Artesania Sanson

• Topicstarter Topicstarter 1908
  • Startdatum Startdatum
1

1908

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me gelijk even voorstellen.

Ik ben Mischa (31jr) uit Rotterdam en heb van iemand een bouwdoos gehad met daarin het model van de Artesania Sanson.

Ik ben van plan om deze mooie sleper te gaan maken, en omdat ik een blauwe maandag weleens een modelschip gemaakt heb die niet helemaal lukte ga ik het deze keer anders aanpakken, En wel door eerst informatie te vergaren en dan pas te beginnen met de bouw welke ik ook als verslag hier wilde posten.

Mochten jullie als vakmannen al tips en trucs hebben dan stel ik dit zeer op prijs, Ik ga nu snel verder rondsnuffelen op dit forum en alvast de diverse bouwverslagen doorspitten.

Groet Mischa

Welkom op het forum Mischa, ik hoop dat je veel plezier aan de bouw gaat hebben.
Het gaat dus om deze boot:

artesania_20415-500x500.jpg

Lijkt zo op het eerste gezicht een niet al te ingewikkelde boot, maar als ik me niet vergis dan heeft deze wel een houten romp. Dat is 1 van de minder makkelijke aspecten van het bouwen van modelschepen, maar als je je goed aan de bouwbeschrijving houdt zou het moeten lukken. Daarnaast kan je je vragen hier kwijt, er zijn altijd wel collega bouwers die je willen helpen met adviezen.
Begrijp ik het goed dat dit geen varende boot is, maar een "show" model (ook wel statisch model genoemd)? Als het wel een varend model wordt moet je namelijk al vrij vroeg tijdens de bouw bepaalde beslissingen nemen over de aandrijving en besturing.

Een bouwverslag is een goed idee om je vorderingen te tonen en je vragen te stellen. Als je ergens over twijfelt vraag het dan eerst, dat voorkomt teleurstellingen als je iets moet afbreken/herstellen.

Voor een bouwverslag zijn foto's onontbeerlijk. Ik weet niet of je vertrouwd bent met de manier waarop je op het forum foto's kunt plaatsen, maar voor het geval dat dit niet het geval is hieronder een link met instructie hoe je dat kunt doen. Als je je foto's in een fotoalbum van het forum opslaat hoef je eigenlijk alleen maar het filmpje aan het begin te bekijken.

[193392] faq-plaatsen-van-fotos-en-filmpjes-berichten

Veel succes en vooral plezier met de bouw.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Ad,

Dat is het schip wat ik bedoel.

Het schip heeft inderdaad een houten romp, dat is wel even andere koek als het schip wat ik eerder gemaakt heb ( de Banckert van Billing Boats ). Maar ik heb een compleet huis gebouwd dus dan moet een houten schip ook wel lukken denk ik zo, ik ben gelukkig vrij handig dus dit is dan ook een leuke uitdaging die ik vol vertrouwen aan ga.

Ik ga het inderdaad als een statisch model bouwen, dit omdat ik met dit project ook wil kijken of ik het modelbouwvirus te pakken krijg, mocht dit zo zijn dan ben ik wel van plan om ook varende modellen te gaan maken.

Ik heb wel gelijk een vraagje. ik heb het internet al afgestruind op zoek naar de juiste kleuren verf voor dit model maar kan dit zo gauw niet vinden. Misschien dat een van jullie hier een link voor weet ??

Verder ga ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, al zal dit wel af en toe zijn i.v.m een veeleisende baan.

Groet Mischa

ik heb het internet al afgestruind op zoek naar de juiste kleuren verf voor dit model maar kan dit zo gauw niet vinden.

Staan er in de bouwbeschrijving geen kleuren met nummers van bijvoorbeeld Humbrol of Revell genoemd? Dat zijn van die kleine potjes (meestal 14 ml) hobbyverf, dan hoef je in ieder geval geen kwart of halve liters te kopen.

Deze zijn tegenwoordig ook zowel op enamel basis (te verdunnen met eigen merk verdunners, wasbenzine of terpentine) als op acryl/waterbasis te krijgen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Acryl droogt erg snel (voor sommigen te snel) maar is reukloos en kwasten maak je gewoon onder de warme kraan schoon. Verf die tegenwoordig ook wel populair zijn is Admirality Paints van Caldercraft, deze zijn tegenwoordig alleen op waterbasis verkrijgbaar.

Hier vind je de de meeste merken dacht ik, behalve Admirality Paints die vind je hier.

Meestal geef ik de voorkeur aan modelbouwwinkels, maar de twee waar ik in Rotterdam vaak kwam (Oude Binnenweg in het Centrum en Dorpsweg op Zuid) zijn ondertussen gesloten. Waarschijnlijk heeft Meijer & Blessing aan de Westwagenstraat (Centrum) ook wel hobbyverven, maar daar ben ik nog nooit geweest. Ook Quartel in Pijnacker zou een mogelijkheid kunnen zijn, die hebben zo te zien op internet wat afwijkende verven, bijvoorbeeld van Billing Boats .

Ik hoop dat je hier verder mee kunt.

Groet,

Ad Bakker

Nee in de beschrijving die ik heb staat niets.Ik heb alleen de beschrijving met de afbeeldingen.

Maar ik ben al een eind verder, gisteren op internet een buitenlandse site gevonden met de juiste verf kleuren, heb deze aan de hand van een foto van het model en die site kunnen vertalen naar de revell kleuren. Dus er zit schot in de zaak.

Ben nu aan het speuren naar een nederlandse of engelse handleiding, en naar zo veel mogelijk foto`s van het model.

Ik ga het inderdaad als een statisch model bouwen, dit omdat ik met dit project ook wil kijken of ik het modelbouwvirus te pakken krijg, mocht dit zo zijn dan ben ik wel van plan om ook varende modellen te gaan maken.

Als je wil proberen of varende modellen iets voor je zijn, zou je natuurlijk ook een varend bootje kunnen bouwen tegelijk met deze Sanson, heb je ook een beetje afwisseling als je bijvoorbeeld even de details van de Sanson zat bent en even grof wil bouwen.
Bij voorbeeld een Springer Tug (lekker simpel, zo in elkaar geflanst, opbouw naar eigen fantasie, nadeel: hij vaart niet uit zichzelf lekker rechtuit) of iets van deze site (iets ingewikkelder maar nog steeds niet schokkend; wel raad ik je aan iets groter te bouwen dan de originele plannen - deze bootjes varen wel aardig rechtuit zonder RC)
Of gewoon zelf iets rommelen, ook best leuk.
Als je zo'n bootje gewoon uitvoert met een motortje en verder niets (roertje al wel opbouwen alsof er een servo aan moet komen maar de stuurstang even vastzetten op rechtuit) kost het je geen drol aan RC-spul maar kan je al wel een beetje spelevaren in een vijvertje. Je bent in feite dan met een Straight Course boot bezig, daar worden in Engeland nog altijd wedstrijden mee gedaan: Boot afstellen, mikken en dan loslaten, en aan de andere kant van de vijver liggen boeien met puntenverdeling vergelijkbaar met een dartboard...

Succes met bouwen, bootje heeft een mooi lijntje. Ik ben benieuwd wat je er van maakt!

Start project

Vandaag begonnen met controleren van alle materialen, aangezien ik de boot niet in de originele verpakking gekregen heb. Tot mijn verrassing bleek alles compleet, enige minpunt is dat de valse kiel gebroken is. Ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn en dat dit makkelijk te repareren is omdat het een statisch model word en ik geen rekening hoef te houden met zwaartepunten en dergelijke.

full

Wat me wel opviel tijdens het droog in elkaar zetten van de spanten is dat de valse kiel ook nog eens getorst is. Ik ga eens uitvogelen hoe ik deze weer netjes recht kan krijgen. Ik zal te denken aan nat maken en dan klemmen tussen 2 planken om het zo te dwingen recht te worden. Misschien heeft iemand van jullie hier ervaringen mee of een goede tip.

Ik denk namelijk dat als dit niet netjes recht is dat dit de hele boot verpest.

full

Verder heb ik vandaag de verf besteld en nog wat andere zaken zoals penselen, lijm en een spijkerdrukker.

Tot de volgende update :infinity:

@ Satsunakaede,

Ik hou het voorlopig even alleen bij deze boot i.v.m de nodige vrije tijd die opgaat aan werken ;) maar toch bedankt voor je tips, mocht ik eenmaal een varend model gaan maken zal ik zeker jou berichtje nog even doorlezen.

hij is behoorlijk getordeerd. je had op een plank een middenlijn kunnen maken en daar haaks een rvs L profiel opzetten en vast schroeven aan je spanten met de uitsparing op de lijn zetten en aan je L profiel vast schroeven en aan je bouwplank. zo blijven de spanten in lijn staan. daarna je romp gaan beplanken als dit gedaan is kun je je spanten los maken van je bouwplank en de romp gaan schuren en je opbouw gaan maken

mvg yoeri

Ik heb zelf geen ervaring met een romp op die manier bouwen, maar ik weet wel dat de kiel goed recht moet zijn. Wat ik daarom zou doen, is toch voor je verder gaat de kiel en de spanten stabiliseren. Waar ik daarbij aan denk:

Een bouwplank opzetten zou ik zeggen. Neem een mooie vlakke plank, of mdf plaat van een aardige dikte. Monteer daarop tijdelijk in de lengterichting een L-profiel of een andere rechte plank, zodat je die rechte kant kunt gebruiken om op de plek waar de spanten moeten komen dwarslatjes haaks vast te zetten. Als dat goed zit, kan het tijdelijke L-profiel of plank verwijderd worden, en zet je je kielbalk langs de uiteinden van de dwarslatjes, waarbij je de spanten kunt vastzetten aan die dwarslatjes. Sluit de kielbalk nu op door aan de andere kant ook dwarslatjes langs de spanten te zetten. De kiel zou nu recht moeten staan en recht blijven, zodat je de romp kunt beplanken.

VrGr,

Theo

Dit zijn inderdaad oplossingen waar ik over na heb zitten denken, maar omdat het hout 4mm dik is denk ik dat het makkelijker is om 4mm MDF aan te schaffen en de valse kiel hier opnieuw van te maken. Hierdoor weet ik zeker dat ik recht begin en loop ik niet het risico dat ik alsnog met een getorste kiel kom te zitten, want elke minimale afwijking geeft uiteindelijk een hoop ellende.

Hou jullie op de hoogte,

Groet Mischa

Nieuwe valse kiel

Het heeft even geduurd maar ik ben weer aan de slag, ik heb de valse kiel opnieuw gemaakt van 4mm MDF aangezien de bijbehorende zo krom als een hoepel was. Nu heb ik een goede rechte basis waarop ik verder kan bouwen.
full

Ik ben nu ook bezig om alle kleine componenten in elkaar te zetten en te schilderen zodat ik later alle aandacht kan richten op het beplanken van de romp.

Ik heb al een pdf voorbij zien komen waarin het beplanken voor beginners uitgelegd staan, ik ga die eens even goed doorlezen vandaag.

Tot de volgende update.

Back