Art-Tech Cessna 182 brushed, veel vragen...

• Topicstarter Topicstarter cybermaus
  • Startdatum Startdatum
C

cybermaus

Guest
Hi,

Als geheel beginner en onbekende met de materie zit ik al een paar avonden te lezen. Maar ik heb toch wat vragen, waarvan ik hoop dat iemand wat tijd wilt nemen om te beantwoorden.

Ten eerste the Cessna zelf. Zoals de titel vermeldt een Art-Tech Cessna 182 brushed 4-ch (4Ch zender, 6Ch receiver 2.4GHz)

Alhoewel gebrek aan ervaring zonder meer de belangrijkste oorzaak van de problemen is, heb ik het idee dat het hoogteroer slecht werkt en/of het constant omhoog gaat. Alle vluchten beginnen (en eindigen) met het recht omhoog willen gaan, zelfs met volledig tegenroer, waarna het natuurlijk overtrekt en zich de grond in boord.

Het roer is gekontroleerd en werkt en alhoewel de uitslag niet uitzonderlijk groot is, komt hij boven en onder de middenstand. Dus ik zou verwachten dat het toestel niet zo sterk zou mogen optrekken. Ik heb ergens gelezen dat dit waarschijnlijk door een CG (centre of gravity) komt dat te ver naar achteren ligt, wat natuurlijk logisch is. Maar voor ik het vliegtuig ga verzwaren, als iemand andere tips heeft.....

Als tweede het motervermogen. Dit lijkt wat laag. Er is een lange aanloop nodig voor hij de lucht ingaat. Het is een 8.4V NiMH battery met een brushed moter. Hetzelfde brushed model schijnt ook met 9,6V NiMH geleverd te worden. Kan iemand dit bevestigen? Dat zal dan ook wel de reden voor het mager vermogen zijn. Natuurkunde leert mij dat meer spanning meer stroom betekent, en dus het kwadraat meer aan vermogen. (Dus dezelfde moter op 8.4V heeft maar 70% vermogen dan op 9.6V)

Ik heb ergens gelezen dat de ESC van dit model tot 14V mag hebben. Het vervangen van de 8.4/9.6NiMH met een 11.1V Lipo zal de levensduur wel bekorten, tenzij je niet altijd full throttle gaat. Heeft iemand hiermee ervaring?

Ook zou ik graag willen weten hoe de aansluiting met servo's is. Ik denk te begrijpen dat Servo's meestal op 4.8V of 6V werken. Mag ik daaruit afleiden dat de ESC niet alleen de stuurstroom regeld, maar ook de uitgaande spanning naar de ontvanger terugregeld naar 6V? Of doet de ontvanger dat zelf?

Wat zou eigenlijk de reden zijn om servo's of 4.8V aan te sturen als ze ook 6V kunnen hebben? Besparing van energie? Het lijkt mij dat de snellere en krachtigere reactie van 6V te verkiezen is, tenzij er erg veel energie verloren gaat.

Een boel vragen, sorry, maar ik zou wat hints appricieren. Ik vermoed, na veel lezen, de meeste antwoorden wel, maar een bevestiging of ontkrachting kan goed zijn.

Bedankt.

PS: overigens gaat dit over het toestel van mijn jonge neefje, die van eigen geld dit gekocht heeft. Ik probeer hem wat te helpen, en alhoewel ik wel van electronica afweet is het hier toch wat van de lamme helpt de blinde......

Laatst bewerkt door een moderator:
Met 8 cellen heb je inderdaad meer vermogen dan met 7 cellen. 15% meer spanning en daardoor ook 15% meer stroom. Komt neer op 20% meer vermogen.
(Ik spreek over aantal cellen, want de nominale spanning wijkt toch altijd af.)
De borstelmotor is inderdaad niet ontzettend sterk, maar 3S lipo zal wat teveel zijn. Dat komt overeen met 10nimh. De motor zal een korte levensduur hebben door overbelasting van magneten en koolborstels.

De regelaar levert ook 5V (of zoiets) voor de ontvanger en servo's. Wordt BEC genoemd (Battery Elimination Circuit).
5V is goed geboeg. zeker voor zo'n schuimpje. Voor grote toestellen wordt wel 6V gebruikt.

Zwaartepunt heel belangrijk. kijk in de documentatie. Zou ongeveer bij dikste punt van de vleugel moeten liggen.

Hopoelijk ten overvloede:
Gaat je hoogteroer wel de juiste kant op? Stuur je wel de juiste kant op?
Als je knuppel naar je toe haalt, dan moet het roer omhoog en gaat de neus omhoog.
Als je duwt, moet het roer naar beneden en ga je duiken.

Heb je de accu wel snel geladen net voor je gaat vliegen?
De accu langzaam laden (kleine stroom in 12 uur) een paar dagen voor je gaat vliegen geeft een luie accu.

Hopelijk ten overvloede:
Gaat je hoogteroer wel de juiste kant op? Stuur je wel de juiste kant op?
Als je knuppel naar je toe haalt, dan moet het roer omhoog en gaat de neus omhoog. Als je duwt, moet het roer naar beneden en ga je duiken.
Advies is nooit ten overvloede, maar inderdaad, dit hadden we toch al wel beredeneerd.

Heb je de accu wel snel geladen net voor je gaat vliegen? De accu langzaam laden (kleine stroom in 12 uur) een paar dagen voor je gaat vliegen geeft een luie accu.
Dat zou ermee te maken kunnen hebben, we hebben geen overvloed aan laders beschikbaar, alleen de kleine muur-plug die erbij zat. Met een "luie" accu bedoel je een die wel de energie, maar niet de stroom/het vermogen kan leveren?

De moter stuk bij 11.1V? Ja, maar ik heb al wel door dat *als* mijn neefje besluit meer geld weg te brengen, zoals bijvoorbeeld naar een fatsoenlijke lader, dat hij dan beter in Lipo gaat denken. En dus is het "opmaken" van deze moter niet meer zonde dan hem meteen ongebruikt in de kast te leggen.

Ik heb al gezien dat een 11.1V Lipo met 'balanced' lader niet veel meer dan €35 kost. Een verdere 'upgrade-set' voor dit model (brushless moter+nieuwe prop+ESC) kost nog eens €45).

Maar dat is allemaal mischien te ver vooruit gedacht als we niet eerst het toestel fatsoenlijk stabiel krijgen. Ik ga er toch vanuit dat het eigenlijk met alles in de middenstand redelijk rechtuit zou moeten vliegen.

Het vlieggedrag dat ik hier lees is consistent met een staartlastig zwaartepunt. Dit in combinatie met een zwakke motorisering geeft een lastig / niet te besturen kist.

Ik heb zelf de Sky Artec 182 van HK - wordt std brushless geleverd voor een heel prettige prijs, en dat ding klimt bijna loodrecht omhoog. Een lekker donderjaag kistje dat het bij windkracht 5 ook nog prima doet. Maar er moest wel gewicht in de neus, en zo zijn er meer tips, zie:

_fFN359koLk[/media] - Good, bad and ugly landings - Cessna 182 with modified UC

Ik heb veel mooiere kisten, maar de prijs - pret verhouding van dit ding is onverslaanbaar :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,
ik heb me juist geregistreerd op dit forum.
Heb eergisteren een Cessna 128 van Art tech gekocht ,
is dit een goede keuze?
Het is men "1 ste" vliegtuig, (heb al een paar kleine prutsvliegtuigjes gehad en ook de wingdragon slowflyer van arttech ).
Wil iemand mij tips geven om te vliegen, landen en opstijgen.?.
Mvg Thomas

ik heb zelf een art tech decathlon eerst lukte het mij ook niet komt omdat je accu niet vol genoeg is maar nu vliegt hij.

Back