Hallo medevliegers, Ik heb een Art-Tech Cessna 182 en wil hiermee het vliegen onder de knie krijgen na veel tijd te hebben besteed aan de simulator. Ik gebruik deze in combinatie met een Detrum Gavin 6c transmitter en een Detrum RXC7 receiver. Ik heb dus 4 kanalen: ESC; Rudder; Elevators; Ailerons maar krijg ze niet op een juiste manier ingesteld dat ze te allen tijde doen wat ze moeten doen. Alles werkt, echter kan ik met de ailerons alleen sturen. Naar mijn mening moet je ze ook tegelijk naar boven en beneden (dus parallel aan elkaar) kunnen bewegen. Nu krijg ik dit niet voor elkaar. Klopt het dat dit wel mogelijk moet zijn? En zoja, hoe stel ik dit in in mijn transmitter? Ben al door alle menu's gegaan maar ik kan het niet vinden. Help me de lucht in Alvast bedankt voor jullie hulp! Groet Stefan
Nou, nee, dat moet dus NIET.... Aillerons sturen alleen de rol. Tegelijk naar boven of naar beneden, het wordt wel eens gedaan als een soort van luchtrem/stoorklep/landingsklep, maar nodig is het beslist niet, en gebruikelijk ook niet echt.
Thanks dan zit ik dus toch verkeerd. Dat laatste dacht ik inderdaad dat dit beslist moest werken voor bijv lastigere weersomstandigheden.
Als het je eerste kistje is, zou ik hem laten invliegen door een ervaren vlieger. Ik heb er ook zo eentje gehad en ze gaan knetterhard.
Aillerons als flaps gebruiken, kan wel als het toestel er voor ontworpen is qua vleugelgeometrie, en dat is die Cessna niet. En dan gaat het bepaalde nadelen krijgen als je dat dan toch probeert, want met uitgedraaide "flaps" kan de besturing over de langsas (ailleronfunctie) opeens uitermate grillig gaan reageren: Die aillerons zitten aan de uiteinden van de vleugel, en dat is nu net het LAATSTE stukje wat je wilt dat de overtrek begint, maar door aillerons als flaps te gebruiken, word dat juist het EERSTE stukje wat overtrekt. Flaps gebruik je om langzamer te kunnen vliegen, en dus "dichter tegen de overtrek aan". Het gevolg is dat met uitgedraaide flaps (misbruikte aillerons) en lage vliegsnelheid, bij stuuruitslagen op rolfunctie, zodra je ook maar iets teveel stuurt, je toestel venijnig overtrekt over een vleugeltip, en je stuurt bijvoorbeeld rechts maar je kist rolt plotseling oncorrigeerbaar linksom en klapt de grond in. Vraag me niet hoe ik dat weet.... Over het algemeen zijn toestellen met strip-aillerons beter geschikt voor dit soort streken, maar vliegtuigen met aillerons aan de tips, moet je beslist niet proberen de aillerons als flaps te gebruiken.