Artesania Latina Atlantic als de Amsterdam Wijsmuller uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Albert van Loon, 12 aug 2021.

  1. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Achterkant schoorstenen ook deels klaar
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kaapstander, k-k en Jaap Smith vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er mooi uit ,
    Heb wel een vraagje voor je , misschien zelfs een domme en ben ik er volledig naast, maar ben als Belg niet zo goed in NL aardrijkskunde.
    Waarom staan er 2 thuishavens op je schip ? of heeft het een andere betekenis?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Amsterdam is de naam van het schip. Op het achterdek staat de naam van de thuishaven, Ijmuiden. Daar was ook het hoofdkantoor van Bureau Wijsmuller. https://bureauwijsmuller.nl/?A_D___Amsterdam_1974_-_1986
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ben ik weer een beetje wijzer geworden :)
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  5. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Verlichting aangesloten:
    In de romp is altijd verlichting aan 6 LED's. De navigatie verlichting is altijd aan als ik spanning aanzet op het schip. De rest is schakelend met een zgn. CTi PS4a multiswitch die schakelt via de min.
    Dat is binnen 3 leds, buitenverlichting 6 links 6 rechts, dan dekstralers voor en achterdek iedere kant 2. Dan de sleepverlichting voormast 2, en op de achtermast 1 x. (Die moet nog geel gemaakt) alle binnen buiten dek en sleep, apart te schakelen, heb ik op poort 2 van mijn zender, de rechter joystick.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi vraagje,

    Op de foto's van het echte schip zie je de prachtige zeeg in het schip, deze zie ik niet terug in het model.
    Is dit gezichtsbedrog of werkelijkheid?

    Mvg,

    Pascal.
     
  7. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja goeie vraag. Het bouwmodel is recht. Met het vastlijmen van het achterdek, zat geen buiging in. De verschansing wat op het dek gelijmd wordt is wel eninzins oplopend naar achter, en buigend op het achterste dichte deel waar het dekseltje zit. (Boven de roeras draaipunt) zal misschien 3 a 4 mm zijn. Het voordek heeft dat wel een klein beetje. Maar is verwaarloosbaar. Ik zal binnekort als ik verder ben met de bouw een foto plaatsen meer vanaf de zijkant en van achter gezien. Heb wel nog 1 foto van de romp toen het uit de doos kwam;
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 jan 2022
  8. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    De winch aan het knutselen met een blikje van tomatenpuree
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaap Smith vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Inderdaad jammer dat de romp van het model geen zeeg heeft. Dat maakt haar een stuk minder sierlijk. Leuk dat je een tomatenpureeblikje gebruikt als "wangen" voor de winch. Maar als het model er in zit niks mis mee. Een paar schijfjes aan de binnenkant en dan een passende trommel vinden of maken. Bij gebrek aan iets passends heb ik het middenstuk gemaakt van een strook stevig papier (zeekaart). Afgepast in lengte, ingesmeerd met lijm en toen gewikkeld. Opgedroogd was het een stevig buisje. Op de schijfjes tussen de wangen gelijmd, 4 mm alu buisje in model geknepen voor het D-vormig asje van de motor, in het lierhuis gezet en daarna een 3 mm asje met daarop de verhaalkop in het alu buisje gestoken. Motortje met haakse uitgang zit in het BB deel van het lierhuis en is met een CTI- regelaar te bedienen. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  10. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Het originele schip had geleiders voor de sleepkabel, zogeheten towing pins, die heb ik van geheel van messing nagemaakt. Kan los ingezet in de romp. De verschansing aan de achterkant ook enigzins nagemaakt.
    En de bolders staan op een trapezium vormig blok.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 feb 2022
    kaapstander en Jaap Smith vinden dit leuk.
  11. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    De kap of hoe heet zoiets? op het achterdek, deze is afneembaar zodat ik op de motor kijk, en voor de accu laadpunten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 feb 2022
    kaapstander en Jaap Smith vinden dit leuk.
  12. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    De ankerwinch geplaatst, en de reeling wit gemaakt. Was wel een hele klus, iedere stander van de reeling en tegen de kajuit apart ieder gaatje opgeboord met 0,7 mm. Daardoor ging de gevlochten ijzerdraad wat in het bouwpakket zat, er beter door. Verder de BW vlag rechts op de voormast in kleur geprint, ingeseald en ook de NL vlag achtermast erop gemaakt. Voor de sleep aanduiding, heb ik gekozen voor een sleepcilinder (links op de voormast) Deze is in gebruik sinds begin jaren 80 heb ik van insiders. Vond dat leuker dan de rode vlag met wit vlak, zoals voorheen. En omdat dit schip tot 1986 gevaren heeft, kon het wel dacht ik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 feb 2022
    kaapstander en Jaap Smith vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wel een hoop werk met al die kleine dingen Albert, maar het schip begint steeds meer te leven! Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  14. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    De winch voor de sleep, ben ik nog mee aan het experimenteren. De luiken op de achterkant van de schoorstenen nagemaakt. De treden zijn gemaakt van nietjes.Verder ontbreekt de opbouw tussen de schoorstenen nog. De dekstralers op de schoorstenen en op het voordek, is het volgende voor gekocht; Romarin ro1375 halogeen dekstraler 6V. Maar dan zonder de 6V lampjes. Daar heb ik bedraad LED voor gebruikt van Ali. Aangestuurd via de CTi PS4 mini multiswitch 4-kanaals, gekocht bij RC-point. (goed advies gehad) Verder zie je de verschansing bij de brug, dat is lichtgroen gemaakt zoals het echte schip ook had.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaap Smith vindt dit leuk.
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja, vind ik ook. Nu begint het erop te lijken. In het voorjaar straks veel het water op,....
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Komt de sleeplier onderdeks en ga je die ook motoriseren? Op de foto's moeilijk uit te maken waar deze staat. En komt er ook nog een sleepobject bij? Gr. Klaas.
     
  17. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Motoriseren, tja ik heb genoeg motortjes en servo's van Ali, maar vind het weining toegevoegde waarde. Dus denk alleen voor de sier. Ik heb ook op mijn zender nog 1 schakelaar over, 3 standen. Dus kan b.v. een 360 grd. servo links en rechtom sturen. Dus het kan wel,...
    Sleepobject is beschikbaar bij de modelclub dacht ik. Moet ik eens navragen
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op mijn Smit Finland heb ik de sleeplier gemotoriseerd omdat ik het een uitdaging vond en ook een paar tandwielen vond die daarvoor (in mijn ogen) geschikt waren. Zaten ooit in een op afstand bedienbare schijnwerper van een vrachtauto. De lamp was afgebroken en lag langs de A-15. De lamp was kapot , maar de haaks op elkaar staande motortjes met wormoverbrenging waren nog heel. Werkte wel, maar zat geen mooi geluid in. Het motortje (6V)met een stepdown converter en een regelaar aangestuurd. Nieuw 12 Volt motortje met haakse overbrenging laten komen en dat loopt een stuk beter. Stepdown kon ertussenuit. Maar net als je stelt, echt functioneel is het niet. Maar het houdt de geest lenig denk ik dan maar. Straks met een beetje beter weer lekker aan de waterkant wat dagdromen en de scheepjes mijn wil opleggen. Regelmatig zitten we met een clubje aan het water in Maasdam, maar hier in Oostvoorne ook wel een aardige locatie aan het Zwanenmeer. Succes met de afbouw. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi idee van je voor de kabel drum.
    Je bent een prachtig schip aan het bouwen
    Zou tussen de zijwanden van de drum een buisje van een iets groter diameter steken ( half de diameter van de zijwanden) geeft een steviger en meer haakse opstelling.
     
  20. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja, inderdaad zal kijken, wat ik kan knutselen.
     

Deel Deze Pagina