Art Tech SU-27 EDF

Nou zijn er twee uitvoeringen zo ver ik weet,.een oude en een nieuwe.

Een met borstel loze motoren en 11.1V 2200 Lipo en een 4C 2.4Ghz zender set in Russian Knights painting.

20079514238775.jpg

SuWarrior2.jpg

En een met gewone met [denk] S400/450 motoren,.[kan het niet meer na lezen, heb de doos en specs al weg gebonjourt],.en dan daar bij een 11.1V 1800 Lipo en een 4C 35Mhz zender set,.kaal in het wit met wat blauwe streepjes.

o_kuva.jpg

Ik dacht heel even bij aanschaf dat ik de bl versie had maar ik heb dus de oude versie.
Achteraf gezien beter omdat de Ghz zender niet echt een meerwaarde heeft gezien ze net zo belabberde bereik als de Mhz versie.
En de erg lichte bl motoren die deze uitvoering heeft zijn wel een verbetering in vliegtijd maar niet heel veel in prestaties.
Dit heb ik uitvoerig na kunnen lezen op de verschillende forums omdat je toch even gaat spitten voor info over zo een kist,.wat zijn de zwakke punten en wat de sterke en waar moet je op letten en wat kan beter,..of misschien een leuke mod of zo,.
Deze Van Mike Powers is wel erg cool en erg interessant gezien ze functionaliteit.
Een werkende air brake voor de SU-27

eUnFrnh8K9A[/media] - Air Brakes on a RC Jet? Pt 1/2 (see sidebar)

In het algemeen waren die dingen zonder het internet me wel duidelijk en heb ik het een en ander veranderd.
Eerste wat gelijk de prullenmand in kan is de bij geleverde lijm, als ik piep wil plakken is het UHU Por of Epoxy.
In dit geval het laatste omdat ik ,m toch op kort termijn wil gaan ombouwen voor bl motoren dus sterk wil hebben.
Voor dat ik dat gedaan had heb ik eerst beide vleugel delen versterkt met een 3mm koolstofvezel staafjes.
Deze daarna met Epoxy in de romp gehangen,.de kit bestaat maar uit een paar bouw delen maar heb toch wel eerst even alles getest voor dat ik daar aan begon.

De horizontale en verticale staart vinnen moesten met wat lijm en ieder twee schroefjes vast gezet worden,.daar doe ik dus niet aan gezien het prut schoefjes zijn en heb dus ook deze vinnen over de hele lengte met epoxy vast gezet.
Eigenlijk waren ze ook rijp om verstevigd te worden met koolstof maar dat kan later zonder te veel te slopen ook makkelijk nog.
Ik wilde eerst zo eens proberen te vliegen en zo veel mogelijk gewicht nog zien te besparen.
Het is zoiezo een erg makkelijk toegankelijke kist qua set up,.
De servo's zijn er zo weer uit te wippen de motoren zijn door middel van twee stripjes weg te halen binnen een minuut toegankelijk en dus te verwijderen voor bl's.

De stuurvlakken/roeren zaten met een soort tape stripje vast en die heb ik ook gelijk weg gehaald omdat het niet echt een sterke indruk op me maakte.
Ik gebruik zelf al jaar en dag inpak tape voor,.gewoon die doorzichtige brede rollen.
Plakt extreem goed en is onverwoestbaar als scharnier als je van beide kanten plakt.

De bij geleverde zender set ga ik indoor gebruiken of zo maar niet voor dit.
Bij toeval heb ik nog een oude 6C Futaba FieldForce 35Mhz dus die conversie was zo gemaakt :D

Het vliegen,..

Ik had echt een dweil verwacht maar was aangenaam verrast.
Nou moet ik zeggen dat de originele 1800 lipo te vervangen voor een goeie 2200 een hoop zal schelen.
Ik noem het een intermediair,.
Zo wel voor de vlieg vaardigheid als snelheid,.het is geen beginners kist maar je hoef ook geen expert te zijn.
En hij is een stuk sneller dan me borstel GWS A-10 maar bij lange na niet zo snel als me Borstelloze Graupner GF-9.
Opstijgen is makkelijk mits op harde ondergrond,.op gras begin ik niet eens aan met dat wankele voor wieltje wat ik overigens verstevigt heb op z,n basis bij de accu met wederom epoxy omdat op filmpjes daar de romp nog wel eens wil scheuren bij harde landing.
In vlucht een pareltje,.erg stabiel en makkelijk te controleren,.je kan er ook wat mee stunten maar het is geen race monster.
Landen is erg relaxt met dit ding,.de bouw van de romp geeft een lucht kussen als je ,m rustig binnen breng onder een licht hoek.
Enige wat ik nog eens moet proberen maar dat komt pas na vlucht 5 of 6 als ik ,m wat beter ken,..is de fameuze cobra manoeuvre :D

Ik heb ,m ook gelijk na de bouw een ander kleurtje gegeven omdat ik een werkelijk prachtige kist zag in die doos maar met afschuwelijke blauwe streepjes er op.

su27_20090906.jpg

Eerst de hele kist dicht gespoten in twee lagen base RC styro colour en daarna met verdunde acrl en wat oude Revell restjes me magie gedaan.

su272.jpg

su274.jpg

ATSU-27EDF7.jpg

su275.jpg

Een absolute top aanwinst voor met rap groeiende EDF collectie.

edit: wat betere foto's

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ding! Waar heb je die vandaan? Ik zie hem bij Nitroplanes, maar 95 dollar verzendkosten erbij drukt de pret een beetje.

Hugo

Quartel,.hij is daar in de aanbieding voor 119,.de bl versie is 199 geloof ik,.
Als je ,m toch wil verspijkeren net als ik neem de goedkope,.wil je gewoon vliegen neem je de bl versie is mijn advies.

Ik ben er bijna uit welke bl conversie het gaat worden,.moet alleen nog een beetje prijzen tegen elkaar af wegen.
Onder tussen kan ik toch niet vliegen met dit hondenweer al dagen dus heb ik een kleine veiligheid in gebouwd.
Ik weet van me GF-9 dat zonder staart roeren je wel eens door wind opzij gegooid wil worden zonder daar controle over te hebben alhoewel ik dat met hem nu aardig onder de knie heb door flapperons functie te gaan gebruiken in me Futaba.
Maar uit veiligheid had ik op de vleugel brandstoftanks aan beide zijde een kunststof glijder gemaakt pressies op de plek waar hij eventueel de grond zou raken.
Het hele na jaar gevlogen met dat ding en geen probleem maar èèn keer toch me redding geweest.
Dus wilde ik ook zo iets op deze kist omdat op menig internet filmpjes te zien is dat bij een ruwe of winderige landing deze het zelfde wil doen.
Ook de raket houders aan de uiteinde zijn erg breekbaar en als je daar de grond mee raakt hapt dat piepschuimen ding in no time weg en slaat zich vast,.kist slaat om,.nee ,.daar heb ik niet zo zin in.
De vleugels zijn al koolstof versterkt en tot de tip dus was mijn idee om deze houders met epoxy te versterken en dan er raketten op te zetten ook met epoxy en dat hij daar op kan glijden :D en het aanzicht doet het ook geen schade.
Op z,n hoogst is een raket een beetje toegetakeld na een foute landing maar das beter dan de hele kist.
Ik heb rond hout gebruikt die je op een willekeurige bouwmarkt kan halen, erg sterk maar ook nog best licht tot mijn verbazing.
De plastieken vleugeltjes op die dingen kunnen alle kanten op buigen ook makkelijk los dus zullen geen probleem geven en zijn zo weer uit geknipt en op geplakt :)
Ik heb ook de motoren iets meer smoel gegeven enige wat ik nog mis als laatste afwerking zijn een paar van de grote rode Russische sterren op de vleugels en vinnen,.
Als iemand dit toevallig leest die nog een paar van deze stikkers of dergelijke heeft liggen het liefst met een omtrek +- 4/5 cm.
Maak mij extreem blij en geef me ff een pm :D anders airbrush ik ze wel een keer maar die is ff out of order.

rockets5.jpg

SU-27Fin23.jpg

SU-27Fin16.jpg

Laatst bewerkt:
Kleine mod,.

moderatorrrrrr,.ik zie trippel berichten als ik 1x klik !

Laatst bewerkt:
Kleine mod,.

Mede door het weer nog niet veel kunnen vliegen de laatste tijd maar heb er wel iets van 5 al weer achter de rug.
Het gebeurd nog al vaak dat bij landen het accu luikje deels of helemaal open wil schieten.
Ik had daar al rekening mee gehouden omdat me GF-9 het zelfde luikje heeft en het ook al eens was gebeurd.
Dus heb ik uit voorzorg de lipo van binnen met een stukje velcro vast gezet, dat als het zou gebeuren de lipo er niet uit zou schieten.
Blijft niettemin er irritant en ook al had ik de basis van het voorste landingsgestel verstevigd wil het wiel zelf nog wel eens gaan verbuigen en een beetje krom staan door steentjes of onregelmatigheden op de landing ondergrond.

Nou heb ik een veer poot gemaakt waar hij van origine ook hoort te zitten van veer staal en deze kan mee bewegen met het bestuurbare voorwiel èn deze zit vast geklikt aan het accu luikje en is in een beweging te verwijderen.
Drie vliegen in èèn klap :D
Zit er origineel ook,.houd me landingsgestel recht en me accu luikje heeft een extra slot.
gezien de weersomstandigheden een toepasselijk plaatje er van :D

SU-27%20nose%20gear.jpeg

ArtTechSU-2716.jpg

ArtTechSU-272.jpg

Tanx :D

Fin !

Enige wat ik nog miste waren de Russische rode sterren op de vleugels en roeren.
Heeft een half dagje gekost maar heb ze er allemaal netjes met de hand er op geschilderd bij gebrek aan een werkende airbrush compressor. :D
Nu is hij echt af ! :D

star.jpg

star3.jpg

edit: beter plaatje

Laatst bewerkt:
Nou,. still going strong en na zo een +-50 sortie's ook helemaal nog onbeschadigd.
Voorwiel alleen nog een keer verstevigd en gelijk nog meer verantwoorde detail er op gezet o.a pito tubes [net niet te zien op deze foto's helaas].
En mede grote dank aan Mc Donalds voor de milkshake rietjes te doneren voor me nu bijna complete ornament onder de vleugels.

IMG_0042-2.jpg

IMG_0045-2.jpg

Laatst bewerkt:
Back