asche aan zee

dit is alles op een week tijd

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-06-28 at 14.25.05.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-28 at 14.25.05.jpeg
    366,7 KB · Weergaven: 24
  • WhatsApp Image 2026-06-28 at 14.28.17.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-28 at 14.28.17.jpeg
    384,7 KB · Weergaven: 27
vandaag gaan we verder met ballasten .ik heb gisteren reeds een stukje gedaan maar nu de rest dus vandaag nog eventjes een trst rondje rijden met een type 53 en dan de schotter vast lijmen
sraks foto's.
de ju vandaag controle van de gedane werken .verder gedaan met shotteren en van het achterste perron de wanden gezet
morgen verder want van dat gebukt staan das niet goed voor de rug mijn gedacht

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-06-30 at 17.13.26.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-30 at 17.13.26.jpeg
    339,1 KB · Weergaven: 30
  • WhatsApp Image 2026-06-30 at 17.13.39.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-30 at 17.13.39.jpeg
    423 KB · Weergaven: 21
  • WhatsApp Image 2026-06-30 at 17.13.56.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-30 at 17.13.56.jpeg
    347,1 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2026-06-30 at 18.01.15.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-30 at 18.01.15.jpeg
    444,1 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
en dan zit je plots met een kortsluiting daar waar je ze niet wil hebben ;WAAR JE OOK ALLE MOEITE GEDAAN HEBT OM ER GEEN TE KUNNEN KRIJGEN MAAR ALSNOG .alles mooi gesoldeerd met krimpkous er omheen en op printplaatjkes de verbindingen gemaakt .ervaring van op de club de + en - aparte plaatjes genomen ik ga nu een voor een los solderen en kijken in welke sectie ze zich voor doet .en daarna een hoop klembandjes op nieuw moeten gaan zetten .ik hoopte door er met de stofzuiger overheen te gaan het te kunnen oplossen maar helaas niet opgelost

het kortsluiting probleem is opgelost het was een loshangende draad die met een rail contact maakte.zeker los gekomen toen ik in de klimspiraal bezig was
nu is er nog 14 rail die slecht contact geeft .voorheen geen probleem dus het kan door het uitzetten door de warmte komen

niet dat ik onder tussen niets gedaan heb .de twee perrons zijn zo goed als afgewerkt .nu kan er begonnen worden met het aan brengen van het hoofd perron en de vloer van het station .deze wil ik doen met straat stenen .ik moet eerst nog een deel randen printen en deze net zoals de perron boorden gaan zetten voor ik verder kan met de straat stenen .ook wat rijden betreft het loopt nu bijna zo goed als feil loos .eens de wissels werken en alles ingeschottert is kan ik verder beginnen aan de rest van de baan .
gr raf

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-07-08 at 09.04.29.jpeg
    WhatsApp Image 2026-07-08 at 09.04.29.jpeg
    283,8 KB · Weergaven: 14
zo vandaag iets gedaan aan twee diesel stellen reeks 44 van olaerts.ooit zijn er dubbele van verkocht geworden
er waren er nog een paar over maar wel als losse wagon zonder motor zeg maar.
dan op mijn gemakje de bedrading (4 draden en allemaal zwart)uit gevogeld
zodat ik aan mijn bestaande 44 stroom voerende koppeling kon zetten en zo de wagon van stroom voor zien .
ik heb er nu reeds een deel hersteld en normaal kunnen ze allemaal na uitgerust worden met een stroom voerende koppeling.
kijken of ik vanavond kan rijden dus we zien het wel
ook de station sporen geraken stilletjes aan afgewerkt
hier zie je de printen die in het dak zitten .die met de 21 mtc stekker kan niet omgebouwd worden(de smalle print links ) om met twee te rijden of de print moet vervangen worden

gr raf

Bijlagen

• olaerts dubbel.jpeg
    olaerts dubbel.jpeg
    313,8 KB · Weergaven: 25
  • WhatsApp Image 2026-07-10 at 15.38.00.jpeg
    WhatsApp Image 2026-07-10 at 15.38.00.jpeg
    183 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
zo de volledige station perrons afgewerkt .er moet nog een stuk met beton dallen gelegd worden maar die profiel plaat is besteld .
nu beginnen met de tramsporen en daar de bestrating rond te leggen .de baan word zo opgebouwd dat er een twee rail trambaan komt zodat er ook met twee rail materiaal kan gereden worden .ook is er een volledige straat gepland zodat er met 1/87 rc auto's gereden kan worden .

deze morgen 8 wissels werkend gemaakt .nu nog met schakelaars maar als de baan vordert dan zat ik te denken of wifi of m een netwerk kabel .
het een is makkelijker en het andere werkt met zekerheid
chat gpt eens vragen wat het beste is

gr raf

Raf , zeker waar veel elektrische storingen mogelijk zijn zou ik werken met UTP , dan ben je zeker . Heden ten dage zijn er veel storingen in het wifi landschap .
Groetjes Ronn

hoi ronny .het is niet echt utp wat ik wil gebruiken maar wel afgeschermende kabel van utp
het worden twee processoren die tegen elkaar praten via 1 draad .ze hebben zelf stroom en massa.op die draat komt een puls breedte te staan en elke modulatie komt overeen met een toestand van de wissels.
schakelen gebeurt met de massa wat minder storingen oplevert
gr raf

zo de perrons zijn op een stukje na klaar
dat stuk is een plaat met straat stenen in abs.
nu verder met de verlichting en dus zelf de belgische perron palen ontwerpen .
deze worden voor zien van twee in serie geschakelde ledjes .deze gaan dus aan de 12 volt aansluiting daar de 5 volt niet genoeg is daar warm wit 3.2 volt nodig heeft en twee in serie dus boven de 6 volt uit komen .
ook de bekende bloempotten heb ik gemaakt .deze worden van kleurrijke bloemetjes voor zien
het enige wat ik nog niet heb dat zijn die grote platte bloempotten .vroeger stonden die in blankenbergen maar hoe ze er juist uitzagen ??? dat zit achter de muur in mijn hersens
ook de wissels zijn nu bedien baar gemaakt dus nu verder met de achter wand van huisjes voor zien

Bijlagen

• Copilot_20260812_053929.png
    Copilot_20260812_053929.png
    142,8 KB · Weergaven: 7
  • Copilot_20260731_124345.png
    Copilot_20260731_124345.png
    318,2 KB · Weergaven: 7
en dan vergeet je een ledje na te kijken omdat je eventjes weg moest om iets dringend te doen .en dan krijg je dus dit .perron lantarens lampen zouden daglicht wit moeten zijn .

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-08-16 at 11.23.11.jpeg
    WhatsApp Image 2026-08-16 at 11.23.11.jpeg
    242,2 KB · Weergaven: 12
er komen er wel te staan maar niet deze .als deze gezet worden dan krijgen we problemen met de bestuurders van de treinen .allemaal thuis met een stijve nek

de vernieuwde palen .er komen er ook met luidsprekers aan deze zijn nu aan het printen
hopelijk blijven deze rechter dan de vorige

Bijlagen

• P6AYS.jpg
    P6AYS.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 4
nu een groot probleem .ik heb resin termieten in de baan zitten ;vooral in de laatste verlichting palen . de eerste hadden er geen last van maar nu is het pure ellende
nu zoeken naar een oplossing .ik kan deze nog niet afwerken daar ik geen ledjes meer heb en dus moet wachten tot ze binnen komen .
dan kan ik de draden trekken en daarna met een naald de gaatjes dicht laten vloeien
het is een oplossing maar waarom gebeurt het blijft de vraag

gr raf

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-08-18 at 08.27.08.jpeg
    WhatsApp Image 2026-08-18 at 08.27.08.jpeg
    87,5 KB · Weergaven: 5
al 5 sporen van de 8 in het schaduw station aangesloten .
nu kan ik testen of die 5 reeds allemaal naar behoren werken .ik heb een houder gemaakt voor twee wago 555.123 klemmen
deze kunnen met een of twee schroefjes vastgezet worden
ik heb er ook voor 1 wago klem gemaakt en nu nog eentje tekenen vanavond voor 3 stuks
het duurt wel ongeveer 40 minuten om er eentje te printen maar alles zit dan ook mooi vast onder de baan

gr raf

Bijlagen

• wago klem.png
    wago klem.png
    419,8 KB · Weergaven: 7
vandaag verder met servo's onder de wissels te zetten .ik wil oude printjes opnieuw gebruiken maar daar zit de valstrik.boven zie je de kleine oude print en onder de nieuwe.ze doen alle twee het zelfde alleen de nieuwe versie heeft een programmatie stekker .daar kan de processor mee geprogrammeerd worden maar ook de slag van de servo mee ingesteld worden terwijl hij onder de wissel is gemonteerd.als ik nu een voetjes voor de oudere versies gebruikt had kon ik de processor in stellen en daarna in klikken .maar ja geen voetjes gebruikt eigen schuld dikke bult .en zo leert men van zijn eigen fouten .dus modelbouwers voetjes voor processoren gebruiken

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-08-31 at 08.17.24.jpeg
    WhatsApp Image 2026-08-31 at 08.17.24.jpeg
    216 KB · Weergaven: 8
Back