Artesania Latina Atlantic als de Amsterdam Wijsmuller uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Albert van Loon, 12 aug 2021.

  1. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Hallo, mijn naam is Albert van Loon en ben na mijn 1e modelboot de HOGA YT146 van Billingboats,
    toch gestart met de Atlantic in de Amsterdam uitvoering te maken.
    In eerste instantie dacht ik toen de doos open ging wauw, toch een groot formaat. Wist ik bij bestellen natuurlijk ook wel, maar dacht nu, dat is een maatje te veel voor mij. Had het weer op FB gezet om door te verkopen, maar ben toch overgehaald door andere bouwers, om door te gaan. Het model is al vele malen gebouwd, dus kan af en toe advies gebruiken.
    Dus de plastic verpakking van de triplex af, en eens kijken, (was al gewaarschuwd op het forum dat de maatvoering niet helemaal klopte)
    En jawel, hoor het achterdek zit vreemd in de romp. Vraag aan andere Atlantic/Amsterdam/Hamburg bouwers, op foto 1 past het dek achter in de romp, maar komt het voor niet uit, inde hoek foto 2.
    Als het voor passend in de hoek wordt gezet, foto 4 steekt de achterkant over de romp, foto 3.
    Hoe hebben jullie dit aangepast? Voor alleen een hoekje eruit, zodat het past van de achterkant af gezien past, en tegen het spant aan komt, of,...Tips,

    deklaag 1.jpg deklaag foto 2.jpg deklaag foto 3.jpg deklaag foto 4.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2021
  2. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Weer wat slechts van Artasania; Maak het doosje onderdelen open, en het anker moet in twee delen met een asje verbonden, dat gaat lastig zo. Het is ook vreemd materiaal, kan niet zeggen welke legering dit is.
    Anker slecht model.jpg Maar verzin er wel wat op;
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Zal zamak zijn, een soort zinklegering. Het lijkt of de "oortjes" van het scharnier, waar de schacht in draait zijn afgebroken. Zou voor de schacht een rechthoekig taps gat maken en dan de as net onder de vlakke plaat,waar de vleien op staan boren. Hieronder een plaatje van een uit styreen plaat gemaakte ankertjes. Succes ermee! Gr. Klaas.

    20151125_164230_2015 ankers.jpg
     
    Gerrit-Jan, Zeiler, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    De juiste tip, dankjewel,
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    andere mogelijkheid is afgebroken beugeltjes volledig wegvijlen , 2 gaatjes er in messing koper draadje door de schacht en de gaatje? aan de onderkant wat soldeersel en alles is opnieuw werkend.
    Kies wat je het best ligt , elk probleem is meestal op verschillende manieren op te lossen. succes met de verdere bouw.
     
    Gerrit-Jan, Herby63 en Albert van Loon vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als het draaipunt van het scharnier te hoog ligt kantelt het deel met de vloeien te ver door. Vandaar het advies met het tapse gat. De breedte van het gat bepaalt de hoek die de vloeien met de schacht gaan maken. Hoort naar weerskanten ongeveer 45° te zijn. Hieronder een iets ander model anker, waarbij net als bij een echt anker het scharnier uit elkaar kan. Schacht en vloeien opgebouwd uit styreen plaat. Scharnier van haaks omgezet alu met een 2 mm messing scharnierpen. De alu delen zitten met kleine schroefjes geborgd. De pen zit opgesloten in het gat. Leuk om te maken. Gr. Klaas.

    20210102_013015.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2021
    Herby63, Gerrit-Jan, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Wederom een goed idee,
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zeiler vindt dit leuk.
  9. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
  10. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Om houten delen aan de ABS romp te lijmen, las ik op het forum dat Stabilit het te gebruiken product is. Maar vind het duur, lijkt wel goud. Heb een mail naar Pattex gestuurd om een reactie: De Pattex Stabilit is een Duits product en komt dus niet voor op onze website (pattex.nl).
    De Power Epoxy Super Mix Universal 5min of de Pattex REPAIR EXTREME kunnen gebruikt worden om ABS te verlijmen. Dus naar de Action de Pattex 2-componenten gekocht voor € 2,59. Is maar 10 gram, maar is voor mij voldoende om steeds iets te verlijmen. En het zit muurvast.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63 vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Zelf heb ik goede ervaringen met Bison Kombi Power. Heb er wel naadjes mee dicht geplamuurd ook. Is 2 Componenten spul op basis van polyurethaan. Aangemaakt is het een zalfachtige substantie en het "loopt niet". Kijk maar even op het internet waar de prijs het aantrekkelijkst is. Voor het snelle werk koop ik, als het in de aanbieding is, bij Lidl 3 tubetjes UHU secondelijm voor Euro 1,50. Zit maar 1 gram in een tube, dus weinig kans op verdrogen. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  12. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    idd, Bison Combi power bij de praxis 7,5€ voor 65 ml. Dank voor de tip,
     
  13. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Vraagje; Een boegschroef van Rabousch (model 108-05) moeten die delen altijd gelijmt worden aan het middelste stuk, of is dat al waterdicht door inelkaar zetten? rab108info.jpg
     
  14. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Heb de schroef binnen. Rabousch 149 serie 55 mm, Rechts 4 blads, maar hoe komt het op de as, of maakt dat niet uit/ Rabousch 149 serie R-55-4 goed of verkeerd om.jpg Rabousch 149 serien 55-R-4.jpg
     
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Onderdelen binnen, vaaregelaar cti thor 15 bec, en vaarregelaar cti thor 14 voor de boegschroef, en een multiswitch voor de verlichting binnen, buiten, mast, en dekstralers. Patrijspoorten op een regendag wit gemaakt aan de binnenzijde. Vaarregelaar BEC CTI thor 15.jpg Vaarregelaar boegschroef CTI thor 14.jpg Multiswith voor verlichting binnen-buiten-mast-stralers.jpg Patijspoorten.jpg
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Albert,
    Die boegschroef zou ik zeker lijmen. Ik heb ze zelfs voor de zekerheid nadien volledig in de 2-componenten epoxylijm gegoten (behalve de motor) een beetje overkill misschien, maar ik neem liever geen risico.
    Wat de schroef betreft: wat bedoel je met :
    Bedoel je dat er aan beide zijden schroefdraad zit, en je niet weet aan welke zijde de schroef moet? In dat geval, is het de bedoeling dat de schroefdraad langer is dan de binnendraad van de schroef. Zit er aan de ene kant geen moertje op? Dat is de kant waar de schroef op moet. Moertje helemaal tot het einde op de schroefdraad draaien, schroef zo ver mogelijk op draaien en dan moertje tot tegen de schroef draaien en aanspannen. zo vermijd je dat je schroef het hazenpad neemt.

    Afgetopte schroeven zijn wel bedoeld om in een tunnel te draaien. Komt er nog één op? Anders is het een beetje nodeloos duur, want afgetopte schroeven zijn doorgaans iets duurder dan gewone met een zelfde diameter.

    Succes met de bouw,
     
  17. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    achterdek voorbereiding, kap afneembaar
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    aluminium bus gemaakt voor de as van het roer
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja de straalbuis komt er nog op, wat je ziet bij het blad van de schroef, is dat er een zijde rond is, en een zijde per schroefblad iets recht. Dus moet het ronde deel naar het schip toe gericht denk ik? Schroef binnendraad in de schroef is gelijk aan beide zijde. Theoretisch kan ik links en rechtsom op de schroefas monteren.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad Albert, de ronde kant van de schroefbladen komt aan de voorkant. Van de straalbuis komt het wijdere gedeelte aan de voorkant. Bij mijn schepen heb ik tussen de borgmoer en de askoker een rubber ring gelegd. Die zorgt voor een betere afdichting. Welke askoker heb jij? Ook Raboesch met aan de binnenkant een kogellager en een G-ring? Zo ja, pas dan op dat je de as niet droog laat draaien. Daar kan de dunne lipafdichting van de G-ring niet tegen. De opzet van die constructie is dat het achterlager (kunststof) door water gesmeerd wordt en de G-ring ervoor zorgt dat er geen water bij het kogellager komt. De G-ring dus met de open kant naar achteren opdat het water de lipafdichting tegen de as drukt. Doe maar een beetje uierzalf of vaseline aan de G-ring. Ik heb alleen maar assen met glijlagers en houd de askokers gevuld met uierzalf. Smeert goed en is prettig aan je handen. Zie dat je een houten schroefraam hebt. Goed conserveren opdat die op termijn niet gaat rotten. Bij mijn avatar brak die na een 40 jaar af. RVS U-stukje over gezet, maar helaas een keer ergens tegenaan gestoten en weer krak. Daarna een nieuwe hak gemaakt van 5 mm zeewaterbestendig alu. Kostte wel een paar figuurzaagjes, maar nu onverwoestbaar. Helaas de hak niet deelbaar gemaakt, waardoor het roer er niet meer uit kan. Gelukkig kan de schroefas er langs de binnenkant uit. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan, Herby63 en Albert van Loon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina