Ash-31

update zondag 27 feb

Een korte update van de aktiviteiten in de voorbije twee weken ;)

• 4 stuks liggers geperst zoals reeds eerder beschreven in bijdrage. 51

• vleugelkernen gesneden op een welhaast professionele snijmachine .......

cncsnijmachinepfreising.jpg

met een super resultaat :banana: FF voor de duidelijkheid; dit is niet mijn CNC snijder maar behoort toe aan Peter Freisinger uit Düsseldorf.

• Abachi in huis gekregen en op maat gemaakt en eenzijdig gelakt. Ben wat minder blij met de kwaliteit door wat dikte variatie (0.1 mm)
  • De verzameling benodigde servo's voor de vleugels kompleet gemaakt; HS5645 op de flaps aan de binnenzijde en Futaba 3150 en Robbe 3210 op de buitenzijde. Op de remkleppen komen Volz.(Minimax meen ik )
  • De servo's voor de romp had ik al compleet ... En om het compleet te maken voor Johannes ;) 2 x 2s 4000 Lipo's en een Emcotec voor de stroomverzorging.

Laatst bewerkt:
"... welhaast professionele snijmachine"?
Ik denk dat het helemaal niet moeilijk is om mensen te vinden die voor hun inkomsten schuim snijden op een minder professioneel apparaat.
Wat een ding!

Waar, hoe loopt de snijdraad bij deze machine?
Hoe wordt die draad op spanning gehouden?

Gr. Dirk.

het snijden

Tsja, dat was een leuke machine waar ik mij als werktuigbouwer de vingers bij aflikte :cool::cool:

De snijbeugel was een echt simpel beugeltje waar de snijdraad van 0.2 mm (ben ff kwijt welk materiaal) door middel van twee trekveertjes onder spanning werd gehouden. De beugel zelf lag in die twee beugels bij de zwarte pijlen en de draad werd geleid in twee uitsparingen bij de rode pijl. Een V-vormige uitsparing in een stukje messing .... De beugel en draad lagen er dus eigenlijk "los" in :confused:

cncsnijmachinepfreising.jpg
Nu de snijtruc.

De snijdraad was 0.2 mm dik en was niet echt super gespannen maar werd gewoon goed strak gehouden; ik schat zoiets in de orde van grote van 1.5 – 2 kg . Eigenlijk moest ik me inhouden om niet te vragen of we daar echt mee gingen snijden ;)

Het afstellen van de snijtemperatuur ging nog interessanter. Er werd gewoon een stukje schuim op de tafel gelegd en de snijdraad werd daar met een snelheid van 2 mm /sec op afgestuurd. (het schuim waar we over praten was tempex met een massa van 20kg/m3)
De temperatuur werd nu zo afgeregeld dat het stukje schuim net wel, net niet bleef liggen (zonder massa op het schuim) Daarna een paar stukjes meten op dikte (maar ook wat tabelletjes erbij gepakt die Peter had) en daarmee kon je vaststellen dat de “afbrand” rondom de draad 0.2 mm was……

Aan de hand van dit getalletje alles ingesteld en dat leverde werkelijk schitterende kernen op, echt precies en over een lengte van 60 cm ragfijne kanten zonder het minste of geringste verloop !

Snijden op deze manier was nieuw voor mij maar ik ben nog altijd onder de indruk

Laatst bewerkt:
OK, helder.

Snijden met een CNC-machine gaat contactloos. Daarom ook het ijken van de stroom op een blokje zonder gewicht erop. Zodra de draad te koud is ga je niet meer contactloos snijden, en gaat het blokje 'meewandelen'.

Als je contactloos snijdt, hoeft de draadspanning er alleen maar voor te zorgen dat de draad niet (zicht-/meetbaar) doorhangt door zijn eigen gewicht. Dat is dus anders als handmatig snijden, waarbij we altijd middels contact snijden en de draad in het midden dus achterblijft. Door (idioot) grote draadspanning kun je dat achterblijven beperken, maar bij CNC snijden is dat dus niet meer nodig omdat je de snelheid perfect onder controle hebt.

Dirk.

FF een tip tussendoor

De aansturing van mijn kielvlak zal via pull-pull geboren oftewel via twee (stalen) draadjes van de servohevel naar het roer. Het systeem is bekend naar ik aanneem .......

Als draad wordt meestal een gevlochten stalen draad gebruikt met een ommanteling. Zoiets als deze: Stahlseil 1mm Nylon ummantelt 10 Meter - Anlenkungen, Material, Werkzeug - Modellsport Schweighofer verkrijgbaar in 0.45 of 1 mm al naar gelang de belasting ......................

Omdat mijn "hollandse" roots toch zo nu en dan opspelen en omdat ik 10 euri voor 10 meter draad toch wel veel vind heb ik het web afgezocht. En zie daar bij Ebay.de :60 Meter Silk-Draht, 0,5 mm, ummantelt, transparent, bei eBay.de: Basteln (endet 30.03.11 23:19:04 MESZ)

Vandaag dat rolletje binnen gekregen en ik moet zeggen perfect spul. Dat wilde ik jullie toch niet onthouden ;)

Laatst bewerkt:
Hoi,

De prijs is mooi, maar heb je ook enig idee van de sterkte? :confused:
Het lijkt me van origine bestemd voor sieraden. Niet direct een toepassing waaraan ik dezelfde kwaliteitseisen toedicht die ik van de onderdelen van een 7m zwever verwacht/wens.

Ik zou eens een meting doen. Je hebt nu toch genoeg ... :rolleyes:
Naar mijn mening zou de servo hem niet kapot mogen kunnen trekken.

Dirk.

Hoi,

De prijs is mooi, maar heb je ook enig idee van de sterkte? :confused:

Dirk.

Niet echt in die zin dat ik weet hoeveel kg het kan hebben. Ik heb zo eens geprobeerd maar stuk krijg ik het niet getrokken.. Het is een mooie soepele draad (bestaand uit 7 losse draadjes) Zal er een van de komende dagen eens een echte test op los laten ...

Als je het met de hand niet stuk krijgt zonder in je vingers te snijden lijkt het me sterk genoeg voor een Ri-roer.
Maar ben wel geinteresseert in de resultten van een test.

Emmer ophangen aan dat draadje, vlak boven de grond, en vullen met zand. Als het draadje knapt, gewicht van de emmer bepalen.
Belangrijk fixeer de draad op dezelfde wijze als je straks in het vliegtuig gaat doen. Knopen en klemmen zijn de zwakste plekken.

Let in je vliegtuig ook op het oog in ruderhorn en servo-arm. Beetje afronden anders gaat hij daar door ...

Dirk.

High Tech Test !

Onder wetenschappelijk verantwoorde condities heb ik vanochtend (na een slapeloze nacht veroorzaakt door Dirks indringende vragen :schrik:) de Silk draad getest op treksterkte.

De condities hierbij waren als volgt:

T = 19.8 graden Celsius
Lv = 34.5%
QNH = 1033 Hpa

Hoewel bij de tests afgeweken is van EN10002 en 10130 werd toch een gemiddelde treksterkte van 95N vastgesteld :cool:.

E.e.a. impliceert echter dat deze draad niet optimaal geschikt is voor toepassing in de beoogde ASH-31 en dat zeer zeker manoeuvres, zoals langdurig hooveren, achterwege gelaten moeten worden :rolleyes:.

Rek?

Vraagje voordat ik deze draad ga aanschaffen.

Heb je naar gekeken hoe groot de elastische rek is bij een bepaalde belasting (roerdruk)?
De constructierek?

Omdat de omvang van de rek afhankelijk is van de lengte bij belasting, lijkt het mij zinvol om de daadwerkelijke draadlengte (van servo tot richtingroer) te testen. ;)

Johannes

Vraagje voordat ik deze draad ga aanschaffen.

Heb je naar gekeken hoe groot de elastische rek is bij een bepaalde belasting (roerdruk)?
De constructierek?

Johannes

Hi johannes,

ik heb de rek niet gemeten maar afgaande op wat ik merk bij een metertje of zo is de rek verwaarloosbaar. Het is uiteindelijk een gevlochten ijzer/staaldraad...

In de hengelsportwinkel heb ik er gekocht, ook 7 draden met nylon ommanteling.
De diameter is ongeveer 0,41 mm. en de trekkracht die staat aangegeven is 9 tot 10 kg.

mvg

Dirk

ik heb de rek niet gemeten maar afgaande op wat ik merk bij een metertje of zo is de rek verwaarloosbaar

Achteraf gezien lijkt mij dat ook logisch. :D
Want ja,…kijken naar een Parelketting die is uitgezakt en daardoor gedeeltelijk verdwijnt in het decolleté van een vrouw is best wel gênant.;)

Johannes

Achteraf gezien lijkt mij dat ook logisch. :D
Want ja,…kijken naar een Parelketting die is uitgezakt en daardoor gedeeltelijk verdwijnt in het decolleté van een vrouw is best wel gênant.;)

Johannes

Maar dat kan natuurlijk ook interessant zijn :wink:

Back