C
cybermaus
Guest
Hi,
Als geheel beginner en onbekende met de materie zit ik al een paar avonden te lezen. Maar ik heb toch wat vragen, waarvan ik hoop dat iemand wat tijd wilt nemen om te beantwoorden.
Ten eerste the Cessna zelf. Zoals de titel vermeldt een Art-Tech Cessna 182 brushed 4-ch (4Ch zender, 6Ch receiver 2.4GHz)
Alhoewel gebrek aan ervaring zonder meer de belangrijkste oorzaak van de problemen is, heb ik het idee dat het hoogteroer slecht werkt en/of het constant omhoog gaat. Alle vluchten beginnen (en eindigen) met het recht omhoog willen gaan, zelfs met volledig tegenroer, waarna het natuurlijk overtrekt en zich de grond in boord.
Het roer is gekontroleerd en werkt en alhoewel de uitslag niet uitzonderlijk groot is, komt hij boven en onder de middenstand. Dus ik zou verwachten dat het toestel niet zo sterk zou mogen optrekken. Ik heb ergens gelezen dat dit waarschijnlijk door een CG (centre of gravity) komt dat te ver naar achteren ligt, wat natuurlijk logisch is. Maar voor ik het vliegtuig ga verzwaren, als iemand andere tips heeft.....
Als tweede het motervermogen. Dit lijkt wat laag. Er is een lange aanloop nodig voor hij de lucht ingaat. Het is een 8.4V NiMH battery met een brushed moter. Hetzelfde brushed model schijnt ook met 9,6V NiMH geleverd te worden. Kan iemand dit bevestigen? Dat zal dan ook wel de reden voor het mager vermogen zijn. Natuurkunde leert mij dat meer spanning meer stroom betekent, en dus het kwadraat meer aan vermogen. (Dus dezelfde moter op 8.4V heeft maar 70% vermogen dan op 9.6V)
Ik heb ergens gelezen dat de ESC van dit model tot 14V mag hebben. Het vervangen van de 8.4/9.6NiMH met een 11.1V Lipo zal de levensduur wel bekorten, tenzij je niet altijd full throttle gaat. Heeft iemand hiermee ervaring?
Ook zou ik graag willen weten hoe de aansluiting met servo's is. Ik denk te begrijpen dat Servo's meestal op 4.8V of 6V werken. Mag ik daaruit afleiden dat de ESC niet alleen de stuurstroom regeld, maar ook de uitgaande spanning naar de ontvanger terugregeld naar 6V? Of doet de ontvanger dat zelf?
Wat zou eigenlijk de reden zijn om servo's of 4.8V aan te sturen als ze ook 6V kunnen hebben? Besparing van energie? Het lijkt mij dat de snellere en krachtigere reactie van 6V te verkiezen is, tenzij er erg veel energie verloren gaat.
Een boel vragen, sorry, maar ik zou wat hints appricieren. Ik vermoed, na veel lezen, de meeste antwoorden wel, maar een bevestiging of ontkrachting kan goed zijn.
Bedankt.
PS: overigens gaat dit over het toestel van mijn jonge neefje, die van eigen geld dit gekocht heeft. Ik probeer hem wat te helpen, en alhoewel ik wel van electronica afweet is het hier toch wat van de lamme helpt de blinde......
Als geheel beginner en onbekende met de materie zit ik al een paar avonden te lezen. Maar ik heb toch wat vragen, waarvan ik hoop dat iemand wat tijd wilt nemen om te beantwoorden.
Ten eerste the Cessna zelf. Zoals de titel vermeldt een Art-Tech Cessna 182 brushed 4-ch (4Ch zender, 6Ch receiver 2.4GHz)
Alhoewel gebrek aan ervaring zonder meer de belangrijkste oorzaak van de problemen is, heb ik het idee dat het hoogteroer slecht werkt en/of het constant omhoog gaat. Alle vluchten beginnen (en eindigen) met het recht omhoog willen gaan, zelfs met volledig tegenroer, waarna het natuurlijk overtrekt en zich de grond in boord.
Het roer is gekontroleerd en werkt en alhoewel de uitslag niet uitzonderlijk groot is, komt hij boven en onder de middenstand. Dus ik zou verwachten dat het toestel niet zo sterk zou mogen optrekken. Ik heb ergens gelezen dat dit waarschijnlijk door een CG (centre of gravity) komt dat te ver naar achteren ligt, wat natuurlijk logisch is. Maar voor ik het vliegtuig ga verzwaren, als iemand andere tips heeft.....
Als tweede het motervermogen. Dit lijkt wat laag. Er is een lange aanloop nodig voor hij de lucht ingaat. Het is een 8.4V NiMH battery met een brushed moter. Hetzelfde brushed model schijnt ook met 9,6V NiMH geleverd te worden. Kan iemand dit bevestigen? Dat zal dan ook wel de reden voor het mager vermogen zijn. Natuurkunde leert mij dat meer spanning meer stroom betekent, en dus het kwadraat meer aan vermogen. (Dus dezelfde moter op 8.4V heeft maar 70% vermogen dan op 9.6V)
Ik heb ergens gelezen dat de ESC van dit model tot 14V mag hebben. Het vervangen van de 8.4/9.6NiMH met een 11.1V Lipo zal de levensduur wel bekorten, tenzij je niet altijd full throttle gaat. Heeft iemand hiermee ervaring?
Ook zou ik graag willen weten hoe de aansluiting met servo's is. Ik denk te begrijpen dat Servo's meestal op 4.8V of 6V werken. Mag ik daaruit afleiden dat de ESC niet alleen de stuurstroom regeld, maar ook de uitgaande spanning naar de ontvanger terugregeld naar 6V? Of doet de ontvanger dat zelf?
Wat zou eigenlijk de reden zijn om servo's of 4.8V aan te sturen als ze ook 6V kunnen hebben? Besparing van energie? Het lijkt mij dat de snellere en krachtigere reactie van 6V te verkiezen is, tenzij er erg veel energie verloren gaat.
Een boel vragen, sorry, maar ik zou wat hints appricieren. Ik vermoed, na veel lezen, de meeste antwoorden wel, maar een bevestiging of ontkrachting kan goed zijn.
Bedankt.
PS: overigens gaat dit over het toestel van mijn jonge neefje, die van eigen geld dit gekocht heeft. Ik probeer hem wat te helpen, en alhoewel ik wel van electronica afweet is het hier toch wat van de lamme helpt de blinde......
Laatst bewerkt door een moderator: