As e-motor krom

Heren.
Een clubgenoot van me heeft wel erge pech, tijdens het inbouwen is de borstelloze uit zijn vingers geglipt en precies op de as terecht gekomen zodattie nu waggelt.
Hoe, of bij wie kun je dit laten richten?

Ik heb eens een tip hiervoor gelezen:
Haal de motor niet uitelkaar, klem de as in in de boorkop van een kolomboormachine, of een stevige handboormachine.
Je kunt nu met de hand via het motorhuis de as buigen.
Ook kun je, door de boorkop langzaam te draaien, voelen of zien hoe krom de as is, en in welke richting.

Een garantie op slagen kan ik niet geven.
succes, en breek de as niet...

Om te zien of de as krom is een andere truuk:

Laat de motor draaien en hou lichtjes een potlood tegen de as.
Als de as recht is zie je een streepje rondom. Bij een kromme as zie een een streepje alleen aan de kant waar je een dreun tegen moet geven.

Werkt goed met speed 400 en 600, maar harde as van een borstelloze lijkt mij lastiger recht te krijgen.

Hoi!!!
Heb al diverse motoren gerepareerd en voorzien van een
nieuwe (geharde)as. Uitrichten is erg vervelend, maar kan wel
als je over een stabiele draaibank met spantangen beschikt en
een klok om dit geheel uit te richten. (beste optie is een nieuwe as)
Om wat voor motor en type gaat het eigenlijk?????

Groeten Wally :D

hmmm...

Na dik 20 jaar modelvliegen, een hele nacht door bouwen, voor het eerst een kist bij de eerste vlucht aan spetters gevlogen (totale vlucht duur 2sec...)
De spetters zijn gellukkig wel dusdanig groot dat het niet helemaal hopeloos is, en de kunstof romp is alleen beschadigd, gelukkig maar!!

echter de neus landing heeft de as van de Multiplex Himax HC2212 is nu wel krom gemaakt, even forumpje kijken en ik kwam deze draad tegen.

Waar haal je een (2,1 mm??) as vandaan (heb nog geen contact opgenomen met de dealer of de service afdeling van multiplex)
en belangrijker nog hoe haal je hem uit elkaar, werkt het om hem in de vriezer te leggen?

Martijn

Gewoon even googlen, en ff uitzoeken waar ze die motor verkopen, negen van de tien keerverkopen ze ook reserve asjes, en die kun je dus zo verwisselen.

Groetjes, Jesse.

heb hem afgelopen zaterdag bij Quartel gekocht, en woon daar 10 minuten lopen vandaan
Ik heb wel veel ervaring, maar meer met brandstof en ik heb nog nooit motorschade gehad (one of the lucky few?)

Ik heb het motortje inmiddels aan een inspectie onderworpen en er zit een schroefje in wat de as vasthoud, echter ik krijg dat schroefje niet echt los.

Thanx voor de tip, ik had geen idee dat die asjes ook wel los te krijgen waren, uitrichten (heb ik geprobeerd) is erg lastig (blijkt)

Martijn

Back