artesanía latina jolly boat H.M.S. Bounty's

• Topicstarter Topicstarter arjan modelbouw
  • Startdatum Startdatum
A

arjan modelbouw

Guest
full

hallo
ik ben nieuw op dit forum.
ik ben begonnen met het bootje H.M.S. Bounty's.
een leuk scheepje om mee te beginnen.
ik zou soms wel wat advies kunnen gebruiken!:)
ik hoop dat jullie mij soms een beetje kunnen helpen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Arjan, het lijkt me een mooi scheepje om te beginnen. Enkele tips: Voor je maar een plankje vastneemt, lees de hele bouwbeschrijving minsten drie keer volledig door. Voor je een druppel lijm op een plankje smeert zou je het bootje in gedachten al volledig moeten gebouwd hebben. Dit klinkt gek maar geloof me, een echt mooi resultaat krijg je alleen maar met heel veel geduld en door heel zorgvuldig te werk te gaan. Als je twijfelt, vraag het gewoon op dit forum. Er is hier heel veel kennis en ervaring op dit forum.
Groetjes, Jos

ik was al begonnen.:D
ik ben nu bezig met het vijlen van de spanten aan de zijkanten
daar moeten je de latjes op komen
het is erg moeilijk
full

maar het gaat op zich wel
wat ik wel in de gaten heb gekregen is dat je veel geduld nodig hebt
bedankt voor de snelle reactie
als ik vragen heb zal ik ze wel stellen

Beste Arjan, probeer maar enkele foto's van je vorderingen op dit forum te plaatsen. Als je dan een vraag hebt kunnen we je sneller helpen. Vaak doet zich een probleem voor door een foutje in een vroeg stadium van de bouw, dat door de modelbouwer zelf niet opgemerkt was of als niet belangrijk beschouwd werd. Of hij denkt zelfs dat die fout in een later stadium van de bouw toch niet meer te zien is. Dat kan soms een zware vergissing zijn waardoor bijvoorbeeld de hele romp misvormd wordt. In een vroeg stadium van de bouw kan zoiets waarschijnlijk nog gecorrigeerd worden, later is het misschien hopeloos.
Groetjes, Jos

hallo
ik heb een vraagje:confused:
full
hier op de foto ziet u dat op de punt een lat moet
full

de foto is een beetje wazig maar misschien kan u het toch zien
moet ik dit veder in in een punt veilen of moet ik dit zo laten
bovenaan heb ik hem een beetje in een punt geveild
wat ik zelf verzonnen heb is dat ik hem in een punt veil
en dan de latjes erop en dan veil ik hem plat zodat ik hem erop kan plakken/spijkeren
wat lijkt u het handigst

ik kan het zelf wel zien
ik heb ze geupload via mijn foto boek en dan in het forum zetten
full
full

ik zal ze er nog een keer opzetten

Arjan, in je gebruikersinstellingen vindt je de MBF-Community en daarin afbeeldingen en fotoalbums. Maak daar een fotoalbum aan. Zo het je niet lukt je foto's voor iedereen zichtbaar te maken in je topic, dan kunnen we misschien daar je foto's bekijken.
Groetjes, Jos

Beste Arjan, Ik heb je foto's bekeken. Ze zijn inderdaad een beetje onscherp. Zo te zien ga je wel snel vooruit. Wat je vraag over het vijlen betreft. Waar beplanking komt moet de spant zo geschuurd worden dat de beplanking zoveel mogelijk contact maakt. Aan de boeg ( punt ) wordt nog een plankje aangebracht nadat je romp beplankt is. Daar moet je de punt dan een beetje vlak schuren zodat het plankje voldoende contact kan maken om te kunnen lijmen en zodat er geen spleetje ontstaat tussen het plankje en de romp. Maar ik denk dat dat wel duidelijk te zien zal zijn in de bouwbeschrijving. Dit plankje loopt trouwens door naar beneden om aan te sluiten op de kielbalk.
Groetjes, Jos

ja het was vakantie
in de gewone school week kan ik niet zo veel
maar u bedoelt dus dat ik het gewoon in een punt moet veilen
en dan later de latjes plat veilen zodat dat latje erop kan??:confused:

Beste Arjan, als ik je eerste foto " img 5420 " bekijk ( die met de rode pijlen ), dan denk ik dat je inderdaad je latjes in een stompe punt moeten laten samenkomen. Daarvoor moet je dan de spant en de boeg in een stompe hoek schuren. Voor jou zal die foto veel duidelijker zijn dan voor mij. Kijk ook steeds een paar bouwstappen vooruit. Dan zal het veel duidelijker zijn wat je moet doen.
Groetjes, Jos

dat zei iemand anders ook al maar dan moet je in mijn fotoboek kijken

Arjen,
Waar heb je de foto's staan? In je openbaar profiel is geen fotoalbum te bekennen.
Ik ben wel benieuwd naar de bouw.
Groeten, Martin

Beste Arjan, om je foto's voor iedereen zichtbaar te maken, moet je waarschijnlijk enkele kleine wijzigingen in je privé profiel aanbrengen.
Klik op je fotoalbum, dan rechtsboven klikken op " Fotoalbum wijzigen ". Vervolgens beneden bij " type fotoalbum " het knopje openbaar aanklikken. Als dat geselecteerd is dan zijn je foto's voor iedereen zichtbaar.
Groetjes, Jos

Back