Arrma Typhon Mega 550 Upgraden, zinvol?

Een paar maanden geleden had mijn zoon genoeg gespaard om een RC-auto te kunnen kopen.

Het werd een Arrma Typhon 4x4 Mega. De doos beloofde max 48km/u en hij ziet er natuurlijk heel stoer uit. En voor mij was het ook wel belangrijk dat de onderdelen goed te onderhouden en te vervangen zijn. Ook vind ik het zelf wel gemakkelijk dat de accu nimh is. Qua onderhoud lijkt me dat in elk geval wel veel makkelijker.

Alleen stelt de auto ons toch wel teleur. Voor mijn zoon gaat het dan vooral om de snelheid maar wat mij betreft is de auto vooral ook heel slecht te controleren. De auto stuurt heel nerveus. Gewoon een beetje bijsturen is er niet bij.

Als ik op de website van Arrma kijk dan zie ik bij de 3S BLX-variant van de Typhon een heleboel andere onderdelen.
Ondermeer:
  • ESC (BLX100 ipv Mega 550)
  • Motor (Spectrum 3660 ipv Mega 550 12 turn)
  • Zender/ontvanger (SLT3 ipv standaard STX2)
  • Servo (S651 ipv standaard ADS-5)
Als ik die lijst zie, vraag ik me af of hij compleet is en of het zin heeft om deze onderdelen te vervangen of dat het dan zinniger is om de wagen te verkopen en een Typhon 3s op Marktplaats ofzo te scoren.

Overigens zie ik dat de nieuwe versie van de Typhon Mega 550 een andere zender en servo heeft. Misschien heeft dit iets te maken met onze ervaringen met betrekking tot de bestuurbaarheid?
 
probeer eens op 2s lipo te rijden ipv nimh, dit maakt al een enorm verschil!

ben je dan nog niet tevreden kun je een brushless set overwegen aan te schaffen.

je zenderset zal niet veel verschil maken, staat je stuuruitslag etc wel goed op je zender?
 
probeer eens op 2s lipo te rijden ipv nimh, dit maakt al een enorm verschil!

Is het? De auto lomt volgens de manual met een 8.4v accu. Overigens als je naar een LiPo gaat zou je ook een andere lader moeten hebben.

Maar de genoemde verschillen zullen niets aanpassen aan de nerveusiteit van het stuurgedrag, gezien de extra vermogen alleen maar ernstiger. Je zult daarin meer met de setup van de auto moeten spelen. Een hadig document op dat gebied is de "Hudy offroad setup book" die vrij te downloaden is.

Maar als de zender een D/R functie kent kan je het wel minder maken.
 
Is het? De auto lomt volgens de manual met een 8.4v accu. Overigens als je naar een LiPo gaat zou je ook een andere lader moeten hebben.

Maar de genoemde verschillen zullen niets aanpassen aan de nerveusiteit van het stuurgedrag, gezien de extra vermogen alleen maar ernstiger. Je zult daarin meer met de setup van de auto moeten spelen. Een hadig document op dat gebied is de "Hudy offroad setup book" die vrij te downloaden is.

Maar als de zender een D/R functie kent kan je het wel minder maken.


tussen 7.2v nimh en 2s lipo zit een bult verschil inderdaad. 8.4v nimh heb ik nergens teruggelezen. maar volgens mij kan je weinig afstellen aan de typhon mega.
mocht dat wel zo zijn dan is wat Roelof post een handig document.
 
Back
Top