asche aan zee

het rijden is tegen gevallen .op een bepaald stuk lossen al de wagons van elkaar en razen dan omlaag als zot .ik heb remmen ontwikkeld om dit tegen te gaan maar ze zitten er nog niet in

morgen beter denk ik dan

gr raf
 

vandaag de laatste module gesloopt van asche aan zee
en kan er verder gewerkt worden aan de nieuwe baan .
extra veel stockage ruimte voor treinen door de schaduw stations .
voorlopig twee maar het zouden er drie kunnen worden
ik heb het wel zo gedaan dat je naast het schaduw station door kunt rijden
je moet er dan niet door want het zou dan wel eens kunnen dat je lok lang in de stock staat

gr raf
 
en vandaag gaan we verder met schaduw stations in richten . nummer twee krijgt vorm
het is maar 40 cm breed en ook niet zo lang (dacht 4 meter) maar ik moet puzzelen met de rails die ik nog heb
ook meteen de rails voor de trambaan mee gelegd .daar kan dan eventueel met een 2 rail trein op gereden worden
zo hier de foto's van het tweede schaduw station in wording .er kan dus een loc staan met 14 goederen wagons
zo kunnen er 5 naast elkaar en aan de andere kant ook 8 dus ik kan reeds minimaal een deel van mijn treinen kwijt.
op station B kunnen 3 korte treinen zoals de tee achter elkaar staan .
doordat het spoor in 3 stopsecties verdeeld is .
bij de aangekochte modules kan dit niet omdat de stop sectie de volledige trein moet kunnen bevatten
dat is het voordeel van zelf bouwen natuurlijk
gr raf
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2026-03-30 at 10.47.56.jpeg
    WhatsApp Image 2026-03-30 at 10.47.56.jpeg
    305,6 KB · Weergaven: 49
  • WhatsApp Image 2026-03-30 at 10.49.18.jpeg
    WhatsApp Image 2026-03-30 at 10.49.18.jpeg
    281,2 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
eerste succes volle rit .aan het geluid van het oude wagonnetje kun je horen waar er nog ergens iets niet in orde is met de aansluitingen van de rails.
deze liggen vast met tec7 en kunnen nog steeds los gemaakt worden zonder problemen .
nu de rest van de sporen maar eerst modules bouwen voor de wissel sturingen .anders kan ik deze niet testen
het klevertje tussen de rails zorgt er voor dat ik de lok kan laten stoppen op sommige plaatsen zonder elke keer naar de controller te moeten lopen

gr raf
 
Laatst bewerkt:
zo eenn begin gemaakt daar waar het vliegplein komt .een bonanza staat klaar op de startbaan .zo krijg ik meer inzicht van hoe het gaat worden .
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2026-04-10 at 19.11.13.jpeg
    WhatsApp Image 2026-04-10 at 19.11.13.jpeg
    209,7 KB · Weergaven: 36
  • WhatsApp Image 2026-04-13 at 19.09.13.jpeg
    WhatsApp Image 2026-04-13 at 19.09.13.jpeg
    117,5 KB · Weergaven: 42
  • WhatsApp Image 2026-04-13 at 19.09.43.jpeg
    WhatsApp Image 2026-04-13 at 19.09.43.jpeg
    130,7 KB · Weergaven: 40
Indrukwekkend hoor! Hoeveel meter rails ligt er ongeveer Raf? 100 of zo? Gr. Klaas.
 
klaas ik heb nog geen idee op dit ogenblik .het schaduw station kan 16 treinen herbergen van 2.50 meter .waarvan steeds 2 achter elkaar
het tweede schaduw station kan 8 treinen van 2.50 max herbergen .de spiraal is 2.50 meter in diameter en is dubbel sporig .elk schaduw station kan rechtstreeks voorbij gereden worden op een apart stuk spoor . want als je het schaduw station binnen rijd dan kan het zijn dat je trein 1 week daar blijft staan .de zelf geprogrammeerde stationshef bepaald wie er vertrekt .je kunt half auto maat dan beslis je zelf wanneer er een trein vertrekt maar alsnog niet welke .
de chef zorgt er steeds voor dat het eerste schaduw station bij gebrek aan treinen er zo weinig mogelijk dubbele op elk spoor staan .ik zal van de week eens meten hoeveel er ongeveer ligt
 
een ritje met de 4005 op de club baan
ik was rook vloeistof vergeten dat is voor volgende week
gr raf
 
de DMU is ook nog eens uit de doos gemogen .blijft ook een mooi diesel stelletje vind ik
hier nogmaals de 4005 op een ander deel van de baan
gr raf
 
vandaag het andere deel van de zolder reeds voor de helft van laminaat voorzien .morgen alles van links naar rechts verhuizen zodat ik daar verder kan met beton plex en laminaat leggen .dan kan alles terug op zijn plaats gezet en kan ik beginnen met sorteren wat ik nog moet hebben en wat weg kan
gr raf
 
het laminaat ligt en een deel van de rekken en kasten staan terug op hun plaats .nu alles terug zetten en aansluiten en dan kan ik verder met de baan.
gr raf
 




beetje verder gedaan .het is dat het elke keer 24 uur moet drogen voor ik er kan aan schrapen en schaven .hopelijk morgen het dak er op
want het blijft maar een heuvel en geen berg
gr raf
 
ik ben het hoekje aan het afwerken .nu dacht ik waarom niet eens chatgpt er tegen aan gooien en kijken wat dat programma er van maakt .de eerste afbeelding is het origineel de tweede is wat het gaat moeten worden .nu het mooie is dat ook meteen de achter grond mee gerendeerd is geworden .nu kan ik deze gebruiken om te laten drukken als achter grond later .als ik nu vanuit de rechter kant weer een foto maak zet chat gpt deze perfect aan elkaar .zo hoop ik tot 15 meter te geraken
zei het niet uit een stuk want dat is niet te doen om deze aan te brengen
gr raf
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2026-05-22 at 09.47.30.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-22 at 09.47.30.jpeg
    379,1 KB · Weergaven: 24
  • Copilot_20260522_095157.png
    Copilot_20260522_095157.png
    3,7 MB · Weergaven: 25
ik had voor een collega een landschap van 2 meter maar hij moest 2.5 meter hebben .dus twee stukken in het midden digitaal gesneden en daarna aan chatgpt gevraagd of hij een stuk kon genereren wat er mooi tussen paste .jobke van 10 minuten en klaar .moet je maar eens anders proberen dat worden dagen als het geen weken worden .hier bij het stuk van 50 cm wat er tussen moest komen
 

Bijlagen

  • Copilot_20260512_140416.png
    Copilot_20260512_140416.png
    2,1 MB · Weergaven: 17
wilde zwijnen laten render door copilot .deze komen in een weide te staan boven op de berg juist aan een bos rand
en zo grijs komen ze uit de printer
 

Bijlagen

  • Copilot_20260522_174804.png
    Copilot_20260522_174804.png
    1,8 MB · Weergaven: 17
  • Copilot_20260522_175037.png
    Copilot_20260522_175037.png
    1,3 MB · Weergaven: 16
het hoekje krijgt steeds meer vorm .begonnen aan een hiker kampeer plaats .dus een paar fietsen op de grond kampvuurtje en wat er in de tentjes gebeurt is voor straks
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2026-05-26 at 06.59.42.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-26 at 06.59.42.jpeg
    434,9 KB · Weergaven: 21
  • WhatsApp Image 2026-05-26 at 06.59.51.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-26 at 06.59.51.jpeg
    417,1 KB · Weergaven: 21
  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 21
weer wat verder gedaan en copilot de achter grond laten ontwerpen
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2026-05-27 at 14.58.57.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-27 at 14.58.57.jpeg
    434 KB · Weergaven: 23
  • WhatsApp Image 2026-05-27 at 15.03.14.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-27 at 15.03.14.jpeg
    602,6 KB · Weergaven: 20
beetje verder gedaan nu kan ik weer terug rond rijden
 
Laatst bewerkt:
Back
Top