Ash-31

Nu weer :ontopic: ?
Om de bovenstaande reden zou (en heb) ik het nooit gebruiken in een model. Overigens zien de scharnieren er wel erg netjes uit.
Groeten Halmar

Thnks Halmar, de scharnieren zien er niet alleen netjes uit; het geheel "loopt" ook nog eens een keer hardstikke lekker :D

En over dat nooit gebruiken; je moet alles eens een keer gedaan hebben ;) ;)

Arno, in het begin van dit 'draadje' heb je het gehad over het gedempte onderstel middels veren.
Hoe ben je aan die veren gekomen, ik zoek 2 stuks voor mijn twee Sagitta013?

Mijn ASK21 heeft het zelfde systeem demping en bevalt mij erg goed.
Overigens, bij een wat hardere landing, en dat gebeurt wel eens :p, springt hij een beetje op maar niet storend.

Harry

@(Geef eens aan wat jij denkt dat er mis kan gaan ! Misschien dat ik dingen gemist heb. Andere inzichten en kommentaren zijn erg leerzaam.)

Ik denk dat het meeste wat er mis kan gaan hier al is behandeld, aangezien ik nog totaal geen ervaring hiermee heb weet ik er niets aan toe te voegen.
Ik had overigens ook al in andere (Duitse) Fora zitten 'spitten'.

Wat mij nog het meeste verwonderd is dat jouw scharnieren ondanks dat, zowel de 'kopse' kanten alsmede de bovenzijde nog niet (glad) gespoten zijn, de hechting
prima is.

Ik zal het in ieder geval op de hoogteroeren van de Sagitta's gaan uitproberen.

Harry

Wat mij nog het meeste verwonderd is dat jouw scharnieren ondanks dat, zowel de 'kopse' kanten alsmede de bovenzijde nog niet (glad) gespoten zijn, de hechting [/COLOR][/COLOR]prima is.

Vraag mij niet waar, maar ik had ergens gelezen dat de hechting op onbehandeld hout minder is. Nou is het zo dat de indekking van mijn stab/roer (daar waar de siliconen zit) aan beide zijden bekleed is met glas/epoxie. Alleen de kopse kant van de indekking is na het los snijden van het roer dus onbehandeld. Deze heb ik ingestreken met cellulose porienvuller (Clou). Het zit vast dus ;)

Ik zal het in ieder geval op de hoogteroeren van de Sagitta's gaan uitproberen.
Harry

DOEN ! maar probeer wel die Elastosil E41 te pakken te krijgen!

R&G heeft ook zeer goede silicone voor scharnieren R&G Online - , Epoxid, Carbon, Epoxyd , verder de beste is steeds de niet ingekleurde silicone.

Hallo Michel

R&G heeft voor scharnieren de Elastosil E43; hierover zijn de recenties niet goed !
(staat in de Neuheiten 2010 Katalog; ff downloaden dus)

R&G heeft de E41 (de enige echte goede en kleurloze ;) dus) wel in haar programma gehad, tot verleden jaar. Omdat in de E41 in geringe mate tolueen verwerkt is mag dit produkt niet langer aan particulieren verkocht worden!

Gewoon bison !!

Ik snap die hele discussie of over het gebruik van silliconen niet, zoals ik al gemeld heb maak eerst je hele model af met folie of lak/spuitwerk. dan heb je oook nooit meer problemen met hechting van lijm, verf o.i.d.

Zorg dat er 1.5 mm ruimte tussen je roer en vleugel of stabilo zit, tape dat roer vast met sellotape o.i.d in ieder geval een transparante tape. Doe silliconen kit in een injectie spuit met daaraan een buisje waaruit een mooi rupjse silliconen komt van ca 1.5 mm diameter. Spuit dit rupsje op de plaats waar het scharnier moet komen en druk het aan met een vochtig gemaakt (spuug of zeepwater) schuin afgesneden stukje balsa hout van max. 2mm. Net als bij het kitten van bijvoorbeeld een bad, maar dan werk je de kit af met een lepeltje of je vinger.
Je kunt dan aan de tape zijde zien of alle silliconen goed op zijn plek zit, 24 uur laten drogen, tape er voorzichtig afhalen en je hebt er nooit meer omkijken naar. Mislukt het, gewoon de silliconenen doorsnijden met een mes, het overtolloge weghalen en opnieuw aanbrengen

Ik gebruikte hiervoor silliconenkit van bison die geschikt is voor aquaria.

Mijn voorlopig laatste over Elastosil E41

@ Karel

Het kan best zijn dat jij goede ervaring hebt met Bison maar ik heb hele pakken dokumentatie boven water gehaald voordat ik mij hier aan waagde. En daar was slechts één type dat keer op keer met vlag en wimpel slaagde.

ik kan mij best voorstellen dat een siliconen die gebruikt wordt voor aquaria ook voldoet (heb ik ook al geschreven) Een clubgenoot heeft zelfs een dood- ordinaire gamma transparante sanitair silicone gebruikt en ook dat scharnier zag er goed uit ! Ik hou mij echter aan wat ik gezien en gelezen; en wat ikzelf nu ook uitgeprobeerd/ervaren heb.

In dit draadje ga ik echt niet roepen dat silicone "X" het ook wel kan. Hoop dat je er begrip voor hebt dat ik achter het uitgeprobeerde product blijf staan en niets anders ga roepen nu........

Maar mocht ik ooit zonder elastosil E41 komen zal ik vast en zeker kijken naar spul wat geschikt is voor aquaria en zal dan daarover wel berichten :)

Arno

Laatst bewerkt:
Ander vraagje

OK, we stoppen met wat het beste is. Stokpaardje van PL119 is dat modelbouwers een eigenwijs volkje zijn, klopt, en is wel goed ook denk ik.

Mijn vraag: ik ga ook silicone scharnieren toepassen op mijn in aanbouw zijnde zwever. Deze heeft over de gehele lengte 2 kleppen per vleugelhelft. De binnenste wil ik gebruiken als remklep in de landing. Deze zou dus in theorie 90 graden naar beneden moeten kunnen draaien. Kan een silicone scharnier dat aan?

Jacob

sleepreffen

Hallo Arno888,

Is je nieuw toestel, ASH31 klaar voor FMC Bergisch-Land e.v. voor het zweeftreffen op 24/04/2010
Het eerste groot sleeptreffen waar dan ook veel nieuwigheden te zien zijn.
Anmeldeliste
Anmeldung

Arno,

Omdat ik zocht op "siliconenscharnier" kwam ik jouw mooie bouwverslag tegen.

In je laatste post zeg je dat de bouwactiviteiten door persoonlijke omstandigheden stil liggen.
Ik zie dat je wel recent actief bent op het forum.

Gaat de bouw binnenkort weer verder?

Ik hoop dat ik hier geen gevoelig punt mee aansnijdt.
Zo ja, dan bij voorbaat mijn excuses.

Gr. Jan

Hallo Jan,

Bedankt voor de bloemen ;)
Alle bouwaktiviteiten hebben inderdaad stil gelegen maar de plannen zijn er om op korte termijn weer verder te gaan aan dit project .

Arno

Arno ik dacht vanavond hoe zal het met de ash-31 zijn.
Het leg al even stil zie ik, of ben je ondertussen stiekum verder gegaan?

Arno, ook ik wil je aanmoedigen om verder te gaan met de ASH-31. :xmas:
Het is nu optimaal weer om te bouwen. :D

Johannes

Back