Ash-31

@(Ik zal me eens in dat gyro gebeuren verdiepen; lijkt me leuk. Een geberschalter programmeren in mijn gassschakelaar zodat dat ding meteen uitgeschakeld wordt wanneer het gas ervan afgaat Dat is dus al opgelost)

Werkt niet, hij moet gelijk na T.O. worden uitgeschakeld.

Harry

Je hebt gelijk :confused::confused: mijn fout; wordt dus toch een extra schakelaar :(

Toch geen extra schakelaar :)
Bij mij zit er ingeslepen, dat zodra ik los ben van de grond, de wielschakelaar (wiel in) om gaat. Die twee gaan dus gecombineerd worden en daar komt nog eventueel de differientatie bij :)

Laatst bewerkt:
De oorzaak lijkt me het negatieve haakeffect tijdens de grondfase. Door de stand van de kist op de grond heeft hij een zeer grote invalshoek. Daardoor is het negatieve haakeffect ook veel groter. Gecombineerd met een nog weinig effectief Ri-roer ....

De oplossing zou kunnen zijn: eerst de staart een beetje optillen (kort down geven).
Ik realiseer me dat dat riskant is voor je prop.:rolleyes:

De oorzaak lijkt me het negatieve haakeffect tijdens de grondfase. Door de stand van de kist op de grond heeft hij een zeer grote invalshoek. Daardoor is het negatieve haakeffect ook veel groter. Gecombineerd met een nog weinig effectief Ri-roer ....

De oplossing zou kunnen zijn: eerst de staart een beetje optillen (kort down geven).
Ik realiseer me dat dat riskant is voor je prop.:rolleyes:

Dan is het beter misschien om tijdens de start 100% differentiatie toe te passen zodat je aileron geen uitslag heeft naar beneden .................

Ja, en dan krijg je ook meteen een heel gematigde werking van rol.

Ik heb het net ff gechecked in mijn zender. Jammer genoeg is de differientatie niet schakelbaar. Wel per vliegfase maar niet individueel, jammer.

Voor de start gebruik ik dus één vliegfase. Die fase start staat in, tot het einde van de sleep of tot het einde van de motorloop. Zolang dus vliegen met de diff op 100 en daarna weer terug naar de gevlogen waarde (75 %)

Het begint er alsmaar meer op te lijken dat ik aan een nieuwe zender toe ben :rolleyes::confused::rolleyes:

Arno, ik heb nu 2 keer de Segelflugmesse in Schwabmunchen bezocht en vooral de laatste keer meerdere FES starts gezien, het naar links of rechts afdraaien is en blijft een probleem.
Dit geldt overigens ook voor de KTW modellen en andere opzet-aandrijvingen.
Nu is het veld in Schwabmunchen sowieso niet erg geschikt zodat er veel met elastiek werd gestart

Wat ook wordt toegepast is een Gyro op richting en dan in de Heading-mode.
Na de start wordt deze gelijk weer uitgeschakeld, ik heb dit bijvoorbeeld gezien bij een SB14 van SB-14 - Choco Fly hierbij gaf de vlieger mij ook gelijk uitleg over het gebeuren.

Misschien een overweging waard. (eventueel even Chokefly bellen)

Harry

Naar aanleiding van deze bijdrage van Harrie was ik eigenlijk toch ook een beetje gerust gesteld :rolleyes::rolleyes:.
Kennelijk waren mijn probleempjes, tijdens mijn eerste FES pogingen, niet zo heel bijzonder.......
Verder spittend kwam ik toen o.a. vlgd. links tegen : Klapptriebwerke met wat meer uitleg hier Flächenkreisel, Info
In acht nemend dat bij deze verhalen ook de commercie een grote rol speelt is het toch food for thought :cool:
(en daarbij komt ook dat het kostenplaatje van deze ACT spullen lichtelijk exorbitant is :( )

Gisteravond kreeg ik ook een uitleg, van het door Harrie genoemde team Choco-fly, uit Zwitserland met deze tekst:

Gerne sende ich Dir die Beschreibung meiner Kreiselfunktion zur Info zu.
Sie wird schon vielfach mit Erfolg angewendet und es gibt sogar Piloten,
die den Kreisel auch im Landeanflug wieder aktivieren.
Das mach aber erst im zweiten Anlauf, wenn Du Dich mit dem Startprozedere
vertraut gemacht hast. Du wirst begeistert sein mit dieser Unterstützung.
Auf einer breiten Landebahn kann ein seitliches Ausbrechen mehr oder weniger
abgefangen werden. Peinlich wird es dann, wenn Du zu Gast bist bei
Kameraden und die Piste ist schmal oder sogar noch mit einem Sicherheitsnetz abgesichert.
Erst da erkennst Du die zusätzliche Sicherheit dank dem Kreisel.

Hierop volgde noch een verdere uitleg over de manier waarop hun de gyro inbouwden en afregelden ( Een Futaba GYA430)

Al met al stof om eens rustig over na te denken. Want de starts uitvoeren met een rubber (ook genoemd door Harrie en gezien op de Segelflugmesse) of middels een startwagentje zijn voor mij geen optie !

Maar het feit dat het uitbreken tijdens de start, een vaker voorkomend, iets is geeft mij een nog prettiger gevoel na mijn eerste gelukte starts van twee dagen geleden :D:D:D

Ik heb het net ff gechecked in mijn zender. Jammer genoeg is de differientatie niet schakelbaar. Wel per vliegfase maar niet individueel, jammer.

Voor de start gebruik ik dus één vliegfase.
Ik heb geen flauw idee hoeveel vliegfases je in jouw zender kunt definieren, in mijn 'outdated' MPX 4000 slechts 5 of 7. Dus dat zou bij jouw modernere zender meer moeten zijn. Alles wordt immers altijd beter en uitgebreider ... :rolleyes:
Maar serieus: ik heb geen idee wat je in een start vliegfase anders zou willen hebben dan tijdens een en gewone 'vliegfase met motor'. Maar dat maakt niet uit, als je een vliegfase 'start' hebt, kopiëer je die en verander je in 'start2' de differentiatie weer terug naar normaal.

Maar ik vermoed dat je geen extra vliegfase meer kunt definiëren. :confused: :(

Ik heb geen flauw idee hoeveel vliegfases je in jouw zender kunt definieren, in mijn 'outdated' MPX 4000 slechts 5 of 7. Dus dat zou bij jouw modernere zender meer moeten zijn. Alles wordt immers altijd beter en uitgebreider ... :rolleyes:
Maar serieus: ik heb geen idee wat je in een start vliegfase anders zou willen hebben dan tijdens een en gewone 'vliegfase met motor'. Maar dat maakt niet uit, als je een vliegfase 'start' hebt, kopiëer je die en verander je in 'start2' de differentiatie weer terug naar normaal.

Maar ik vermoed dat je geen extra vliegfase meer kunt definiëren. :confused: :(

Mijn ouwe MX22 heeft maar 4 vliegfases :confused:
Veel dingen anders proggen per vliegfase is niet het punt, maar wel de positie van de trim. De positie van de hoogteroer trim was bijvoorbeeld bij de motor stijgvlucht heel anders als bij de sleepstart (of normale vlucht positie)
En voor wat betreft de functie differientatie. Die kan rustig tijdens de hele stijgvlucht (vliegfase "start") op 100% blijven. In de startfase ga je toch niet, of wil je niet , haaks de bocht omgaan :rolleyes:

Ik heb intussen maar het complete programma in mijn zender gekopieerd. Nu staat er éénmaal de ASH 31 in en éénmaal de ASH 31 FES.

Tijd voor een stuurbaar staartwieltje?

In de romp is daar geen plek voor, zie hier :

img430u.jpg

en een hele konstruktie onder de romp ziet ook niet uit; maar toch bedankt voor het meedenken ;)

Het wiel hoeft niet meteen ±45 gr te kunnen draaien! ±5 gr zou al een hele hoop kunnen helpen. Een inventief figuur als Arno zou daar toch wel een oplossing voor kunnen verzinnen?! :confused: :rolleyes:

Ik vind het een te overwegen idee.
Ahoewel ik ook de eerste ben om te erkennen dat het lastig zal zijn.

Meerdere moderne zwevers met hulpmotor hebben een staartwiel weggewerkt in het rudder, precies in het verlengde van de draai-as. Voorbeeld: Antares

Ik denk dat de richtingsroerservo in de weg zit maar anders kan je toch wel een servo op zijn kop kwijt?
Als je een stevige zou nemen en een U profiel waar het wiel in past op een ronde schijf van de servo schroeft met weinig uitslag moet je toch wel iets kunnen sturen?

Huidige wielen zijn niet bestuurbaar te maken, maar

Mocht oefenen niet dat brengen wat ik wil, dan zou een bestuurbaar staartwiel in het roer inderdaad een oplossing (kunnen) zijn. Het werk, omdat te maken is ook te overzien. De uitbouw voor het staartwiel aan de romp weghalen. Het huidige roer (met een kleine aanpassing) en scharnier is vlgs. mij voldoende sterk om een wiel op te nemen en de aansturing gebeurt middels pull-pull, dus dat hoeft niet anders. Hooguit in beide kabeltjes van het pull-pull systeem een veer inwerken om de servo te ontzien.

Alleen vraag ik mij bij dit bestuurbare staartwiel af, hoe lang dat deel met voldoende druk op de grond blijft. Wanneer ik de romp meet dan zie ik dat wanneer het toestel op beide wielen staat de vleugel een hoek van 7,5 graad maakt met de horizon.
Bij de starts woensdag heb ik up gestuurt bij de start om de achterkant laag te houden (en de prop weg van de bodem) Het links of rechts afslaan begon toen er wat snelheid inkwam en ik de portie up verminderde (realiseer ik me nu)
Op de filmpjes (en ook niet op mijn eigen harde schijf) kan ik niet terugvinden hoe snel de achterkant van de kist vrijkwam van de bodem maar de vleugel zal zeker niet onder die hoek "vertrekken" :confused:

Vlgs.mij betekent dit alles samenvattend toch weer oefenen, oefenen en noch eens oefenen

Laatst bewerkt:
Vlgs.mij betekent dit alles samenvattend toch weer oefenen, oefenen en noch eens oefenen
Dat denk ik ook. Starten met een FES en een enkel hoofdwiel is een balanceertruukje. Ik kon met mijn Spatz in het begin alleen maar zwalkend starten, na verloop van tijd werd dat steeds beter. De truuk is snel naar wat meer vermogen zodat je snelheid krijgt; zodra je wat snelheid hebt wordt met name je richtingsroer effectief. Het richtingsroer is tijdens de startrol je "hoofdbesturing"; de rolroeren heb je nodig om de vleugels vlak te houden. Zodra je los bent draait dat weer om natuurlijk.

Met een gyro gaat het makkelijker ik heb het ook gedaan op de duur kunt ge de gyro ontkoppelen of weg laten.
Je bent gewoon te langzaam met bij of tegen te sturen je wacht te lang dit moet sneller gaan.
Zelf heb ik toen een ACT Fuzzy airplane gyro SMM gebruikt.
Een maal in de lucht heb je de gyro niet meer nodig.
Als je een gyro wilt aanschaffen neem dan een met heading hold.

Flächenkreisel, Info
Steuert der Pilot das Modell - Oder - Steuert das Stabi-System das Modell?
Der Pilot muss sich einfach fragen: Was soll der Vorteil für den Piloten sein, was will der Pilot durch den Einsatz eines Kreisels oder Stabi-Systems erreichen?
Normal-Betrieb:
Soll der Kreisel oder das Stabisystem den Piloten unterstützen, das Steuergefühl für das Modell soll erhalten bleiben, das Modell soll sich gleich „anfühlen“, so als ob ohne Kreisel geflogen werden soll, dann ist die NORMAL-Betriebsart richtig. Hier ist der Kreisel vor allem als Böendämpfer für von außen einwirkende Drehbewegungen, und daher für Flugmodelle einsetzbar.
Heading:
Mit Heading soll der Pilot den Kreisel oder das Stabisystem steuern, das Modell dann vom Stabisystem, der Pilot gibt dann nur noch die Richtung und die Drehgeschwindigkeit dem Stabisystem vor, der Kreisel fliegt eigentlich das Modell und hält es in Position oder Richtung. Und zwar so lange, bis der Pilot wieder steuert und damit die nächste Position oder Richtung vorgibt. Hier geht es nicht um den Ausgleich äußerer Einflüsse, hier geht es um „Richtung halten“. Das Steuergefühlt ändert sich zum Teil gravierend.

en nou maar wachten

Inderdaad, nou wachten op vliegbaar weer :cool:
Het voorbije weekend heb ik dus maar besteed aan een aantal kleinere zaken.

Naar aanleiding van de informatie die ik gekregen heb van het Zwitserse Team Choco Fly (nee, die naam is geen grap ;) ) en naar de opmerkingen van Michael Pawlenko (Sidewind) :
Met een gyro gaat het makkelijker ik heb het ook gedaan op de duur kunt ge de gyro ontkoppelen of weg laten.
Je bent gewoon te langzaam met bij of tegen te sturen je wacht te lang dit moet sneller gaan.
kj4q.jpg

Heb ik besloten dit dan ook maar eens te proberen :rolleyes: Een Futaba GYA430 is dat kleine minuscule dingetje (20x20x10 mm, 3,5 gram) wat daar in dat cirkeltje afgebeeld is ;) Het aansluiten van dat dingetje stelt niet zo heel veel voor, maar het korrekt afstellen (zonder een Futaba zender :confused: ) is andere koek. Het zou wel leuk zijn wanneer voor dit soort speelgoed er een wat completere gebruiksaanwijzing zou zijn :confused::confused:

Andere kleinigheden betroffen het her -en verleggen van kabelwerk, met o.a. een poging de stroomkabels zo ver mogelijk weg te houden van de anttennes van de beide ontvangers (ACT). Ook een condensatorpakket (YGE Cap's Typ 7) voor de regelaar is er nog bijgekomen, omdat mijn "voedingskabels" , met 50 cm, toch wel erg lang zijn.

nytw.jpg

En verder nog een hele boel kleine zaken. Van programmeertoestanden tot aan een extra klemmetje hier en een beugeltje daar. Nu moet echter alles 100 % zijn en is het wachten op vliegbare omstandigheden. Maar dit wachten is nu maar half zo lastig omdat j.l. woensdag aangetoond heeft, dat de gekozen aandrijving, voldoende sterk is, om dit kistje naar boven te krijgen :)

dkhk.jpg

Tenslotte wil ik hier nog enkele mensen bedanken die mij van advies hebben voorzien bij deze ombouw van de ASH 31 naar een toestel met een FES
(Gerben, Dirk, Michael, Peter en Herbert)

Back