re-start
Hallo
Na één jaartje pauze

confused

heb ik het hele ASH-31 projekt nog eens opnieuw bekeken en eigenlijk besloten (onder voorbehoud

) een re-start te maken .................
Wat ik één jaar geleden al zag en wat na een nieuwe inspektie ook duidelijk werd was het punt dat het eindgewicht van het toestel te hoog zou gaan worden.
Bij een absolute schaal lay-out van 1 op 3 kom je uit op een vleugeloppervlak van om en nabij de 134 dm2. Een eindgewicht van 15-17 kg (nog altijd netjes voor een 7 meter kist) geeft dan een vleugelbelasting van boven de 120 gr/dm2

Nu zou dat niet verkeerd zijn wanneer je die kist alleen maar van een berg af hoefde te douwen maar het hoofd-inzetgebied is voor mij toch meestal "das Flachland" oftwel slepen en thermieken .........
Hier is het dus echt een nadeel dat die 31 zo slank is

(dus zo weinig vleugeloppervlak heeft)
En het hoofdgewicht bij de tot nu toe geproduceerde komponenten zat bij mij overduidelijk in de vleugelpanelen.
DIE MOETEN DUS OPNIEUW EN LICHTER !!
De konstruktie van de vleugelpanelen opnieuw onder de loep nemend is hier inderdaad sprake van enige overkill! Zeker wanneer het zoals hier gaat om een pure thermiek kist . Een bijzonder jammere les

Omdat de oude panelen moesten verdwijnen wel natuurlijk even een sterktetest gedaan. Een middenpaneel met de uiteinden op een stoel kon makkelijk mijn gewicht dragen .......(100 kg plus

) Het koste zelfs enige moeite het paneel beter transporteerbaar te maken
Wat ik nu dus over heb is een mooie romp (nagenoeg klaar en een stabilo) Alleen een setje (lichtere) vleugels opnieuw maken en klaar dus
Nieuwe vleugels:
Om te beginnen was dit artikel al een eyeopener
http://www.swiss-composite.ch/pdf/i-Styro-Tragflaechen.pdf
Wat dus anders zal gaan worden is op de eerste plaats de hele ligger konstruktie. Verder zal de geplande vleugelpen vervangen gaan worden door een zgnd. Holmbrücke en zal er sowieso stukken zuiniger omgesprongen gaan worden met epoxie

.
Omdat ik ook een enkele vleugelkoorde niet helemaal schaal zal laten zal ik uiteindelijk op een vleugelbelasting van rond de 85gr/dm2 uit moeten kunnen komen. Uit wat ingewonnen informatie een wereld van verschil wanneer het om een thermiekkist gaat..............
En mij gaat het uiteindelijk om het vliegen en komt het schaalaspect op een veel lagere plaats !
De eerste stappen zijn al gezet en er ligt weer CF materiaal in de mal te drogen om liggers te maken. Binnenkort gaan we maar weer eens vleugelkernen snijden (heb trouwens ontdekt dat het profiel op mijn romp een NECP is; dus een mooie kans om de overgang van de romp naar de vleugel direkt goed te krijgen) en stap voor stap proberen wat vliegbaars van al dat moois te maken.
Het zou immers zonde zijn het spul zo maar te laten slingeren