De bedoeling van motordomping is dat toestel niet gaat stijgen bij hogere snelheid. Maar ik neem aan dat jij dan juist wel wilt gaan stijgen: weinig/geen motordomping.
Ik zou dat iets willen nuanceren.
Stel je vliegt harder. Dat bereik je bij een zwever alleen door down te drukken. Laat je dan het hoogteroer los, dan gaat die neus omhoog. Is de snelheid flink hoog, tot aan een looping toe.
Als je de motor aanzet, gaat de snelheid ook omhoog. En dus krijgt de kist de neiging om zijn neus omhoog te steken. Dan verliest hij alle snelheid, maar door het gewijzigde krachtenevenwicht (motorkracht toegevoegd) valt hij niet met z'n neus terug, maar gaat aan zijn prop hangen. Dat kost veel motor/accu-energie bij weinig stijging.
De bedoeling van motordomping is om die motorkracht een beetje te laten meehelpen die neus vlakker te houden. Daardoor blijft de snelheid er wel in en ontstaat een veel efficiëntere stijging. Maar je kunt ook een klein beetje van je motor-puls naar je hoogteroer mixen zodat een beetje down wordt gegeven. Ik weet niet of de ene of de andere methode efficiënter is. Mijn gevoel zegt dat er zeer weinig verschil zal zijn.
Hoeveel graden en welke referentielijn?
Ik persoonlijk ga uit van de luchtstroom die de vleugel raakt. Dat is dus de glijhoek die je kist maakt. Maar ja die 'weet' je alleen als je die kist ontworpen hebt en je hem zeer goed doorgerekend hebt (en dan maar hopen dat alle berekeningen de werklijkheid goed benaderen

).
Als je dat niet weet, zou ik de aanname doen dat jouw kist goed is ontworpen, en neem je de hartlijn van de rompneus. Ga daar zo'n 2 à 4 graden onder zitten, en je zult heel aardig in de buurt zitten.
Anderen gaan uit van de lijn rompneus-onder/achterste punt Ri-roer. Het verschil zal rond 1 graad zijn tov. mijn advies. Maar meestal geeft men dan op dat de domping een graad of 3 à 5 moet zijn, en eigenlijk zit je dan op dezelfde hoek.
Zijwaartsstelling:
Normaliter draaien motoren (props!) rechtsom (met de klok mee vanuit de cockpit gezien). Dat zorgt ervoor dat de kist (als reactie) linksom wil gaan rollen. Hoe groter de kist, hoe minder last je daarvan hebt, bij 4 meter en meer merk je het eigenlijk niet meer. Bij een 2 meter kist en kleiner is het (erg) duidelijk! De verhouding vermogen <--> massa speelt ook een rol. Hoe meer vermogen per kg, hoe duidelijker het effect.
Die neiging om linksom te gaan rollen kun je tegengaan mits de kist V-stelling heeft (tippen hoger dan wortel). Hoe meer V-stelling, hoe sterker de correctie, hoe minder zijwaartsstelling je nodig hebt. Bij nul V-stelling is zijwaartsstelling zinloos!
Hoeveel zijwaartsstelling? Tot een graad of 5 max.
De zijwaartsstelling is altijd de kant op die de kist op wil rollen. Dus bij een rechts draaiende prop zijwaarts naar links, bij een links draaiende prop naar rechts.
Voor zover mij bekend zijn er geen (goede) rekentools die kunnen berekenen hoeveel domping en zijwaartsstelling je nodig hebt.
Groeten,
Dirk.