gebruik van andere accu's. De Turnigy Graphene 6000mah accu is trouwens wel erg groot voor de Outcast. Hij past net, maar ik zou achteraf misschien voor de Outcast beter de 5000mah versie aanraden. Echter was die op het moment van bestellen niet op voorraad in de EU warehouse, dus heb ik die 6000 gekozen. Het is echt een gigantische blok!

    Inmiddels heb ik nog een upgrade geïnstalleerd: de aluminium servo mount van Voltage Hobbies. Echt een aanrader. Erg mooi gemaakt, en zeer snelle verzending en fijn persoonlijk contact met dit kleine bedrijfje welke vanuit thuis wordt gedraaid. Ik kreeg zelfs een handgeschreven briefje erbij met Thank you for your business! Erg leuk. Ik heb ook hun steering rack besteld (zie website voltage hobbies), maar die installeer ik pas wanneer de stock variant gebroken of gebogen is.

    Na enkele bash sessies met toch wel een paar verkeerde landingen is er eigenlijk nog niets kapot gegaan moet ik zeggen los van de wing (spoiler) die los is gekomen. Een van de schroefjes was los gekomen uit de wing mount. Helaas ben ik daardoor een van de plastic ringetjes kwijt geraakt waarmee de wing op zijn plek wordt gehouden. Deze zijn echter makkelijk te vervangen door een paar fraaie RVS washers zoals op onderstaande foto te zien is

    . Outcast Voltage Hobbies aluminium servo mount.jpg wing reparatie washers.jpg
     
  5. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Nog even een update: Zoals ook op bovenstaande foto te zien is, zit er een zwak stuk in de kap van de Outcast. De achterkant scheurt door na enkele landingen op de kop. Ondanks dat ik de hele kap al verstevigd heb met Shoe Goo en gasvezeltape/stucband. Momenteel ben ik bezig met het experimenteren met enkele materialen om dit zwakke punt extra te versterken.
     
  6. stampede_4x4_vxl

    stampede_4x4_vxl

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    46
    Bedoel je die scheurtjes in t midden aan de achterkant?
     
  7. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Die accu's die je erin hebt zitten. Heb je daarvoor geen aanpassingen moeten doen aan de accubak? Heb een keer zo'n nieuwere turnigy 4s gekocht en die was toen beduidend langer dan het standaard hardcase formaat. Ook fijn om te horen dat die outcast ook leuk rijd met 4s. Niet zo'n zin om 6s te kopen aangezien ik zowel met mijn kyosho mad force (2x2s) en in mijn losi 4s hardcases gebruik. Outcast lijkt mij een leuke auto. Net wat kleiner dan een normale truggy dus past dan nog net onder mijn werktafel.

    Ik las dat arrma onderdelen in het begin slecht leverbaar waren geloof voor de nero. Hoe zit het nu met de outcast i alles fatsoenlijk leverbaar?.

    [​IMG]
     
  8. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Klopt ik bedoel die scheurtjes in het midden aan de achterkant van de body. Door de shoe goo en de glasvezel tape is het doorscheuren tot een minimum beperkt gebleven gelukkig. Maar toch jammer bij een nieuwe body de eerste scheurtjes haha. Zeker nadat ik zoveel werk heb gestoken in het verstevigen van de body.
    Mooie werkplaats! Arrma heeft inderdaad een tijdje moeite gehad met het leveren van onderdelen. Van al hun auto's, dus van 1:10 tot aan 1:8. In het Arrma topic hierop het forum heb ik gelezen dat er een probleem was wegens een faillisement, zie het stukje tekst hieronder welke ik uit dat topic heb gehaald:

    Blijkbaar het bedrijf dat de onderdelen voor hobbico maakte is failliet gegaan,en de mallen van de onderdelen van arrma lagen nog in dat bedrijf,en ze wouden deze niet vrijgeven omdat die weer zeiden dat ze van hun waren.
    Dus hobbico heeft moeten bewijzen voor de rechtbank dat de mallen wel degelijk hun eigendom waren.
    Nu is dit eindelijk allemaal zo goed als in orde, en komen de onderdelen terug op gang. Ze hebben alles terug in vooraad en heb ook zelfs terug een nieuwe servo gekregen in garantie van arrma.
    Nu de invoerder van België is jsp(wat die afkorting is weet ik niet), maar de invoerder voor de benelux wist hij niet,of wou hij niet,dus die moet ik je schuldig blijven.
    Dus arrma zelf zat in de problemen omdat het bedrijf die onderdelen maakte failliet was gegaan,en de mallen niet wou vrijgeven.


    Ik heb gemerkt dat de onderdelen weer op voorraad beginnen te komen bij de leverancier, en de winkels krijgen ook weer van alles binnen. Het is dus weer op gang aan het komen gelukkig! Ik heb zelf 3 Arrma auto's dus ben wel blij dat het weer onder controle is. Anders zit je straks na een mankement weken of zelfs maanden te wachten op nieuwe onderdelen. Dat is nu dus geen probleem meer als het goed is.
     
  9. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Oke goed om te horen. En welke Lipo gebruik je nou precies heb je een linkje. Ik heb in het verleden wel pech gehad met turnigy, zowel de duurdere ultimate als a spec. Blijf vertrouwt bij gens ace maar wil best weer eens ene turnigy proberen aangezien ze helft kosten van een 4s Gens Ace pakket.
     
  10. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Hallo, ik gebruik voor mijn Arrma Outcast en Kraton momenteel onderstaande twee 4S lipo packs van Turnigy:

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-5000mah-4s-65-130c-lipo-pack.html?___store=en_us

    https://hobbyking.com/en_us/graphene-6000mah-4s-65c-w-xt90.html

    Ik heb beide packs slechts 4 keer gebruikt, dus volgens een kennis van mij die veel over lipo's weet zijn ze momenteel nog niet aan hun maximale capaciteit en prestaties gekomen. Dit is ongeveer na 10 keer gebruik. Op dit moment heb ik de indruk dat de Graphene accu nog meer power geeft dan de Nano Tech, maar dat verschil is minimaal te noemen. De Graphene heeft wel een iets langere rij tijd omdat deze een 6000mah accu is tov de 5000mah Nano Tech. Beiden hebben een hoge C-waarde wat natuurlijk altijd goed is voor deze 1:8 schaal auto's die flink wat power vragen. Het zal zich nog moeten gaan uitwijzen welke van de twee op de lange termijn het beste zal presteren. Bijvoorbeeld welke wordt het snelste warm, welke heeft de neiging om bol te gaan staan, welke behoud het langste een zo laag mogelijke interne weerstand enz. Dit kan ik met mijn lader meten namelijk, wat zeker interessant is om bij te houden. De Turnigy Graphene is wel echt HUGE! Zeker omdat deze 6000mah is. Hij past net in de Outcast zonder modificaties. In de Kraton accu bak moet ik echter met de dremel aan de slag om het passend te krijgen. Een stuk van de achterkant moet eruit gefreest gaan worden. Geen idee of en hoe deze accu's passen in bijvoorbeeld de Arrma Senton en Typhon die meer richting de 1:10 schaal neigen.

    Over de Turnigy Ultimate en A-spec heb ik overigens ook slechte verhalen gehoord. Dus die zou ik niet kiezen. De Nano-techs zijn gewoon goed (ik heb ook nog een setje 3S in serie voor in mijn Hobbyking Inception speedboat die ook perfect presteren zonder bolling en dergelijke), en voor zover ik nu kan beoordelen is die nieuwe Graphene serie dus ook prima in orde.
     
  11. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Oh en doe turnigy nano tech paste wel zonder modificatie? Want die is ook groter dan een standaard pack.
     
  12. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Sorry voor de late reactie. De Turnigy Nano Tech 5000mah 4s lipo past zonder problemen (op zijn zijkant) in de accu tray van de Outcast. Ook die enorme Graphene 6000mah past er op zijn zijkant in (ook zonder modificaties). Echter is dat wel echt de max die je kwijt kunt.
     
  13. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Oke dat is mooi, die graphene accu's en grote turnigys pasten namelijk niet in mijn losi.
     
  14. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Ik heb inmiddels ook een Kraton V2 erbij gekocht die ik ook aan het upgraden ben. In mijn Outcast en Kraton komen allerlei aftermarket upgrade onderdelen die ik hieronder zal opsommen.

    http://www.rcspeedshop.nl/index.php?action=article&aid=223026&group_id=10000153&lang=NL (Tekno TKR6093 upgrade stijvere veren voor de voorkant van de Kraton/Outcast. Maakt een wereld van verschil!)

    http://www.rcspeedshop.nl/index.php?action=article&aid=223022&group_id=10000153&lang=NL (Tekno TKR6083 upgrade stijvere veren voor de achterkant van de Kraton/Outcast. Maakt een wereld van verschil!)

    Om de damping van de schokbrekers weer in balans te brengen na installatie van de stijvere veren raad ik aan om 800 tot 1000cst olie te gebruiken in de schokbrekers. Welk merk maakt in feite niet uit. Ik gebruik Hudy. De stock olie is te dun in combinatie met de stuggere veren van Tekno waardoor de auto springerig (bouncy) kan worden.

    http://hot-racing.com/?partnumber=AON1101;c=926 (aluminium diff cups voor het midden differentieel. Reeds ingebouwd in zowel de Kraton als de Outcast en met 500.000cst olie gevuld van Hudy) Meer power naar de achterwielen en minder last van voorwielen die gaan opzwellen (front tire ballooning). Nog meer wheelie power en zeer goede controle in de lucht tijdens het maken van stunts zoals backflips, zeker op 4s. Voor mij een mooie upgrade. Je kan ook 200.000 of 300.000cst proberen wanneer je het diff iets minder wilt sperren.

    https://www.t2shop.de/HUDY-106650-Ultimate-Silicone-Oil-500-000-cSt-50ml (super dikke olie voor het midden diff. Gebruik ik ook in mijn Losi MTXL. Hij lockt je midden diff niet geheel, maar spert je differentieel behoorlijk).

    Wanneer je de diffs toch open hebt liggen om de olie aan te passen naar eigen smaak, raad ik aan om dan meteen deze te shimmen zoals beschreven in het eerste bericht van dit topic. Hiermee kun je problemen met je diff (zoals kapot gedraaide tandwielen enz) tot een minimum beperken. Zeker het midden diff zou ik doen, aangezien hier het meeste kracht op komt. Maar voor en achter kan zeker ook geen kwaad aangezien hier ook aardig wat geweld op komt.

    http://hot-racing.com/?partnumber=AON38A01;c=926 (standaard is dit onderdeel van kunststof gemaakt in de Outcast/Kraton. Aangezien hier een lager in zit welke draait onder hoge toeren vond ik het nuttig om deze te upgraden naar aluminium zodat het lager beter gekoeld kan worden en natuurlijk geeft dit onderdeel ook meer stijfheid).

    https://www.voltagehobbies.com/store/p8/Voltage_Hobbies_Front_Shock_Tower_for_ARRMA_Kraton,_Talion,_and_Outcast.html (ik zit erover te denken om deze te bestellen omdat ik deze erg mooi vind en ze zijn vrijwel onbreekbaar)

    https://www.voltagehobbies.com/store/p9/Voltage_Hobbies_Rear_Shock_Tower_for_ARRMA_Kraton,_Talion,_and_Outcast.html (ik zit erover te denken om deze te bestellen omdat ik deze erg mooi vind en ze zijn vrijwel onbreekbaar)

    https://www.voltagehobbies.com/store/p2/Voltage_Hobbies_Steering_Rack_for_ARRMA_Kraton,_Talion,_Typhon,_Senton,_and_Outcast_.html (reeds geïnstalleerd in de Arrma Outcast). Nog geen problemen gehad met het standaard steering rack (de rode) maar die is wel een stuk dunner dan deze in elk geval. Sommige bashers hebben het voor elkaar gekregen om de stock variant te buigen. Dat zal met deze niet snel meer gebeuren.

    https://www.voltagehobbies.com/store/p3/Voltage_Hobbies_Servo_Mount_for_ARRMA_Kraton,_Talion,_Typhon,_Senton,_and_Outcast.html (Deze heb ik reeds op mijn Outcast zitten, maar wil ik ook voor de Kraton gaan bestellen. Onmisbaar onderdeel! De kunststof servo mount heeft veel te veel flex. Dit is slecht voor je servo, en hiermee stuur je niet zo strak als met deze aluminium upgrade. Natuurlijk is die van GKA Custom Parts net zo goed, echter heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee.

    (ik heb zelf skid plates gemaakt voor mijn Arrma Outcast en Kraton van aluminium traanplaat materiaal, zie deze Youtube video.

    http://www.rpmrcproducts.com/shop/b...kid-plate-for-the-arrma-kraton-durango-dex8t/ (deze heb ik besteld voor mijn Arrma Kraton. Op de Outcast heb ik een T-bone racing Typhon front bumper zitten. Een goede bumper is onmisbaar naar mijn mening op deze auto's als je er hard mee gaat bashen. Mocht je voor de T-bone racing Typhon bumper gaan dan moet je wel nog even onderdeel AR330230 mee bestellen. Je hebt de mini bumper van de Kraton nodig onder de T-bone racing Typhon bumper om de lege ruimte op te vullen. De stock bumper van de Outcast is te groot hiervoor. Ik raad de T-Bone racing Thrasher V2 Kraton front bumper af omdat deze veel te groot is en als een taartschep vaak de grond raakt en daardoor af kan scheuren van de schroeven. Omdat T-bone racing levenslange garantie biedt op hun producten krijg je dan wel weer een nieuwe opgestuurd, maar die Kraton bumper is gewoon veel te groot. Dus ik raad de T-bone racing Typhon bumper aan of de RPM bumper van deze link.

    (bushings in de stuurinrichting vervangen voor lagers)

    Tenslotte was ik van plan om ook nog een tower to tower brace te gaan maken nav enkele filmpjes op Youtube die hierover rond gaan. Maar ik heb besloten hier toch vanaf te zien nav het advies van Voltage Hobbies op hun site, zie hieronder:

    *NOTE
    We don't recommend the use of a "tower to tower brace" as it makes the shock towers and gearbox cases more likely to bend/break under hard impacts/crashes, the reason is most of the energy gets transferred directly to those two parts. We've tested out a tower to tower brace and it does lead to broken gearbox cases and bent shock towers from our testing. Even high-grade aluminum or carbon fiber shock towers are still prone to bending or snapping (it takes a lot more force for it to happen, but it does).
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2017
  15. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Nog een upgrade die ik heb besteld voor de Kraton V2 en Outcast:

    http://www.ebay.com/itm/Original-Ho...nk-5V-for-RC-1-8-Car-4465-Motor-/261983406928

    De mijne heb ik van Aliexpress besteld overigens, daar was hij iets van 8 euro met gratis verzending. Deze heat sink is net iets te groot voor de BLX motor in de Kraton V2 en Outcast, maar als je hem lichtelijk op maat buigt dan sluit hij mooi strak om de motor.

    Zie ook onderstaand youtube filmpje:

     
  16. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Gevoelsmatig zou ik eerder een paar tandjes met de pinion omlaag gaan dan middels een fan oververhitting tegen te gaan. Dat lijkt mij beter voor de motor.
     
  17. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Dat ben ik normaal gesproken helemaal met je eens. Zeker als de motor temperaturen aan tikt van 70-80 graden of zelfs hoger. Dan moet je dat probleem niet gaan oplossen met een fan, maar gewoon een tandje lichter op de pinion. Echter rijdt ik mijn Outcast momenteel slechts op 4s en komt de motor niet boven de 55 graden. In feite heb ik dus geen oververhitting probleem. Een zo koel mogelijke motor is echter altijd beter, waardoor ik ook niet meer hoef te wachten tussen het wisselen van lipo packs tot de motor een beetje is afgekoeld. Deze ventilator heb ik voor 8 euro ongeveer via Aliexpress gekocht dus een bult kun je er niet aan vallen. De Traxxas X-Maxx komt zelfs vanuit de fabriek met dubbele fan op de motor geïnstalleerd. Baat het niet, dan schaadt het niet zou ik in dit geval zeggen. Niet perse noodzakelijk in mijn geval dus, wel goed voor de motor om hem zo koel mogelijk te houden. Mocht ik dan een keer op 6s gaan rijden helpt de ventilator dan zeker ook mee om de motor zo koel mogelijk te houden.
     
  18. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Ah inderdaad kan geen kwaad voor die 8 euro
     
  19. ARRMA NOTORIOUS

    ARRMA NOTORIOUS

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Eindhoven
    @ Tomberland. Vette wagen en aanpassingen.
    Ik heb een vraag en hopelijk ben ik bij jou, of anders op dit forum bij iemand anders, aan het juiste adres.

    Ik ben van plan om als eerste elektro rc auto de nieuwe Arrma Notorious 6S BLX aan te schaffen.
    De keus van automerk en type heb ik dus al gemaakt, maar ik heb weinig verstand van welke Lipo accu ik het beste kan kiezen.
    Ik wil het liefst beetje hoge mah waarde zodat ik lang kan blijven rijden, en hoge C waarde voor voldoende power als daar om gevraagd wordt.
    Lipo 6S vind ik om mee te beginnen beetje overdreven, maar Lipo 4S lijkt me mooie keus. Maakt het overigens nog uit als je kiest voor 1 maal 4S Lipo of 2 maal 2S Lipo? Verschillen?

    Op de Arrma website staat dat de maximale afmetingen voor de accu hetzelfde zijn als bij de Arrma Outcast (namelijk 158x48x70mm).
    De afmeting van de Graphene 6000mah die in dit onderwerp omschreven wordt is echter groter, namelijk 168x69x34mm. Klopt het dan wel dat deze past? Zonder aanpassingen te doen?

    Maakt het overigens nog veel uit dat deze accu geen hardcase is? M.b.t. duurzaamheid bedoel ik dan....

    Zijn er nog accu's met hogere mah waarde dan 6000mah, en is dit er ook in Lipo 2S?

    En tot slot, nog advies voor welke acculader?

    Bedankt alvast voor de hulp, en zodra ik advies heb gekregen, dan ga ik alles zo snel mogelijk aanschaffen!

    https://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/notorious/blx
     
  20. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Hoi,

    Goede keuze wat betreft die Arrma Notorious lijkt me. Het is in principe een Arrma Outcast met een paar subtiele wijzigingen. Vooral de body springt in het oog als de grootste wijziging. Ik vind het een erg mooie body, maar vind de oranje Outcast kap ook nog steeds erg gaaf. Een goede keuze dus, daar ga je zeker veel plezier mee beleven. Out of the box is dit al een erg goede auto, maar met een paar upgrades op essentiële punten is het een BEEST en super duurbare auto. Maar goed ook want de onderdelen zijn praktisch niet te krijgen van Arrma op dit moment. Echt waardeloos. Dit gaat wel weer op gang komen heb ik gehoord maar op dit moment vindt je alleen onderdelen in Amerika via Ebay. Daarom bestel ik daar maar rechtstreeks. Gelukkig gaat er dus weinig kapot, dus heb ik er nog weinig last van gehad.

    Met betrekking tot je vraag over de lipo's: Ik rij zelf met 5000MAH Turnigy Nano-Tech 65-130C lipo's van Hobbyking en Turnigy Graphene 6000MAH packs. Dit zijn beiden zogenaamde soft pack lipo's, dus geen hardcase plastic omhulsel. Dit maakt niets uit. Ik zou wel adviseren als je toch bij Hobbyking gaat bestellen om een paar van die goedkope siliconen hoesjes mee te bestellen voor om je lipo's. Dat beschermd net wat beter tegen krassen en stoten. Groter dan 6000mah zou ik zelf niet gaan. Een Turnigy 6000mah Graphene pack is echt een bakbeest, en past net in de Outcast op zijn zijkant. Nog veel groter gaat denk ik niet meer passen en daarnaast wil je het gewicht ook een beetje binnen de perken houden. Met die 6000mah kun je toch al gauw 20-25 minuten rijden afhankelijk van hoe je rijdt natuurlijk en op welke ondergrond dat je rijdt.

    Ik rijd de Outcast vrijwel uitsluitend op 4S. Meer dan genoeg power met een 16 of 17T pinion. Ik heb er zelfs nog een snellere motor in geïnstalleerd (Leopard 2200kv tov van de standaard 2050kv) waardoor die per volt meer toeren maakt en dus op 4S nog wat sneller en uitdagender is. Echter is de Outcast/Notorious met de standaard BLX motor die in de auto geleverd wordt ook al super snel. Die paar extra KV maakt geen wereld van verschil. Op 6S is deze auto niet meer te houden vind ik zelf vanwege het kortere chassis. Een Arrma Kraton is weer een ander verhaal. Die vindt ik op 4S soms zelfs wat saai en op 6S precies goed. Wel slijt op 6S alles aanzienlijk sneller dus hou daar rekening mee mocht je ooit op 6S overstappen. Als je toch op 4S wilt gaan rijden, en verder geen 2S lipo's nodig hebt voor andere RC's, dan zou ik altijd adviseren om één 4S pack te kopen ipv 2 x 2S. Zodoende heb je minder kabels en minder weerstand en gaat er dus nog meer power naar de ESC en motor. Daarnaast is het ook handiger aansluiten en sneller. Ook met laden minder gedoe. Je hoeft maar 1 accu te laden ipv 2 losse.

    Op het gebied van laders is er natuurlijk veel te koop. Het moet uiteraard een echte lipo lader zijn. Als je naar de budget laders gaat kijken dan kom je al snel uit op de Imax B6 of een Yellow RC Easy Charge. Ik heb zelf een goedkope lader en een dure lader. De goedkope lader is deze van Aliexpress. Hiermee kun je twee accu's tegelijk laden:
    https://www.aliexpress.com/item/Ult...lgo_pvid=24a7d224-bf0b-4cac-8b24-919a20915f4b

    Daarnaast heb ik nog een Dymond Duo Touch lader die 2 x 200watt power heeft en naast het luxe touch screen ook de interne weerstand van lipo's kan meten en dergelijke. Dat kan interessant zijn, maar je hoeft zeker niet meteen zoiets aan te schaffen wanneer je net begint met de hobby. Succes!!
    https://www.trxxs-winkel.be/dymond-dymond-duo-touch-acdc-2x-200-watt-lader-p-8420.html
     

Deel Deze Pagina