As demonteren en smeren van Joysway

Discussie in 'Speedboten' gestart door Roland W.V.A. van Os, 5 mei 2019.

  1. Roland W.V.A. van Os

    Roland W.V.A. van Os

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Thuis
    Mijn zoon heeft sinds enkele dagen de Joysway US-1 Versie3.

    Een kant-en-klaar speedboot, mooi ding.
    Een vraagje mbt het smeren van deze flex-as.

    Iemand ervaring hoe deze het makkelijkst te demonteren en wat voor vet te gebruiken?
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Afgaand op de schaarse foto's van het binnenwerk wordt de motor verbonden met de flexas middels een knelkoppeling.
    Met twee passende steeksleutels draai je de moer van de koppeling los en dan zou je de as er aan de achterzijde uit moeten kunnen trekken.

    In principe haal je een flexas na elke vaardag uit de boot, droogt 'm en legt 'm in de boot tot de volgende vaardag, zodat alle vocht er uit kan verdampen. Een flexas is van verenstaal, laat je die nat in de boot, dan maakt roest er gauw korte metten mee, in het ergste geval roest 'ie vast in de schroefaskoker en heb je een uitdaging...
    Voor de volgende vaardag vet je de flexas in en installeer je 'm weer in de boot, waarbij je een millimetertje speling houdt tussen de drive dog en het achterlager (of zoveel speling als de manual aangeeft).
    Een flexas wordt onder last namelijk korter, en zou gaan vreten aan het achterlager als de speling te klein is.

    Er zal ongetwijfeld speciaal vet voor flexassen in de handel zijn, maar daar je de boel toch na elke vaardag demonteert, zou ik gewoon uierzalf nemen.

    Groeten, Jan.
     
    Roland W.V.A. van Os vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Maar, heeft het, behalve mijn antwoord leuk vinden, ook resultaat opgeleverd met betrekking tot het demonteren van de as?

    Groeten, Jan.
     
  4. Roland W.V.A. van Os

    Roland W.V.A. van Os

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Thuis
    @pompebled .... Jazeker!

    De as ligt eruit.
    Zit idd met een snelkoppeling vast (2x sleutel "10").
    Ligt nu dus naast de boot, kan lekker alles eruit dampen.... denk ik.
    Van de week voor vet (uierzalf) kijken... en voor het varen gaan, insmeren en monteren.

    20190506_schroefas2.jpg
    De snelkoppeling....

    20190506_schroefas5.jpg
    De as is eruit... nu drogen....

    Hoop dat we goed bezig zijn.
    Hij wou altijd sneller als zijn "ouwe heer" varen.... Nou dat is dus wel RUIMSCHOOTS gelukt !!!!
    In ieder geval bedankt.....:thumbsup:
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Het lijkt erop dat je de beide lagers inclusief afstandbus uit de uithouder er ook uitgetrokken hebt.
    Op zich niks mis mee, maar ik zou ze wel van het starre eindstuk afhalen, dan kan dat ook drogen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina